Er der nogle som kender foderet Advance og har erfaring med det?
Det er et killingefoder (2-12 mdr) som skulle være på fuld højde med de mere kendte mærker.
Vitamin A, 2000IU/kg: Vitamin D3, 1500IU/kg:Vitamin E (a-tocopherol) 495mg/kg: Vitamin C,350 mg/kg: Copper (copper sulfate penthydrate) 8,8 mg/kg: Taurine 1200 mg/kg.
Vitamin statements is valid to be best before date.
Hvilke mærker indeholder så ikke den slags ingrediencer? og er der ikke noget med at de i naturen spiser maveindholdet af byttet så de netop får dækket den slags behov?
Hvilke mærker indeholder så ikke den slags ingrediencer? og er der ikke noget med at de i naturen spiser maveindholdet af byttet så de netop får dækket den slags behov?
Stadig lidt forvirret :?
Hilsen Dorthe[/quote]
Mavesækken på en mus eller fugl er meget meget lille og kan ikke sammenlignes med hvis 50% af den kost du giver din kat består af grønt/kornprodukter.
Orijen og Applaws indeholder hverken sukker, grøntsager eller kornprodukter.
Jeg har nu været inde og kigge på begge produkter og er fristet til at købe Orijens da det er velegnet til katte i alle aldre (det har jeg nemlig)
Har du selv prøvet det (eller hvis andre har erfaring med det) og er kattene glade for det?
Der er også James Wellbeloved, Acana m.fl. James Wellbeloved er vist den med lavest kødindhold (50%), og det er stadig betydeligt meget mere end det der Advance.
Jeg har nu været inde og kigge på begge produkter og er fristet til at købe Orijens da det er velegnet til katte i alle aldre (det har jeg nemlig)
Har du selv prøvet det (eller hvis andre har erfaring med det) og er kattene glade for det?
Hilsen Dorthe[/quote]
Jeg har ikke prøvet orijens, men jeg har prøvet Applaws (mine er jo ungdyr og ikke killinger) og det kunne kattene rigtig godt lide. Det lugtede kraftigt og jeg kunne godt snuse, at det ikke var tørret korn men tørret kød. :høhø:
Jeg bruger Orijen og er rigtig glad for det. Begge trængte til at tabe sig lidt, og det gjorde de, da de kom på Orijen. Ikke fordi de ikke kan lide det, for fra dag 1 blev det gamle foder simpelt hen valgt fra, da jeg startede med at blande.
Desuden kan Orijen holde Billys urin-ph nede på et rimeligt niveau, hvilket er det vigtigste for mig. Jeg er nu begyndt at supplere med råt og vådt også.
James Wellbeloved er jeg også før blevet anbefalet, og jeg har faktisk købt en sæk. Men der er rimelig meget ris i. Er problemet med ris lige så stort som med korn, eller hur?
Fordelen med ris er i hvert fald, at det er lav-allergent. Mange katte er allergiske overfor korn, især hvede. Havre skulle være lidt bedre end hvede.
Så det er vist lidt et spørgsmål om, hvad der er det mindst risikable fyldstof
Men mht. kulhydratindhold, så er det vist nogenlunde lige elendigt, men hvordan de forskellige produkter opfører sig ernærningsmæssigt ved kattens fordøjelse, må jeg være dig svar skyldig på.
Nu er det ikke fordi, at jeg vil foretale f.eks. at bruge de her light-produkter med deres urimeligt høje kulhydratindhold.
Men hvis man nu går helt modsat, så supplerer jeg jo lidt med Ziwipeak, der er 85% kød med et fedtindhold på 30% - og det er altså lige fedende nok. Hvis man skulle fodre med det rent, så ville det kræve ret striks portionsopmåling.
Så til vores traditionalle frifodring kan det altså også blive for godt…