Advarsel: Kattens Værn

Kort fortalt: Jeg tager en herreløs hunkat ind “lettere udsultet” som havde fået tre nyfødte killinger i min baghave, eftersom jeg selv har ti katte i privaten så indlogere jeg dem i min tidligere kontorbygning hvor der er menneskelig kontakt ti timer dagligt syv dage i ugen, de får alle mad vand og rene kattebakker fire gange dagligt og kommer sig hurtigt, Mormissen er ikke aggressiv men heller ikke tam. Killingerne blev tamme så de blev opfostret i fire måneder således at de forhåbentligt kunne komme ud i nye gode hjem, jeg kontakter Kattens Værn (Eller mere korrekt: VÆRN MOD KATTE) i Billund. Jeg vælger at få neutraliseret, vaccineret, chippet og øretatoveret Mormissen for egen regning for at give hende en chance, killingerne skulle vider-formidles, ved indlevering bad jeg internatleder “J” om at kontakte mig såfremt der skulle være problemer, selvfølgelig mod betaling for evt. dyrlæge og omkostninger, Det er nu knap tre år siden, Mormissen har jeg den dag i dag, sund og rask, killingerne blev efter få dage AFLIVET af “VÆRNET mod KATTE” med begrundelsen om at de var skræmte og ikke egnet til formidling (De var IKKE syge). Jeg havde ved indleveringen forklaret at de aldrig havde været i transportbur, kørt en time i bil og derefter lukket ind i et lille bur et fremmed sted, selvfølgelig er de skræmte, det tager tid for dem at falde til ro. Da jeg efter gentagende opkald i dagevis får kontakt til internat-lederen og spørger hvorfor hun ikke har ringet eller skrevet får jeg svaret: Det er ikke vores PROTOKOL, Nop, lynhurtig aflivning er deres procedure! Jeg har aldrig talt med mere inkompetent organisation !!! De har dog en flot hjemmeside som fortæller om deres fantiske arbejde, de mangler dog at fortælle at de afliver ca. 85% af de katte som de “hjælper” Jeg har desværre kun få billeder af killingerne men det er nok til at læsere kan drage deres egen konklusion.

8 Synes om

Også min erfaring - derfor kontakt Dyrenes beskyttelse istedent.

DB har vi ikke de bedste erfaringer med herinde.

Inges Kattehjem eller MinVenKatten er bedre bud.

5 Synes om

Måske overskriften burde ændres til Værn mod Katte, som emnet omhandler.
Mere så ingen fejlagtigt, som jeg, troede det vat Kattens Værn der var tale om :face_with_peeking_eye:

Tænker betegnelsen “Værn mod Katte” var en anelse ironisk ment - så mon ikke overskriften er retvisende…

Jeg vælger fortsat at tro, at såvel DB’s som KV’s grundlæggende mission er at hjælpe dyr i nød - men der er ingen tvivl om, at de rammer forbi skiven i flere tilfælde, som i dette og et andet nyligt, hvor det var et DB internat, der håndterede en sag yderst uheldigt.

Om det skyldes at de pågældende institutioner har vokset sig (for) store, eller om der er tale om enkeltstående internaters fejlskøn, skal jeg ikke kunne sige…

3 Synes om

Dyrenes Beskyttelse er desværre ikke meget bedre, jeg tog sidste efterår en herreløs hunkat med syv næsten nyfødte killinger ind, passede og plejede dem til de var ca. fem måneder, jeg indleverede fem af killingerne til DB i Brande (jeg havde kun to transportbure) da jeg senere talte med Brande var svaret at killingerne var kommet “videre” OK men da jeg senere talte med DB om to andre killinger i nød talte DB over sig, tre blev aflivet og to fik nye hjem, det skal siges at de var tamme og raske.
Billedet er en af de to efterfølgende killinger i nød, DB svarede at de ikke var i nød så de ville ikke modtage dem, moderen var ikke at finde, det viste sig at moderen var kørt over og begge killinger døde til trods for at de blev fodret med royal canin modermælkserstatning.

6 Synes om

Det er jeg ked af at høre - så synd for de katte. Jeg har selv haft gode erfaringer med Roskilde dyreinternat og DB i Vestsjælland omkring et kuld killinger der blev født i min kælder og de tog ind, da de var 3 mdr. Har selv moren nu. Ringede efterfølgende til internatet og fulgte dem til de kom i nye hjem.

7 Synes om

5 Synes om

6 Synes om

For hver dårlig erfaring vi hver især måtte have gjort os med forskellige internater, er der sandsynligvis mindst én anden person, der har haft en god erfaring. Mindst én, sandsynligvis mange, mange flere.

Jeg er helt sikker på, at Dorte har ret i, at internaternes og dyreorganisationernes grundlæggende mission er at hjælpe dyr i nød, uanset at de så ind imellem handler anderledes, end vi personligt måtte ønske.

Så jeg er ikke tilhænger af, at de bliver hængt ud på grund af enkeltstående tilfælde. Jeg er også overbevist om, at vildtlevende, herreløse katte ville være ilde stedt uden Dyrenes Beskyttelse, Kattens Værn, Inges Kattehjem, Brittas Hittekat, Min Ven Katten - og hvad der ellers findes af velgørende dyreorganisationer.

7 Synes om

Desværre er det ikke et enkeltstående tilfælde, nærmere normalen. Et andet eksempel var at jeg hørte en killing skrige højlydt fra motorrummet på en bil på Meny`s parkeringsplads i Herning, bilen var lige ankommet fra Holstebro i styrt regnvejr, kvinden som kørte bilen ville køre igen til hvilket jeg kommenterede: Ikke før killingen er fundet, ellers må du tilkalde politiet, efter ca. en halv time var killingen fundet mellem kofanger og motorrum, gennemblødt og skræmt, jeg kontaktede DB som sagde at jeg skulle sætte killingen (ca. tre uger gammel) ud på parkerings pladsen, så kom missemor nok, hvortil jeg igen svare at bilen lige var ankommet fra Holstebro så det var ikke en mulighed, heldigvis var der en venlig dame som tilbød at køre den til Brande internat uden aftale med DB. Killingen klarede det heldigvis via civil indsats, IKKE med hjælp fra DB.
DB har meget travlt med at blive fremhævet i nyhederne osv. Det giver gode støttekroner til direktørlønninger osv. Et er sikkert, killinger og katte som ikke er klar til meget hurtig “salg” videre formidling bliver lynhurtigt aflivet. Og ja, jeg har desværre mange flere eksempler men det bliver for meget til dette indlæg.

3 Synes om