Advarsel: Kattens Værn

Hej Jim. 10 + katte til nye hjem er fint, tænker du skulle prøve at undersøge hvor mange katte KV Billund køre til krematoriet :frowning_face: Fra pålidelig kilde er det oplyst at ca. 85 ud af 100 katte bliver aflivet af forskellige “årsager” ca. 15 kommer igennem “nåleøjet” og får nye hjem.

1 Synes om

Hej Mil. Tænker du skulle læse denne her, https://dk.trustpilot.com/review/egelunddyreklinik.dk (Under en stjerne) det er min anmeldelse til Fødevarestyrelsen af Egelund Dyreklinik som den gang hørte under DB. Fødevarestyrelsen`s indskærpelse til Egelund siger ALT.
Herunder fuldt beskrevet:
Mig: Indlevere min hunkat for neutralisering, chipning og øremærkning, jeg bliver ringet op af L.S internatleder Egelund Internat med beskeden om at katten har alvorlige tandproblemer og at katten bør aflives hvilket jeg til stor fortrydelse acceptere, jeg henter min nu aflivede kat, åbner munden på den og kan se en knækket hjørnetand, intet andet ? Følgende skrivelse i afsnit #2 er svaret fra Fødevarestyrelsen over min klage over Internatleder L.S. Dette svar beskriver klart og tydeligt hvad L.S. Egelund internat står for:
(Det er ved at være år siden, men jeg glemmer aldrig kattens øjne da jeg afleverede den til L.S. Katten var skræmt og med god grund, det kostede den livet at møde L.S. Internatleder).

Afsnit #2---------- Videresendt besked ----------
Fra: Charlotte Rhymer Friis. Fødevarestyrelsen.
Dato: 6. december 2022 kl. 10.43.38 +01.00
Emne: Sagen vedrørende Trold er afgjort, Dennis Rasmussen, 2021-13-401-00180
Til: dr
Hej Dennis Rasmussen
Sagen vedrørende behandlingen af katten, Trold er afgjort med en indskærpelse til dyrlæge Lise Østergaard Svejgaard.
Jeg beklager det lange sagsforløb.
Dyrlægen indskærpes at udvise omhu og samvittighedsfuldhed i gerningen som dyrlæge jf. dyrlægelovens § 8, stk. 1.

Fødevarestyrelsen har ved afgørelsen lagt vægt på:

• At katten blev bedøvet uden forudgående stillingtagen til dens kliniske tilstand, som er beskrevet af dyrlægen som meget slem, og som Fødevarestyrelsen vurderer burde have været tydeligt synlig forud for bedøvelse og forberedelse til neutralisation.

Det er Fødevarestyrelsens vurdering, at dyr forud for narkose bør vurderes klinisk med henblik på, om de kan tåle narkosen, uanset om der er tale om internatdyr

• At dyrlægen først beskrev katten som havende 2 knækkede hjørnetænder, tandbylder og betydelige tandresorptioner.
Senere beskriver dyrlægen over for Fødevarestyrelsen, at den havde kronisk katteinfluenza, calicivirus betinget voldsom og kronisk stomatitis, dårlige tænder, sandsynligvis også FeLV og FIP, og den kunne næsten ikke trække vejret i narkosen.

Katten blev undersøgt og klinisk vurderet i aflivet tilstand på en anden klinik, og der blev taget røntgenbilleder af dens tænder.
Der var ingen kliniske tegn på svær infektion, paradentose eller tandresorptioner.
Røntgenbillederne blev beskrevet på klinikken og videresendt til en anden klinik for second opinion.
På begge klinikker er det beskrevet, at der var én knækket hjørnetand, der burde opereres ud, samt småskader ved fortænder og to mindre kindtænder, der nemt kunne være blevet behandlet med prognosen god.

Det er derfor Fødevarestyrelsens vurdering, at dyrlægen har lavet et veterinærfagligt fejlskøn

• Dyrlægen har overfor dig skriftligt og mundtligt beskrevet de diagnoser, dyrlægen lagde til grund for, at det var nødvendigt at aflive katten jf. dyrevelfærdsloven og inden, den vågnede af narkosen.

Efterfølgende har dyrlægen fastholdt og udvidet kattens diagnoser i forbindelse med Fødevarestyrelsens behandling af sagen jf. ovenfor.

Det er Fødevarestyrelsens vurdering, at dyrlægen fastholder et veterinærfagligt fejlskøn, selv om undersøgelser af katten efter aflivningen viste, at tanddiagnoserne ikke var korrekte

Indskærpelsen skal følges op ved 2 kontroller efterfølgende.
Dyrlægen skal betale for de opfølgende kontroller.
Sagen afsluttes.
Hvis der er spørgsmål, er du velkommen til at kontakte mig.

Med venlig hilsen

Charlotte Rhymer Friis
Dyrlæge i Veterinærrejseholdet
Tlf.: 72 27 52 94
Mail: 13.fvst.dk

Ergo, resultatet er at: Lise Ø Svejgaard er både inkompetent dyrlæge og løgner.
Og til dig Lise, hvis du vil påstå andet, så skal jeg gerne offentliggøre den optagede telefonsamtale som fældede dig i at lyve over for fødevarestyrelsen samt journal nr. på sagen ved fødevarestyrelsen.

Opdatering d. 06.11.2024. Dyrenes Beskyttelse er ved at udfase samarbejdet med Egelund dyreklinik / Viborg internat. Dette er bekræftet på mail fra Dyrenes Beskyttelse:

Tilføjelse til Egelunds kommentar, Jeg har ikke offentlig gjort navne som ikke kan findes offentligt på
Fødevarestyrelsens afgørelse, ergo, hvis Egelund mener at jeg har brudt lovgivningen så anmeld det ?? Egelund har i “min optik” tjent mange penge på aflivinger med tilskud fra Dyrenes Beskyttelse hvilket
sandsynligvis er årsagen til at samarbejdet mellem Egelund og Dyrenes Beskyttelse er ophørt. L.S. Har lavet en kæmpe fejl, Hvorfor kan i ikke erkende det når selv fødevarestyrelsen har afsagt en dom / afgørelse. ? Hvilken dialog refere i til og hvordan vil i retfærdiggøre en fejl aflivning ? og hvem har jeg talt med ? Skal jeg offentliggøre samtalen med L.S ? Og ja det er lovligt. Egelund kan sige hvad de vil det bringer ikke katten tilbage, Alt L.S har gjort er uden for sund fornuft

Redigér

Egelund Dyreklinik-logo

Besvarelse fra Egelund Dyreklinik

1. feb. 2025

Hej Dennis
Vi har talt sammen og forsøgt at løse det i en god dialog. Er det ikke din oplevelse, at det er sket, så kan du altid kontakte os på klinikken i vores åbningstid og tage en snak om sagen igen naturligvis. Vi vil foreslå, at du taler med vores leder Peter om det.

Vi vil også gøre dig opmærksom på, at samarbejdet med Dyrenes Beskyttelse vedrører vores internat og ikke vores klinik og bunder i et ønske fra begge parter om at gå i andre retninger for fremtiden. Der er intet negativt i baggrunden bag ophøret, og vi glæder os til et nyt samarbejde, der starter i marts i år og ønsker DB alt godt fremover. Vi vil også fortsat henvise dyr i nød til dem.

Din anmeldelse indholder offentliggørelse af navne på personer og deres arbejdsplads samt mail. Dette bør du overveje om er ønsket af personerne selv og sikre dig, at du har lov til fra dem.

MVH teamet på Egelund

Ser denne kat syg ud ???

2 Synes om

Hej Dennis. Ja det gør ondt, når man i bedste tro og med dyrets tillid til en - overlader det til fagkundskaben, der så ikke lever op til deres ansvar. Godt du giver den slags folk baghjul.

3 Synes om

Tjaa. Det er ganske simpelt, ingen skal gøre katte fortræd eller behandle dem som “affald” i så fald så får det grimme konsekvenser fra min side uanset hvor lang tid det tager og hvad det koster så giver det bagslag, det kan dog selvfølgelig være nødvendigt at aflive alvorligt syge katte hvilket desværre ofte er sidste udvej for at undgå kattens lidelser.

6 Synes om