Adfærd hos gammel kat?

Her rapportere jeg om en hendelse, katten er aflivet, så spørgsmålet handler om hvorvidt nogle har oplevet noget tilsvarende?

Katten var 18år gammel og en dag flejner den fuldstændig der går total slagsmål i den, ejeren må skille kattene ad med koldt vand. De efterfølgende dage ændre katten fuldstendig karakter i sådan et omfang at verken ejeren eller de andre katte kan kende den gamle kat. Ejeren tager katten med til dr. dyr som giver katten diagnosen demens. Ejeren rapportere efterfølgende om en hendelse som er foregået ca. 14 dage før. Hun finder katten ude i sit karbad hvor katten står i vand til “knæene” og glor dumt på hende. En kat som ellers normalt ikke kan klare vand.

Katten blev som sagt undersøgt af dyrlægen og efterfølgende aflivet. Hun har talt med flere om forløbet, men ingen kan nikke genkendene til diagnosen demens.

Har nogen hørt om tilsvarende eller oplevet ligende?

Undskylder stavefejl.

Jeg har oplevet en kat, hvis hjerne stod af en dag. Den var også gammel og blev aflivet 24 timer senere. Dyrlægen mente det var nyrene/leveren som var stået af, og at katten derfor fik hjerneskade pga det forurenede blod som nu blev pumpet rundt. Det viste sig ved at den pludselig ikke kunne orientere sig mere, og bare stod og stod eller sad og sad.

Jeg har oplevet en kat der ændrede adfærd fra den ene dag til den anden, og dyrlægen mente, at den måske havde fået en lille hjerneblødning eller en blodprop.

Den måtte også aflives :frowning:

Med den type ændring, synes jeg diagnosen plejer at være en tumor i hjernen eller hjerneblødning.
Demens viser sig vel ikke så pludseligt?

Jeg har hørt om det før. Katte i mange aldre, der pludselig ændrer karakter. Sågar angriber deres ejere og lign.

en dag stod der en transportkasse foran mine forældres dør… det var genboen der i sorg over aflivning af deres ene smukke kat gav os kassen…

den kat blev også aflivet på baggrund af samme type forløb som du beskriver her… om det var demens/hjerneblødning eller tumor vides ikke - men katte der fra dag til dag ændrer adfærd er ikke et ukendt fænomen…

Demens kan jo også være vaskulært, dvs. En blodprop eller blødning i hjernen…
Og hvis det kan ramme mennesker, kan det vel også ramme dyr…

Det der hedder en frontallap demens er den der ændre menneskers adfærd mest, deres hæmninger er fuldstændig væk og kan være meget meget meget uhøflige og aggresive…

Men ved endnu ikke den præcise årsag Til alzheimers, men man kan se på hjernen at der er store pletter er dødt hjernevæv…
Så hvis det kan forkomme hos mennesker hvorfor så ikke katte?

Artikler om dyr med demens:

http://www.aalborgdyrehospital.dk/default.asp?PageNumber=26152

http://www.bioethics.kvl.dk/tekster/0603%20dementegrise.pdf

Og en artikel om en dement borger med usædvandlige dyr:

[quote=NamNamp;362698]Demens kan jo også være vaskulært, dvs. En blodprop eller blødning i hjernen…
Og hvis det kan ramme mennesker, kan det vel også ramme dyr…

Det der hedder en frontallap demens er den der ændre menneskers adfærd mest, deres hæmninger er fuldstændig væk og kan være meget meget meget uhøflige og aggresive…

Men ved endnu ikke den præcise årsag Til alzheimers, men man kan se på hjernen at der er store pletter er dødt hjernevæv…
Så hvis det kan forkomme hos mennesker hvorfor så ikke katte?[/quote]

Naturligvis kan katte blive demente. Det tvivler jeg ikke på og jeg kender også flere, der har fået den diagnose. Men det er typisk adfærdsændringer som urenlighed og lign, der er årsagen.
Hvis en kat ændrer adfærd hen over én nat, tilskriver jeg det ikke demens.

Men måske det er fordi jeg ikke tilskriver blodprop eller hjerneblødning demens - for mig er det to vidt forskellige ting.
For vi er vel enige om, at en “frontallap demens” ikke kommer hen over en nat?

Det mente min fars læge ellers. Heldigvis fik vi en natlæge til at kigge på min far som fluks indlagde ham og han blev opereret for en blødning i hjernehínden :frowning:

gisp Birthe

Jeg har ikke oplevet det med kat, men med hund. Hun fik en “aktut” hjernesvulst og begyndte i løbet af ca. 3 timer at opføre sig underligt. Blev aggressiv, gik i ring og kunne ikke holde på hverken det ene eller det andet.

Svulsten havde sandsynligvis været der længe men havde ikke trykket på noget. Da den først gjore det, gik hun hen og fik symptomer. Hun blev selvfølgelig aflivet med det samme:ked:.

Jeg tror heller ikke på demens i dette tilfælde, netop pga den pludselige opståen.

Jeg havde for år tilbage en yngre huskat, som pludselig gik i ring og svajede ind mod midten. Han var i behandling for infektion i ørene, det viste sig der var gået hul på trommehinden, hans balancenerve var blevet påvirket.
Han kom sig ret hurtigt og levede godt i mange år efter.

Nedsat nyre og lever-funktion, samt vædske-mangel kan også ændre adfærden.
bedste hilsner

Ja jeg ser lidt af hvert, når ejere kalder mig ud. Demens optræder hos ældre katte eller kan optræde. Og jeg er også en gang blevet angrebet - og jeg mener virkelig angrebet hvor jeg for alvor løb for mit liv og gemte mig bag en dør indtil Falck kom og skød katten fra afstand - af en kat med en tumor i hjernen. Jeg har aldrig før eller siden været så bange som da Ulrik, som han hed, over nat ændrede adfærd.

Dette lyder som demens - min mors gamle kat på 25 år blev dement til sidst.