Advarsel: "Soft Paws"/"klo-vanter"

På et andet forum, læste jeg om en der anbefalede brugen af “Soft Paws” eller “klo-vanter” som et alternativ til declawing, for at undgå at katten krædser i møbler mv…

Jeg har svært ved at forstille mig, at nogen herinde kunne finde på at anvende disse, men jeg synes alligevel at der skulle fokus på problemet.

Jer der modtager nyhedsbrevet fra Inges Kattehjem har sikkert allerede læst det, men til jer der ikke har, kan I læse om det her:

http://www.inges-kattehjem.dk/uploads/pdf/2111.pdf

Artiklen starter på s. 18 :ok:

[FONT=GillSansMT-Bold][SIZE=2][LEFT]Citat fra artiklen:
"At iføre sin kat „klo-vanter”
er en overtrædelse af dyreværnsloven,
eftersom katten
udsættes for væsentlig ulempe,
da den i høj grad fratages
sin naturlige adfærd: § 1. Dyr
skal behandles forsvarligt og
beskyttes bedst muligt mod
smerte, lidelse, angst, varigt[/LEFT]
men og væsentlig ulempe."
[/SIZE][/FONT]

Har godt nok læst om det før og synes at det er helt hen i vejret :frowning: Godt at de sætter fokus på det :slight_smile:

Kan ikke forstå tankegangen bag de-clawing og soft paws…Det er jo en KAT man har anskaffet sig…og katte har jo klør…take it or leave it

Jeg chatter med en del amerikanere og derovre er det helt normalt at få dem declawed. En sagde at hun havde skaffet sig af med sine katte igen fordi de ikke var declawed. Jeg sagde det var dyremishandling og hun sagde bare " det er mine katte, jeg kan gøre hvad jeg vil med dem."
Det er vist mget godt hun ikke har dem mere:(

[quote=sleepflower;259378]Jeg chatter med en del amerikanere og derovre er det helt normalt at få dem declawed. En sagde at hun havde skaffet sig af med sine katte igen fordi de ikke var declawed. Jeg sagde det var dyremishandling og hun sagde bare " det er mine katte, jeg kan gøre hvad jeg vil med dem."
Det er vist mget godt hun ikke har dem mere:([/quote]

Det er sgu en underlig mentalitet man møder overfor dyr rundt omkring i verden… sørgeligt :blegne:

snakkede med en canadier der havde sin declawed fordi hun var allergisk overfor kradse sår og slog helt ud med udslæt hvis de kradsede -what Sjovt den lidelse har jeg aldrig hørt om har i :muhaha::muhaha::argh:

undresd så over de skal være i flere forskellige farver er det mon så det matcher farve temaet i deres stuer :prut:-brækkesig

Det er nok en speciel nordamerikansk lidelse. Håber ikke den spreder sig til Europa:S

selvfølgelig bliver man rød og hæver lidt op når man får rifter - det har sgutte noget med allergi at gøre!

ej hvor vildt… Tænkt at der findes sådan noget…

Javist , det findes skam…også her i landet…Cat scratch disease, det er faktisk en alvorlig sygdom, der kan medføre høj feber infektion i kroppen, voldsomt hævede lymfekirtler og voldsomt udslæt…skyldes Bartonella henselea bakterier

Cat Scratch Disease (for Parents) - Nemours KidsHealth Ej troede hun bare pev :ups: Men kan ikke lure kommer det igen og igen eller?

Well…

Jeg har en livsfilosofi omkring katte:

Den er først og fremmest et rovdyr
Dernæst en kat
og til slut et kæledyr

Hvis man ikke vil bides eller kradses så skal man ikke have en kat - uheld sker, om det så er i leg eller andet. Man begynder ikke bare at operere ting bort fra den fordi man bedre kan lide en anden udgave af dyret.

En mor laver heller ikke kønskifteoperation på sin dreng bare fordi hun havde ønsket sig en pige. Man farver ikke sin puddel lyserød fordi man er vild med den farve osv.

Det er MIN mening. Jeg ved godt det sker alligevel - okay nok ikke den med babyen, men både declawing og farvning af kæledyr sker i verden - og personligt synes jeg det er klamt.

De mennesker burde købe sig en bamse i stedet for, hvis de ikke mener den er til for meget besvær. Advarsel - den KUNNE jo samle støv, så for at være på den sikre side må i nok hellere pakke den ind i en plastikpose. Heldigt sådan en ikke trække vejret!

Hvis man ikke kan acceptere en kats væsen og adfærd i alle dyres livsfaser kan man jo bare lade være med at have kat. Det er tods alt frivilligt.

Sommetider syntes jeg folk reagerer som om man har påtvunget dem et onde som de ikke gider have inden for husets fire vægge.

Den kradser i møblerne, hyler når den er i løbetid, gør på gulvet, larmer om natten, kratter på døren i håb om at blive elsket og nusset især om natten og så får den gu´dødme også killinger uden at have fået lov.

Hvorfor anskaffer folk sig ikke en tøjkat i stedet for. Den kan oven i købet tåle en tur i vaskemaskinen uden at rive og bide sin ejer til blods medens den bliver vasket.

jeg kan ikke se ideen med det, så skulle katten gå med kløerne ude 24/7 :S

et er ufatteligt at de folk ikke har fundet ud af brugen af en KLOSAKS :doh: :doh: :doh: :doh: :doh: :doh:

Ja da. Der er faktisk en sygdom kaldet “cat-scratch disease” prøv at google det

[quote=Gry Gressbakken;259448]Well…

, men både declawing og farvning af kæledyr sker i verden [/quote]

Det er faktisk kun i USA og Canada at det bliver brugt som noget “dagligdags” på linie med neutralisation,

Nu kender jeg en del amerikanere, og når man som jeg kigger avlsdyr i USA, så er jeg jo meget OBS på ikke at få en, der er declawed. Det skriver jeg - og hvorfor.

Jeg har fået det indtryk, at moden er ved at skifte derovre. Før gjorde man det bare, i dag finder flere og flere ud af, at en stor del af de katte, der fik det gjort, simpelthen døde, blev psykisk syge, sygnede hen eller andet værre - så nu møder declawing oftere modstand end før.

MVH

[quote=lenschow;259748]Nu kender jeg en del amerikanere, og når man som jeg kigger avlsdyr i USA, så er jeg jo meget OBS på ikke at få en, der er declawed. Det skriver jeg - og hvorfor.

Jeg har fået det indtryk, at moden er ved at skifte derovre. Før gjorde man det bare, i dag finder flere og flere ud af, at en stor del af de katte, der fik det gjort, simpelthen døde, blev psykisk syge, sygnede hen eller andet værre - så nu møder declawing oftere modstand end før.

MVH[/quote]

Ja og der bliver heldigvis flere og flere dyrlæger der siger nej til at gøre det :ok:

Ja og de dyrlæger er gode til at fortælle opdrættere hvorfor de ikke gør det - og opdrætterne siger det til kælekatteejere…

Jeg blev rigtig glad for ikke at være stødt på en eneste SNO-opdrætter der kunne finde på det blandt dem jeg skrev med.

Declawing er skrækkeligt!