Ja det er skrækkeligt. En måde opdrætterne kunne komme det til livs på var ved at neutralisere selv før salg. Det er ikke mit indtryk at det er så udbredt i udlandet - men jeg kan tage fejl, da jeg jo kigger avlskatte.
Helt enig. Jeg er endnu aldrig stødt på en opdrætter, som praktiserede eller anbefalede declawing, og jeg har da efterhånden talt med mange. Tværtimod er der en standardfrase i deres kontrakter, at katten netop ikke må declawes, og opdrættere gør et stort arbejde for oplysning herom, ikke ulig den oplysning om neutralisering, som mange opdrættere i Europa praktiserer.
Mht. Soft Paws, så tror jeg ikke, at de ville kunne slå an i Europa, netop fordi vi (heldigvis!) ingen tradition har for declawing. Men - og nu bliver jeg sikkert slagtet - i USA synes jeg faktisk, at de har deres berettigelse, for hvis en uoplyst katteejer skal vælge mellem to onder, synes jeg 120% at Soft Paws er det bedste alternativ, ikke mindst fordi, at denne løsning ikke er permanent. -surrender
[quote=Pil;259772]
Mht. Soft Paws, så tror jeg ikke, at de ville kunne slå an i Europa, netop fordi vi (heldigvis!) ingen tradition har for declawing. Men - og nu bliver jeg sikkert slagtet - i USA synes jeg faktisk, at de har deres berettigelse, for hvis en uoplyst katteejer skal vælge mellem to onder, synes jeg 120% at Soft Paws er det bedste alternativ, ikke mindst fordi, at denne løsning ikke er permanent. -surrender[/quote]
Helt enig står valget mellem declawing og soft-paws så er “dutterne” absolut det bedste og mest humane valg
Det er vel alment kendt at mennesker ofte får “fantom-smerter” i amputerede legemsdele, hvorfor skulle katte ikke også kunne få det ?
Katte går på deres tæer, så fjerner man det yderste led, så er det da soleklart at det MÅ give katten problemer, bl.a ses en større forekomst af gigt i skulderleddene, dertil kommer at en del katte der nu ikke kan sige fra ved at kradse, begynder at bide istedet, mange bliver urenlige, hvilket jeg slet ikke bebrejder dem
[quote=Rimmen;259222]
[FONT=GillSansMT-Bold][SIZE=2][LEFT]Citat fra artiklen: "At iføre sin kat „klo-vanter” er en overtrædelse af dyreværnsloven, eftersom katten udsættes for væsentlig ulempe, da den i høj grad fratages sin naturlige adfærd: § 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt[/LEFT] men og væsentlig ulempe."
[/SIZE][/FONT][/quote]
Hvordan kan det at sætte nogle plastikdutter på kløerne være værre end at neutralisere katten? Neutralisering er vel endnu mere en fratagelse af naturlig adfærd. Eller er der en undtagelse lige der?
Jeg har en veninde i USA som har 2 katte…begge er declawed og jeg må tilstå at det er vildt underligt at have med at gøre…deres poter føles “tomme” fordi det yderste led mangler. Vi har haft rigtig mange diskussioner omkring det fordi det bare i min verden er SÅ forkert.
Jeg kunne nu aldrig finde på at bruge de der soft paws ting…jeg vælger at bo sammen med dyr der har klør…hvis jeg ikke vil risikere at blive kradset eller få en rids i gulvet…så må jeg jo købe et par guldfisk istedet for.
[quote=larsrc;264760]Hvordan kan det at sætte nogle plastikdutter på kløerne være værre end at neutralisere katten? Neutralisering er vel endnu mere en fratagelse af naturlig adfærd. Eller er der en undtagelse lige der?
MVH
-Lars[/quote]
At neutralisere en kat medfører IKKE risiko for livsvarige smerter, adfærdsproblemer eller forkert gang…
Det gør declawing…
Desuden kan kattens fertilitet betyde alvorlige adfærdsproblemer pgr hormonelle frustrationer, såfremt katten ikke konstant får lov at parre og/eller have killinger… det sparer man dyret for ved neutraliseringen.
Et eller andet sted mener jeg faktisk at sammenligningen declawing → neutralisering er helt hen i vejret… det sidste gøres primært for kattens skyld… det første udelukkende for menneskets!
[quote=larsrc;264760]Hvordan kan det at sætte nogle plastikdutter på kløerne være værre end at neutralisere katten? Neutralisering er vel endnu mere en fratagelse af naturlig adfærd. Eller er der en undtagelse lige der?
MVH
-Lars[/quote]
Der er en undtagelse i den forstand, at det ikke er dyremishandling! -surrender Hvordan tror du, at du ville have det, hvis dine yderste finger og tåled, konstant blev tvunget til at være bøjede? :?
Soft Paws tvinger kattens kløer til at være ude hele tiden. Overvej lige hvor ubehageligt det må være at have en refleks"bevægelse" til at være konstant…!
Og du fratager altså ikke katten dens naturlige adfærd. Ofte går neutraliserede katte stadig rundt og “parrer”/hygger sig med hinanden.
Man kan købe mange underlige ting, godt der ikke er tradition for sådanne ting herhjemme.
Tror min lille kat ville blive enormt handikappet uden sine klør…
Lars: Neutralisering forhindre også uønsket killinger:-)
Jeg forstår bare ikke helt problemet med “soft-paws”… korrekt påsat skulle de faktisk ikke have nogen indflydelse på kattens evne til at trække kløerne ind.
Men der findes vel flere forskellig “mærker”… det er ikke sådan lige et område, jeg har beskæftiget mig mest med
[quote=Ann K;265038]Jeg forstår bare ikke helt problemet med “soft-paws”… korrekt påsat skulle de faktisk ikke have nogen indflydelse på kattens evne til at trække kløerne ind.
Men der findes vel flere forskellig “mærker”… det er ikke sådan lige et område, jeg har beskæftiget mig mest med ;)[/quote]
Næh heller ikke mig :øhmm: hvis mine katte skulle have kulørte kløer, så ville jeg give dem neglelak på, og så bagefter tage de 14 dage på hospitalet :klapper::klapper:
Nemlig!!! Sidder jo her og forsøger at finde frem til hvilke farver der ville passe til hvilke katte…
Tror nok at Ting skal have magentarød - det vil se rædsomt ud, men passer til hendes personlighed… Leo skal have dyb blodrød - mystisk og feminin… Aske helt klart kongeblå - nærmere forklaring vel unødvendig… og Tjalfe - nej det har jeg alligevel mit helbred for kært til! -LOL
Nå, spøg til side… jeg mener faktisk, hvad jeg skriver i mit forrige indlæg… De der "SoftPaws"dimser anbefales af diverse dyreværnsorganisationer, dyrlæger og adfærdsdimser… netop fordi de ikke generer kattene væsentligt - hvilket i min bog må betyde, at katten burde kunne bruge sine kløer uden nogen form for begrænsninger og/eller gener, men alligevel samtidig ikke kan kratte og flå ting i stykker.
På deres hjemmeside står der faktisk:
"Are Soft Paws® safe and do they hurt the cat?
Soft Paws® are completely safe, painless and non-toxic. Even if they are swallowed, no problem will result. They just pass on through the digestive system. The glue is harmless as well.
Can cats still extend and retract their claws with the Soft Paws®?
Absolutely. Soft Paws® are designed not to interfere with the normal extension and retraction of claws."
Jeg ville selv bruge en klosaks… Men det er da tilsyneladende et fint alternativ (brugt korrekt) ift. declawing…
[quote=RF;265103]
Jeg ville selv bruge en klosaks… Men det er da tilsyneladende et fint alternativ (brugt korrekt) ift. declawing…[/quote]
Netop… når jeg siger “anbefales”, mener jeg at organisationer, der netop er imod og advarer mod declawing præsenterer Soft Paws som et alternativ til ejere, der ikke kan finde ud af at bruge en klosaks
Billederne fra Soft Paws hjemmeside viser da også katte med kløerne trukket ind - naturligvis kan man se de dersens plastdutter, men kløernes funktion virker ikke til at være påvirket.
Billedet i IKs blad viser da også en kat, hvor man trykker kløerne frem.
Nå… det kommer let til at lyde som en reklame for SoftPaws, hvilket mine udgydelser ikke er ment som!
Men er alternativet declawing, så vil jeg helt klart foretrække dimserne!
[quote=Bølle-missen;264804]Der er en undtagelse i den forstand, at det ikke er dyremishandling! -surrender Hvordan tror du, at du ville have det, hvis dine yderste finger og tåled, konstant blev tvunget til at være bøjede? :?
Soft Paws tvinger kattens kløer til at være ude hele tiden. Overvej lige hvor ubehageligt det må være at have en refleks"bevægelse" til at være konstant…!
Og du fratager altså ikke katten dens naturlige adfærd. Ofte går neutraliserede katte stadig rundt og “parrer”/hygger sig med hinanden.[/quote]
For nu at være djævlens advokat (jeg kan se, der er kommet mere mindelige toner ang. Soft Paws frem siden): Det er få afkom er en af de allermest naturlige adfærd for ethvert dyr. Det er bestemt ikke for kattens skyld, vi neutraliserer, men fordi vi ikke kan lide at blive overrendt af killinger, høre på katte i løbetid etc. Der kan også sagtens være komplikationer med neutraliseringen, f.eks. bliver hankatte mere udsatte for at få krystaller i urinrøret.
Jeg er en af dem der ikke kan tåle at at få blive kraset af mine katte eller få rifter fra vores hunde eller andre dyr ned til den mindste myg.
Den mindste rift ender med store væskende betændte sår, min krop er fyldt med ar.
Så jeg er nød til at passe meget på .
Men jeg ville aldrig udsætte mine katte for det, de kan jo ikke gør ved at jeg ikke kan tåle at blive kradset.
Og jeg vil heller ikke være uden vores dyr.
Også når jeg nogle gang er ked af det ,når andre mennesker peger og visker om en. Istedet for at spørge .
Og jeg kan da blive meget harm , hvis det handler om at møbler ikke må blive ødelagt:lynogtorden: