Add?

Min lillebror på 11 har fået konstateret add og asberger . Min storebror lider selv af asberger, og jeg har været til flere undersøgelser for OCD .
jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere om add, og tænkte der nok var et par kloge hoveder der har lidt erfaring med sygdommen …
“Udover” det, kunne jeg godt tænke mig at vide om der er nogen der har forstand på om disse sygdomme er arvelige, både fordi jeg synes, at der er lidt langt fra add til OCD og til asberger, og så fordi jeg i fremtiden formentlig gerne vil have børn .

Der er noget der tyder på at autisme i et vist omfang er arveligt.

(har en søster med asperger)

Men det skal så lige siges at hverken min bror eller jeg har tegn på at have autisme, andet end hvad der bedst kan beskrives som tillært adfærd i løbet af vores opvækst.

Du kan læse om ADHD inde på www.adhd.dk Der står lidt om børn, unge og voksne, og der er desuden nogle artikler, hvor du kan læse om ADD og beslægtede diagnoser.

Lige en sidebemærkning.

ADD (Attention Deficit Disorder)
Fandtes tidligere i det amerikanske diagnosesystem. I dag bruger man ADHD i stedet for ADD.

Sakset på hjemmesiden.

Vil lige understrege, at der er stor forskel på ADD og ADHD. Nu lyder jeg sikkert helt gak, men jeg har både ADHD og OCD, men fungerer dog fint, og min OCD er meget formindsket, dels pga. medicin.

ADHD og ADD er arveligt, samt OCD. Man kan dog ikke med sikkerhed sige hvor disponeret et barn ville være for at arve. Ud af en søskendeflok på 5, er jeg den eneste, der har disse “tilstande” Min mor havde OCD symptomer, dog uden diagnose. Og min far har stensikkert ADHD, men man lader sig nok ikke lige teste, når man snart er 60 :wink:

Så for at opsummere, så er det arveligt, men slet ikke sikkert, at barnet vil få det. Kommer også an på om det “kun” er den ene forælder, eller om det er begge, der har det i sig.

Du er meget velkommen til at spørge mig, hvis du har flere spørgsmål, da jeg efterhånden er blevet lidt garvet indenfor det område :thumbup:

[quote=Anne Korsbakke;534185]Du kan læse om ADHD inde på www.adhd.dk Der står lidt om børn, unge og voksne, og der er desuden nogle artikler, hvor du kan læse om ADD og beslægtede diagnoser.

Lige en sidebemærkning.

Sakset på hjemmesiden.[/quote]

ADD og ADHD er to forskellige lidelser, da ADD er uden hyperaktiviteten. Mens ADHD er med. I mange tilfælde forsvinde hyperaktiviten dog, når man er voksen. Men i DK bliver begge diagnoser benyttet.

Vil så sige jeg ikke har hørt til andre der har fået diagnosen ADD, men er udemærket klar over at ADHD er MED hyperaktivitet. Har en søn med meget kraftig ADHD, så jeg har skam prøvet hvad det vil sige at have sådan et barn.
Her var det “gået i arv” ihvertfald fra far (som selvfølgelig ikke vil testes) og med stor sansynlighed også fra farfar (som ikke kan da han er død)

Findes der et onlineforum, hvor familier med ADHD inde på livet, kan læsse af og snakke sammen?

Jeg ved det faktisk ikke. Jeg har meldt mig ind i et underforum på hundegalleri, men stort set aldrig brugt det. Derudover har jeg læsset af herinde.

Jeg har 2 børn med ADHD og er pt ved at få undersøgt nærmere om mig selv da min psykiater mener jeg måske har ADD

mvh
Gitte

Der er ADHD foreningen og flere grupper på facebook, hvor man kan udveksle erfaringer.

ADHD Foreningen www.adhd.dk

ADHD støttegruppe Facebook – Anmelden oder Registrieren
ADHD alle kan hjælpe Facebook – Anmelden oder Registrieren
Alt om ADHD Facebook – Anmelden oder Registrieren

Min erfaring er faktisk at den hyperaktivitet ikke forsvinder… I nogen grad kan den medicineres væk, men det kan den jo også ved børn… :S

Min tidligere svoger har ADHD, min lillebrors far har ADHD samt jeg er klasselærer for en meget aktiv, og helt fantastisk dreng der har ADHD :slight_smile:

Alle sammen er meget hyper.

[QUOTE=frk. kat;533654]Min lillebror på 11 har fået konstateret add og asberger . Min storebror lider selv af asberger, og jeg har været til flere undersøgelser for OCD .
jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere om add, og tænkte der nok var et par kloge hoveder der har lidt erfaring med sygdommen …
“Udover” det, kunne jeg godt tænke mig at vide om der er nogen der har forstand på om disse sygdomme er arvelige, både fordi jeg synes, at der er lidt langt fra add til OCD og til asberger, og så fordi jeg i fremtiden formentlig gerne vil have børn .[/QUOTE]

Nu kender jeg ikke noget til asbergers… Men da min OCD var på sit højeste have jeg en del autistiske træk

Tak for de mange svar, og undskyld jeg ikke har svaret før nu, men jeg synes der har været rigeligt at se til .
jeg har endnu ikke fået snakket så meget meget med min lillebror omkring hans add og asberger, da han har været meget indelukket .

At leve med ADHD Janssen-Cilag A/S - Forskning og udvikling af lægemidler. I Janssen Denmark
Lidt om forskellene på ADHD og ADD http://www.netopnu.org/hjaelp-til-selvhjaelp/adhd--damp-opmaerksomhedsforstyrrelser
ADHD: Overview and More
About - CHADD

Har fået en veninde der har add, men ved faktisk ikke så meget om det, hvad kalder man det at have add? altså fx med mig, jeg er psykisk syg, hvad er en der har add? hvis det har en betegnelse