Adfærd der undrer

I min evige undren over mine kattes adfærd, er der to ting som slår mig. Jeg ville høre, om der er nogen som har lignende erfaringer med dette eller blot et par kommentarer til det.

  1. Efter min yngste kat, Magda, er blevet steriliseret for nogle uger siden, er mine to katte (Åse og Magda - nu begge neutraliserede) begyndt at slås meget oftere end de gjorde før. Det går også meget voldsommere for sig; de knager, knurrer og hvæser ad hinanden som var de ÆRKEfjender!! Minuttet efter kan de dog ligge i “ske” og nusse hinanden. Jeg har tænkt på, om det ændringen kan skyldes, at de nu er “i samme båd” og hierakiet måske har forskudt sig lidt…? (før var det klart den ældste Åse, der var “bossen”)

  2. Har nogen været udefor denne småbizarre toiletadfærd?: min yngste kat har alle dage ikke ville dække sin lort til (undskyld udtrykket). Hun går bare op i kattebakken, lægger det der skal lægges, og går sin vej (til stor irritation og lugtgene for sine mennesker). Istedet har jeg observeret adskillige gange, at store Åse, går hen og dækker HENDES ekskrementer til… Er det ikke temmelig weird??

Er du sikker på Åse var bossen?

Nu ved jeg ikke hvor gammel Magda er, men du skriver Åse før var bossen, derfor gætter jeg på, at Magda kun er en killing, fordi en fertil hunkat som regel altid er over en neutraliseret.

Og den balance er rykket nu fordi de er neutraliseret begge to og måske nu kæmper som ligeværdige om hvem der skal være bossen.

M.h.t. problemet med bakken, så er det som regel et udtryk for “det her er mit område”, når en kat ikke dækker sine efterladenskaber.
Katte dækker afføring for at sløre lugten så evt. fjender ikke kan spore katten ud fra det, men en stærk og territoriehævdende kat vil vise sin overlegenhed ved at undlade nedgravning af lorten

Når vi nu er ved adfærd der undrer, så har jeg en her:

Min lille søde hunkat, der aldrig laver ballade, har en mani med papkasser. Der er åbenbart ikke noget sjovere end en tom papkasse, både med og uden låg.

Er den lukket, går hun i gang med at gnave sig ind, er der bare den mindste løse “flap” bliver den gnavet af. Som regel lykkes det hende at få lavet et så stort hul i papkassen, at hun kan komme ind i den. Her efter går hun i gang med at gnave sig ud igen. Til sidst er papkassen fuldstændig splittet ad…

Er papkassen åben, hopper hun glad op i den og gnaver den ned fra toppen, eller hvis der evt. er et “håndtags-hul” starter hun der, og gnaver hullet så stort at hun kan komme ud og ind af det. Men i sidste ende splitter hun den ad.

Det skal siges at hun ikke spiser pappet, men plot flår det af og spytter det ud.

Mine katte har bide-legetøj, og det leger min hankat glad og gerne med, kan det være at hun er så sippet, at hun ikke vil bide i det samme som ham:? eller er hun bare til papkasser:? Hvad kan hun mangle, hvis noget :?

[quote=Kirko;324607]Når vi nu er ved adfærd der undrer, så har jeg en her:

Min lille søde hunkat, der aldrig laver ballade, har en mani med papkasser. Der er åbenbart ikke noget sjovere end en tom papkasse, både med og uden låg.

Er den lukket, går hun i gang med at gnave sig ind, er der bare den mindste løse “flap” bliver den gnavet af. Som regel lykkes det hende at få lavet et så stort hul i papkassen, at hun kan komme ind i den. Her efter går hun i gang med at gnave sig ud igen. Til sidst er papkassen fuldstændig splittet ad…

Er papkassen åben, hopper hun glad op i den og gnaver den ned fra toppen, eller hvis der evt. er et “håndtags-hul” starter hun der, og gnaver hullet så stort at hun kan komme ud og ind af det. Men i sidste ende splitter hun den ad.

Det skal siges at hun ikke spiser pappet, men plot flår det af og spytter det ud.

Mine katte har bide-legetøj, og det leger min hankat glad og gerne med, kan det være at hun er så sippet, at hun ikke vil bide i det samme som ham:? eller er hun bare til papkasser:? Hvad kan hun mangle, hvis noget :?[/quote]

Nogle katte gidder bare ikke legetøj men elsker papkasser :slight_smile:
Her i huset er det faktisk det bedste stk legetøj de kan få :høhø: