Advarsel: Nodea Mail

Er der andre end mig der har fået denne mail:

Kære kunde Nordea

Du har 1 New Security besked!

Du har modtaget denne fil, fordi din Nordea konto er blevet midlertidigt suspenderet.

Klik her for at løse problemet

Tak fordi du bruger Nordea

Copyright 2012 Nordea

Eneste problem er jeg er IKKE kunde i Nordea
jeg tvivler stærkt på at det faktisk er Nordea der har sendt ud

Selvfølgelig er det ikke Nordea der har sendt den ud. som det osse kan ses på det link der ikke har noget som helst at gøre med Nordea (jeg ville forresten lave det inaktivt så nogen ikke klikker på det ved et uheld og får en virus!)

Nordea kan også tale dansk og vil ikke skrive “security warning” - plus at de - lissom PayPal og alle mulige andre, titulerer en med NAVN og ikke bare “kære kunde” :slight_smile: Den del er altid et tydeligt tegn på phishing.

Jeg har fået en nogen Lunde samme besked også fra “Nordea” da jeg ringede og dobbelt tjekket med banken sagde de til mig at Nordea sender ikke mails. Hvis man modtaget elektronisk post fra dem er det i ens postkasse på netbanken.

[QUOTE=cæsar;804549]Er der andre end mig der har fået denne mail:

Kære kunde Nordea

Du har 1 New Security besked!

Du har modtaget denne fil, fordi din Nordea konto er blevet midlertidigt suspenderet.

Klik her for at løse problemet

Tak fordi du bruger Nordea

Copyright 2012 Nordea

Eneste problem er jeg er IKKE kunde i Nordea
jeg tvivler stærkt på at det faktisk er Nordea der har sendt ud[/QUOTE]

Dem der fra Nordea har jeg fået rigtig mange af de sidste ca. 3 måneder, og jeg har heller ikke den bank.
Jeg har også fået fra Danske bank og en anden jeg ikke lige husker, og ingen af de banker har jeg, men nu holder jeg mig fra alt hvad der kommer af den slags, og skulle der komme noget fra min bank, ja så ringer jeg til dem og hører om det er fra dem eller ej.

Jeg har fået den samme mail for nogle dage siden og jeg sad og talte i mobil da den tikkede ind, så uden at tænke over det klikkede jeg på linket.

Lidt åndssvagt, for jeg havde lige handlet ind, så havde min konto været suspenderet (hvilket jeg aldrig har hørt om før) ville mit Dankort jo nok være blevet afvist.

Men der skete altså ikke noget da jeg klikkede på linket og jeg lukkede bare siden ned igen, rystede på hovedet af mig selv og slettede mailen.

Jeg har modtaget denne mail op til flere gange og jeg er heller ikke Nordea kunde. Men kigger man på afsenderadressen i mailhovedet så afslører den så fint at dette ikke er en nordea mail men en spam/hacker mail for netop afsenderadresserne kan de ikke bare indsætte som afsender bagved :slight_smile:

Så tjek altid om afsender adresse nu også er det den prøver at lyde som om :slight_smile: Og er man i tvivl så klik ikke på linket men gå ind på din netbank og se om der ligger en sådan mail i indbakken eller kontakt banken :slight_smile:

[QUOTE=DK Thomani;804570]Jeg har fået den samme mail for nogle dage siden og jeg sad og talte i mobil da den tikkede ind, så uden at tænke over det klikkede jeg på linket.

Lidt åndssvagt, for jeg havde lige handlet ind, så havde min konto været suspenderet (hvilket jeg aldrig har hørt om før) ville mit Dankort jo nok være blevet afvist.

Men der skete altså ikke noget da jeg klikkede på linket og jeg lukkede bare siden ned igen, rystede på hovedet af mig selv og slettede mailen.[/QUOTE]

Det er så det du ikke kan være 100% sikker på, at der ikke gjorde.
Det er mange gange den vej (ved at klikke på et link), der downloades trojanske heste mv på PC uden man egentlig opdager det før det er for sent.

Håber du ikke har fået noget uønsket
:slight_smile:

Glemte at tilføje at jeg altså heller ikke er Nordea kunde.

[QUOTE=danpia;804585]Det er så det du ikke kan være 100% sikker på, at der ikke gjorde.
Det er mange gange den vej (ved at klikke på et link), der downloades trojanske heste mv på PC uden man egentlig opdager det før det er for sent.

Håber du ikke har fået noget uønsket
:)[/QUOTE]

Det har jeg ikke :slight_smile:

Åh ja, sådanne mails kender jeg godt.
De er ofte let genkendelige idet de er smæk-fyldte med stavefejl, et “herligt” mix mellem dansk og noget der kunne minde om engelsk :tihi:
Jeg blokerer altid afsenderen, og sletter fluks mailen.

Jeg fandt den i min spam mappe - der blev den slettet uâbnet fra, bl.a. fordi jeg slet ikke bruger Nordea som bank.

[QUOTE=DK Thomani;804604]Glemte at tilføje at jeg altså heller ikke er Nordea kunde.

Det har jeg ikke :)[/QUOTE]

Med mindre du kører et meget specificeret antivirusprogram så kan du ikke være siker på det. Bare fordi der ikke umiddelbart skete noget da du klikkede på linket betyder det ikke at du ikke har fået en keylogger eller sådan noget, nu. Det er jo trods alt det der er hele ideen i de phishing-mails - at aflure folk og hugge deres kontooplysninger. Enten ved at narre dem til at taste dem ind selv, eller ved at installere en trojaner, typisk en keylogger der holder øje med hvilke passwords du skriver.
Et almindelgt antivirusprogram KAN opfange dem, men man kan ikke være sikker på at den nu også er opdateret med netop DEN trojaner.

Det havde nok været smartere at undlade at kopiere selve linket her på KG…

Jeg overvejede at klikke det inde på mit arbejde tidligere i dag, men var en kylling og undlod. :wink:

jeg har klikket på linket, og det sender dig videre til en side hvor du skal taste alle dine oplysninger ind :slight_smile:

med disse oplysninger ville der være fri adgang til at shoppe på nettet, så det er disse oplysninger “bagmændene” er interesseret i.

Jeg har også fået den slags mails. Jeg morede mig egentlig over det, da jeg ikke er kunde i Nordea.

Som bank kunde skal man huske at en bank ALDRIG vil henvende sig og spørge om følsomme oplysninger i en mail, så man kan som tommelfinderregel gå ud fra at disse mails altid er SPAM/VIRUS mv. Banker er gammeldags på den måde, de bruger det gamle system - det vi kalder Post Danmark:)

Jeps den har jeg osse fået, men heldigvis havde spamfiltret opfanget den…og jeg har ikke engang nordea !