Acne på hagen? Har nogen et billede?

Her lige før opdagede jeg at Delle har noget sort noget på hagen. Det lyder lidt som beskrivelsen af acne som andre har døjet med. Jeg vaskede hendes hage med en baby-vådserviet… det var hun ikke særlig begejstret for, men noget af det forsvandt da.

Jeg vil købe noget klorhexidin i morgen og bade hende med det (er det ikke det man gør?) og ellers må hun jo forbi dyrlægen…

Det lader ikke til at genere, hun klør sig ikke, og udover at hun aldeles ikke ville HOLDES og tørres på hagen, så virkede det ikke som om det var ømt. Men det så altså lidt sært ud… sådan sorte plamager under hendes hage. Som kom mere til at ligne hudorme da de var tørret af (der var ikke noget at se på servietten, men det var sådan lidt sårskorpe-agtigt at se på, inden det blev tørret af)

Det lyder meget som acne og umiddelbart ville jeg bare fortsætte med den behandling, du er startet på (inkl. klorhexidinen) og kun tage til dyrlægen, hvis det bliver værre (det kan give en betændelsestilstand, der kræver penicillin).

Jeg ved, der har været billeder herinde af hager før, så hvis du søger på både acne og akne skulle der være en chance for at finde dem :slight_smile:

Her er der en del billeder, plus at søde Søren fortæller om acne hos katte :slight_smile:

Emil har i sine yngre dage haft en del acne på hagen, endda så voldsomt at det nogen gange udviklede sig næsten til bylder. Og der har tit været sår. Det har dog altid ladet sig behandle med klorhexedin afvaskningner morgen og aften i et stykke tid.

:slight_smile:

Vidste slet ikke at katte kunne få akne - så lærte jeg også noget idag, rart at være forberedt.

Håber du hurtigt får bugt på det Trekkie og kan undvære dyrlægen - ønsker om god bedring til Adele, lyder lidt ubehageligt.

Godt link Ayoe, meget informerende :thumbs:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;726510]Her lige før opdagede jeg at Delle har noget sort noget på hagen. Det lyder lidt som beskrivelsen af acne som andre har døjet med. Jeg vaskede hendes hage med en baby-vådserviet… det var hun ikke særlig begejstret for, men noget af det forsvandt da.

Jeg vil købe noget klorhexidin i morgen og bade hende med det (er det ikke det man gør?) og ellers må hun jo forbi dyrlægen…

Det lader ikke til at genere, hun klør sig ikke, og udover at hun aldeles ikke ville HOLDES og tørres på hagen, så virkede det ikke som om det var ømt. Men det så altså lidt sært ud… sådan sorte plamager under hendes hage. Som kom mere til at ligne hudorme da de var tørret af (der var ikke noget at se på servietten, men det var sådan lidt sårskorpe-agtigt at se på, inden det blev tørret af)[/QUOTE]

Det lyder som acne som vores skovdame har. Vi tørrer med vatrondel og klorhexidin…

Det ligner meget det på billedet! Pyha! Så er det nok ikke noget at være sådan rigtig bekymret for. Jeg vaskede hende igen her for lidt siden med en baby wipe, hun er ikke vild med det, men fandt sig pænt nok i det trods alt. Og jeg kunne da se at noget af det blev mindre.

Jeg køber klorhexidin når jeg skal hen og handle. Hvilken styrke skal det være? Stærkere end de der 0.02% til mundskyl går jeg ud fra?

[QUOTE=TrekkieGrrrl;726785]
Jeg køber klorhexidin når jeg skal hen og handle. Hvilken styrke skal det være? Stærkere end de der 0.02% til mundskyl går jeg ud fra?[/QUOTE]

Vi har fra apoteket: Det er en hvid flaske med grøn tekst. Der står 0.12%. Det bruges til mundskyl, men det ser ud til at virke…

Det hedder blot: “apotekets klorhexidin 0.12%”

Hm. Det jeg fandt er så “Apotekets Klorhexidin til sårrens, 0,2%”

Nå det virker nok lissågodt.

Hvor mange gange om dagen skal man “pine” katten med det? Morgen og aften?

Hun tog det meget pænt da jeg rensede det efter at være kommet hjem med det der klorhexidin… meeen hvis det sådan er mange gange om dagen jeg skal snaske hende ind i noget vådt er det jo ikke sikkert vi bli’r ved med at være gode venner :wink:

OK, dit er lidt stærkere end mit klorhexidin…well, min skovdame bryder sig ikke om at blive gnubbet på hagen heller, men jeg har gjort det nu i ca. 5 dage i træk (en gang om dagen) og nu er det HELT forsvundet…endelig helt!:slight_smile: det tog tid, meget tid, da jeg først kun gnubbede et par dage i træk og holdt pause osv…men efter 5 dage konsekvent om aftenen er det helt væk!!!:slight_smile:

Så tager vi en “tur” mere om nogle dage tror jeg, så vi holder det acne helt væk!:slight_smile:

Nu har jeg været igang med klorhexidin et par dage, og det er blevet meget pænere,. Det sorte er næsten væk (jeg kan ikke li’ at “kratte” i det, ellers kunne jeg nok godt få det helt væk, men jeg “opløser” det stille og roligt med en klorhexidin-vædet vatrondel.

MEN… jeg kan jo se at hun er helt skaldet der hvor det har siddet. Er det normalt? Jeg må indrømme at hun jo godt kan ha’ haft det i et stykke tid inden jeg lige så det, hun har sortle “pletter” mange steder og det var bare en dag jeg så hende nedefra jeg lagde mærke til at det så “forkert” ud… :frowning:

Hun er rigtig dygtig til at blive vasket forresten. Sidder pænt med hovedet opad så jeg kan komme til og alting :hjerte: Og bortset fra at huden er lidt lyserød, og altså skaldet, ser det fint nok ud. Men falder hårene typisk af ved det her?

Ja det er meget normalt, når de har et sår falder pelsen jo også af. Rex var også helt “nøgen” da jeg havde haft ham under behandling, det var dog så slemt at han også fik en penicillinkur.

Her er et helt frisk billede forresten. Og ja hun er stadig våd af klorkexidin, det er altså ikke fordi det væsker eller noget

Ja, det er normalt at de mister pelsen af det… :slight_smile: Ligesom de gør hvor de elles har haft skrammer og sår :slight_smile:

Uha ja - hun har godt nok acne! Godt du gør noget ved det :slight_smile: Og godt at hun er så sød til at blive vasket :slight_smile:

Jeg ved mange har haft glæde af at bruge Aloe Vera Vet til acne, på en blød tandbørste (det sidste vel når sårene er væk, mon ikke?) - og kattene kan i hvert fald bedre lide det end klorhexidin. Både lugten og smagen.

Jeg kender ikke selv fænomenet. Når mine har haft skrammer dér, har det været pga kløe efter allergi :gruble:

Man skal passe på med at bruge hårde midler når det gælder acne. Og på at man ikke irriterer området mere end godt er.

Jeg fik engang for mange år siden det råd - at fjerne de sorte plamager FORSIGTIGT med en loppekam ( red sådan at kammen vendes væk fra katten
og ikke kan komme til at skramme huden). Dernæst smøres med ganske almindelig madolie - ikke ret meget. Evt. gentages madolien de næste par
dage. Senere har vi valgt at bruge Aloe Vera som vi synes virker endnu bedre. Det vigtige er at man må ikke KRADSE i det sorte - det skaber sår og infektioner.
Jo mindre man piller og roder i det jo bedre. Hvorfor virker madolie ? Aner det ikke - men det gør det.

Hm ja… hvis acne på katte skyldes det samme som hos mennesker, så er det tilstoppede porer - af hudfedt. Senere går der så betændelse i de tilstoppede udførselsgange i huden. Olie opløser hudfedtet (som rensecreme, nærmest…) Så kan man rense propperne i porerne væk, udførselsgangene får afløb og så stopper acnen.
I teorien… :wink:

[QUOTE=Teresa Guldager;730687]Man skal passe på med at bruge hårde midler når det gælder acne. Og på at man ikke irriterer området mere end godt er.

Jeg fik engang for mange år siden det råd - at fjerne de sorte plamager FORSIGTIGT med en loppekam ( red sådan at kammen vendes væk fra katten
og ikke kan komme til at skramme huden). Dernæst smøres med ganske almindelig madolie - ikke ret meget. Evt. gentages madolien de næste par
dage. Senere har vi valgt at bruge Aloe Vera som vi synes virker endnu bedre. Det vigtige er at man må ikke KRADSE i det sorte - det skaber sår og infektioner.
Jo mindre man piller og roder i det jo bedre. Hvorfor virker madolie ? Aner det ikke - men det gør det.[/QUOTE]

Ah! God idé. Jegkan se der sidder en masse små sorte “fnuller” på vatrondellen efter hver afvaskning. Men jeg vil da prøve med lidt olie og se om det kan opløse det sidste. Det skader jo da ikke :slight_smile:

Godt at hun har det bedre og at klorhexidinen virker.