Acne

Jeg ved at acne kan vise sig som nogle små sorte prikker på hagen, derfor er jeg en smule bekymret. Har min kat acne?

Opus er en birma, og han ser helt beskidt ud på hagen. Det er lige som der er nogle små sorte flager, men hvis jeg piller lidt så sidder de også i pelsen, og kan også fjerne nogle af dem. kan man det med acne? :øhmm:
har i evt nogle gode billeder jeg kan sammenligne med og nogle oplysninger?

Acne er talg - altså fedtet.

Vær omhyggelig med hygiejnen på vand og madskåle. Brug ikke plastic. Rustfri stål, glad og porcelæn har en fast overflade der er nem at holde ren.

Man vaske/gnubbe det af med opvasmiddel med vand i - katten kan ikke li’ det. Streptocillin kan også hjælpe - fås hos dyrlægen …

[quote=Lis Dahlstrøm;439957]Acne er talg - altså fedtet.

Vær omhyggelig med hygiejnen på vand og madskåle. Brug ikke plastic. Rustfri stål, glad og porcelæn har en fast overflade der er nem at holde ren.

Man vaske/gnubbe det af med opvasmiddel med vand i - katten kan ikke li’ det. Streptocillin kan også hjælpe - fås hos dyrlægen …[/quote]
Årh super - tak!

det vil jeg gå ud og gøre med det samme. Han er heldigvis nem at have i bad så det her kan da vel næppe være værre :slight_smile:

[quote=Opus1;439967]Årh super - tak!

det vil jeg gå ud og gøre med det samme. Han er heldigvis nem at have i bad så det her kan da vel næppe være værre :)[/quote]

Du skal altså ikke bade hele katten i opvaskemiddel. Kun hagen - gnub med en vatrundel eller lignende . og jeg mener gnub. Du vil opleve hagen bliver både pelsløs og rød.

Skyl godt efter …

nej nej jeg ville ikke hive ham helt i bad - men han er medgørlig.

Så er de sorte flager væk. Han har sin pels endnu, men han er lidt rød. Han brokkede sig ikke en eneste gang den kære dreng.

Vil lige give dyrlægens råd til dem der står i samme situation;

Hvis der ikke er kommet ‘bumser’ endnu, kun de sorte prikker så kan man smøre med klorhexidin creme (ikke det flydende) og så aktivere katten så den ikke slikker det af med det samme. :slight_smile:

Der var engang en kattekyndig dyrlæge, der anbefalede at smøre acne-hager med anotit to gange om dagen - er man gået helt bort fra det:? Det var ellers ganske effektivt:) http://www.produktresume.dk/docushare/dsweb/Get/Document-24482/Surolan+Vet.,+øredråber,+suspension+og+kutansuspension.doc

Hvis det er det, du linker til (antibiotika/binyrebarkhormon), så er det vel altid sidste udvej. Sådanne produkter bør ikke bruges ukritisk.

Acne har det med at være tilbagevendende og er set udvikle sig til store sår, så jo, jeg ville ikke være sen til at tage det alvorligt.
Jeg har kontaktet omtalte dyrlæge mht brugen af anotit til acne hos kat - jeg vender tilbage med svar.

Jeg kender en som har haft rigtig meget gavn af (noget jeg ikke kan huske) - sølv. Kan bare ikke huske hvad det nu er det hedder, måske oksideret sølv, eller noget andet i den dur :slight_smile:

Men det er et gammelt lægemiddel, som ikke rigtigt bruges mere, men som stadig har en utrolig gavnlig effekt. Den kan også fjerne øjenbetændelse.

[quote=Bamse;452189]Jeg kender en som har haft rigtig meget gavn af (noget jeg ikke kan huske) - sølv. Kan bare ikke huske hvad det nu er det hedder, måske oksideret sølv, eller noget andet i den dur :slight_smile:

Men det er et gammelt lægemiddel, som ikke rigtigt bruges mere, men som stadig har en utrolig gavnlig effekt. Den kan også fjerne øjenbetændelse.[/quote]

Det lyder som kolloidt sølv (aka colloid silver). Jeg kender flere, der har rigtigt gode erfaringer med dette mod diverse lidelser - og andre der ingen effekt har haft af det mod lignende lidelser. Så er det lidt, hvad man tror på, tror jeg…

Jeg kunne godt tænke mig at prøve noget andet.
Jeg har smurt ham længe nu og har kun set en lille forbedring. Der er stadig sorte dimser.

så prøv Streptocillin - salve der bruges til yverbetændelse på gris

Dette er omtalte dyrlæges svar på brugen af anotit/surolan mod acne hos kat:

Men nej Anotit findes ikke mere men har skiftet navn til Surolan. Jeg har ikke anvendt det til Acne i lang tid fordi jeg ikke har haft behovet men hvis behovet opstår vil jeg naturligvis bruge det. Jeg bruger det firdi der er ingredielser mod bakterier og svampe og desuden noget der tager rødme og irritation. Man kan sagtens fjerne acne uden surolan men hvis først der er kommet hudbetændelse, er surolan eminent.

Spændende tråd! Camilla, vil du hjælpe mig med at huske at kigge på Leises hage på fredag? Han har noget mystisk noget på hagen, men om det er foder-snask eller acne :?
Vi bruger kun glas- eller porcelænsskåle til kattene. Dels stod det i en af mine kattebibler, at katte kunne få ansigtslæsioner af plastskåle (hvilket undrede mig), men det må være en smutter fra oversætterens side. Senere fik jeg forklaret det med plast og katte-acne :slight_smile:

Jeg ved det er lidt en re-post, for jeg har skrevet det et andet sted også, men nu får i den lige her igen:

Jeg har lavet en lille artikel og video om emnet, I kan se den her hvis I har lyst

www.spoergdyrlaegen.dk/katteemner/sygdomme/hage-eksem-akne

Mvh Søren

Har lige læst artiklen på Spørg Dyrlægen og bliver helt bekymret. Den anden aften opdagede jeg nemlig at Cinnamon har et lille såragtigt mærke på underlæben. Hun får medicin lige for øjeblikket, så jeg troede, at jeg måske ved et uheld var kommet til at rive hende med en negl, når jeg gav hende piller. Jeg var ikke klar over, at acne også kunne vise sig der.

Må hellere som minimum skifte mine plastikmadskåle ud og så holde øje med hende. Kan man se acne på en sort kat?

Nej, det kan være svært, men du kan mærke det. Sekret er fedtet og farvet, når man gnider det af. Huden er ikke altid pigmenteret selvom pelsen er sort, så rødmen og sår kan stadig ses under pelsen.