Advarsel!
En dømt kattehandler sælger nu ud af sine katte. Jeg vil gerne advare folk der har lyst til at købe en af disse katte om at der er sygdom i bland hendes katte. Så sent som i december er der konstateret både herpes, calicivirus (katteinfluenza), panleukopæni (kattesyge) og chlamydia på killinger købt af kattehandleren.
Selvom hun skriver disse katte er vaccineret, (hvad de så ikke altid har været) kan de sagtens være raske smittebærere og derfor risikere at smitte de katte der måske i forvejen er i husstanden, så man ender med endnu flere syge dyr og måske i værste fald døde dyr, og husk en kat der er billig i indkøb, kan sagtens gå hen og blive en dyr kat i dyrlægeregninger.
Enig - det er også værd at bemærke, at de fotos der er på hjemmesiden er gamle…
Tak Tina for advarslen - den er YDERST relevant.
Lad os sprede ordet blandt folk som ikke ved så meget om denne kattehandler som os i katteverdenen, som forhåbentlig aldrig kunne drømme om at handle der…
[quote=lenschow;108376]Enig - det er også værd at bemærke, at de fotos der er på hjemmesiden er gamle…
Tak Tina for advarslen - den er YDERST relevant.
Lad os sprede ordet blandt folk som ikke ved så meget om denne kattehandler som os i katteverdenen, som forhåbentlig aldrig kunne drømme om at handle der…
MVH Helle[/quote]
Det er da fint nok med en advarsel;
men men det kan jo ikke rigtig bruges;
når der ikke er noget navn -
Hvem skal vi advare mod
Mona der er så vidt jeg ved ikke ret mange dømte kattehandlere her i DK men prøv evt. at google: dømt kattehandler så dukker der meget hurtigt et navn og lokation i danmark frem.
Boede jeg i nærheden og havde jeg forholdene, tog jeg faktisk gerne et par eller flere af kattene!
Ejer kan få en symbolsk sum på ca 10 kr pr styk, da jeg påregner og imødeser store dyrlægeudgifter og et længerevarende ophold hos mig inden der kan blive tale om omplacering til nye og blivende hjem…
Jeg ville nemlig gerne gøre mit til at få kattene væk fra de forhold de nu lever under… Dog uden på nogen måde, at støtte tidligere ejer økonomisk!!!
Eva… nu er jeg trods alt ikke helt dum
Mon ikke, at det allerførste som ville ske, var et kontrolbesøg hos dyrlægen… aftalt og klart til samme dag som afhentning?
Det ville rydde ud i de “værste”… Herpes calici, clamydia - tja, det er generende sygdomme, men de er da i det mindste ikke dødbringende - og kan behandles med fornuftige resultater…
Mht smittefare… den slags er der altså også midler til at klar…
MEN det kræver at man har forholdene til at holde kattene isolerede og i karantæne… helt frem til den dag, hvor de kan formidles videre i nye og bedre hjem!
Det er klart Ann, kan man få kattene gratis væk fra stedet er det noget helt andet. Men man skal jo stadig være meget påpasselig med sine egne dyr, for de vil garanteret rende ind i sygdom hvis man sætter sammen, så advarsel er påkrævet.
Eva - ingen grund til at spørge, det har vi fået at vide forlænge siden, at det er ok at nævne kattehandleren herinde.
Men iøvrigt, rigtigt, hvis man ikke har fået tilbudt nogle katte eller er på udkig efter katte, så behøver man vel streng taget ikke vide, hvem det er man ikke må købe fra. Er man i den situation er det selvfølgelig relevant at vide det.
For retningslinje 2 og 3 retningslinier findes kun EN ENESTE undtagelse
Kattehandlere, dyremishandlere, dårlige dyrlæger eller tilsvarende personer der skader, vanrøgter eller mishandler katte (dyr) kan der - uden repressalier - frit advares imod, også selv om personen har en profil på KG - men KUN såfremt man har virkelig begrundet mistanke.