Adfærdsbehandling - lidt info

Jeg har lyst til at fortælle lidt om de muligheder en adfærdsbehandler kan tilbyde din kat og dig.

Årsagen er, at adfærdsbehandlere desværre tit oplever, at folk ikke kontakter en adfærdsbehandler, før alle mulige andre metoder er afprøvet. De bruges som en sidste desperat løsning, og det er ikke nødvendigvis det mest optimale for kat og ejer at vente så længe.

Når behandleren får kontakten, så har katten ofte været igennem et utal af afprøvninger - mere eller mindre vellykkede og gode for katten - nogle endda decideret skadelige og forværrende for problemadfærden - og stort set har de alle det tilfælles, at de er givet - i god vilje naturligvis - af mennesker, som ikke har set katten eller som ikke er uddannet til at vide, hvad de skal se efter. Mange af rådene er rigtig gode, men dur ikke på dette individ, i dette enkelte hjem eller ejeren formår ikke at gøre det, da hun/han skal have det vist først.

Derfor er der ofte tale om en masse unødvendig symptombehandling uden nogenside at finde årsagen. Ofte anvendes de enkelte forslag på skift i perioder af for kort varighed til at det nogensinde kan ses om de har en effekt.

Dette er en skam. Det slider katten op, forværre problemet, gør det sværere for adfærdsbehandleren at løse, og endelig det slider på ejeren - der når adfærdsbehandleren endelig kontaktes ikke orker mere. Ofte har katten til den tid udviklet tre - fire forskellige andre adfærdsproblemer, som behandleren og ejeren så også skal tage sig af.

Eks. Kat slås med anden kat i hjemmet. Ejer spørger på fora, mailinglister og hos bekendte og får en utal af svar. I den kommende måned forsøger ejer med feliway, så Bach, så skæld ud, så vand, så… til sidst er situationen så slem, at hun ringer til en adfærdsbehandler, der kommer ud, ser dyrene og ejeren samt de forhold de lever under. Situationen løses hurtigt, og kattene lever i dag sammen i idyl. Meget kunne være sparet ved at ejer havde ringet før. Havde hun ventet længere tid ville situationen måske være så slem, at adfærdsbehandleren ikke kunne hjælpe hende og kattene. Det er set før.

Ved urenlighed oplever behandlere ofte at katten har været utæt i mere end 2 år, før ejer ringer. Det er ikke nødvendigt at vente så længe på kvalificeret hjælp. Ofte kan urenligheden løses straks, og er årsagen sygdom, så er det direkte uansvarligt at symptombehandle urenlighed.

Det koster ikke noget at ringe til langt de fleste adfærdsbehandlere af katte i DK eller sende en mail. Og de vil gerne hjælpe. I DK ligger der en skole ved navn Etologisk Institut, og alle behandlinger foretaget af elever derfra er gratis bortset fra et beskedent beløb til de himmelhøje benzinpriser, som vi har pt - husk mindre ting kan let løses med en snak i telefon eller en mail - det er gratis.

Alle elever på skolen har adgang til en telefonliste over elever, som bor spredt ud over hele DK, og hvis jeg fx. modtager en mail om et større problem, som kræver besøg, så kan jeg videre sende til de folk, der bor tæt på og som også tager gratis ud. Alle besøg foretaget under uddannelse sendes til skolens uddannede adfærdsbehandlere, som krydstjekker arbejdet, før du som ejer får det i hånden. Opfølgninger og senere kontakt er også gratis.

Prisen bør derfor ikke afholde folk fra at søge kvalificeret hjælp før.

Hundeejere ved efterhånden ved en del om, hvornår og hvor de skal søge hjælp. Tit kontakter de en behandler fordi de lige vil spørge om småting - forebyggende - fx hvordan lærer jeg hunden at gå fri ved fod eller hvad skal jeg børste dens tænder i (begge disse ting kan forresten ordnes gratis per mail). Noget tyder på, at katteejere ikke helt for alles vedkommende kender til de muligheder de har for at trække på behandlernes viden, hvis ejeren ønsker det.

Adfærdsbehandlere er her for at besvare jeres spørgsmål og hjælpe jer, og tit koster det ikke en reje (joh til katten måske:-)).

Hvis nogle vil vide mere, så spørg. Jeg uddyber gerne, hvad en typisk behandling fx er, hvordan det foregår, fortæller om tavshedpligter osv.

MVH Helle

Tak for info Helle :slight_smile: