Æg hvormange

Dorte - Ingen idé mht fedtet, men super god idé med at give hende æg, men jo, mon ikke det går. Det er jo i hvert fald ikke sundt for hende at være så tynd… :slight_smile:

Mine katte har fået 1 råt æg (til deling) 2-3 gange om ugen alt den tid jeg har haft dem og de er 6 år nu har ALDRIG set mave problemer hvorfor skulle man købe et pasturiseret. Salmonella ligger i skallen ikke i ægget. Hvad er problemer med hviden troede kun det var i større mængder der kunne være problemer :?

Har googlet mig til, at rå æggehvide indeholder avidin, som er et protein,
der binder b8-vitaminet, som katten derfor ikke kan optage.

Så blev man da lige det klogere :fin:

Tzari - Se mit indlæg? (Nr 4) Der skriver jeg, som Charlotte også gør nu, at det er Avidin er der problemet? :slight_smile:
Og bliver ægget vådt/fugtigt, så kan der trænge salmonella fra skalden og ind i ægget, i øvrigt…
Men jeg ville nu også give dem alm. rå hvis det var :slight_smile:

Hvad sker der hvis de får hvider - kan læse at de ikke kan optage Avidin, men hvad skade gør det?

Nogen der kan forklare det her. Jeg forstår nemlig ikke en dyt.

[quote=Charlotte Oeh.;420161]Hvorfor?
Som barn fik mine katte rå æggeblomme, fordi det skulle give flot pels. Er
det stadig begrundelsen?[/quote]

Gav altid mine rottweiler rå æg en gang om ugen pga. pelsen og mine bamser har da også fået indimellem. De elsker det.

[quote=Mai;420278]Hvad sker der hvis de får hvider - kan læse at de ikke kan optage Avidin, men hvad skade gør det?

[/quote]

Det står i mit indlæg - så kan de ikke optage b8 vitamin :slight_smile:
Uddybet så kaldes b8 også for biotin, og er et vandopløseligt vitamin. Mangel på B8 giver hårtab, hud læsioner og neuromuskulære forstyrrelser.
Funktion er at nedbryde glucose, fedtsyrer og nogle aminosyrer. Derudover er det essentielt for dannelsen af nogle (andre) fedtsyrer.
B8 giver bla. pæn blank pels og sund hud.
Biotin findes i gær, lever, nyrer og kogte æg! -tihi

[quote=Eife;420267]Tzari - Se mit indlæg? (Nr 4) Der skriver jeg, som Charlotte også gør nu, at det er Avidin er der problemet?
[/quote]

:rock: …så var det da godt, at jeg googlede, når jeg ikke kan læse tråden ordentligt :venter:

:høhø:

Charlotte - hehe, google er godt -tihi

så kan regne ud jeg godt kan bruge ægge blomme til at kammuflere kød smagen og eneste “risiko” er dyrene bliver overvægtige :?

Tzari - Nemli’ :slight_smile: Eller, jeg er i hvert fald enig, hehe

Ingen der vil forklare det med daggammel kylling og en æggeblomme for mig?

Er en daggammel kylling ikke en ja kylling der er en dag gammel? Og hvad er det for noget med en æggeblomme i hver kylling.

Åh I taler altså russisk og jeg forstår bare ikke russisk, så er der ikke en der vil forbarme sig over uvidne mig og oversætte det til dansk?

Mai,
Når man klipper en daggammel kylling op, er der en æggeblomme inde i dens mave… Ved ikke hvordan eller hvorfor, kun at den er der… Og jo, daggamle kyllinger er nyklækkede gule kyllinger, der pipper og hakker, hvis de ikke er gassede ordentligt…

[quote=Mai;422042]Ingen der vil forklare det med daggammel kylling og en æggeblomme for mig?

Er en daggammel kylling ikke en ja kylling der er en dag gammel? Og hvad er det for noget med en æggeblomme i hver kylling.

Åh I taler altså russisk og jeg forstår bare ikke russisk, så er der ikke en der vil forbarme sig over uvidne mig og oversætte det til dansk?[/quote]

Til hvert æg hører jo en æggeblomme, mange tror at æggeblommen er det som bliver til kyllingen, dette er IKKE rigtigt.

Æggeblommen er kyllingens madpakke. Hønemor bliver liggende på de nyklækkede kyllinger i op til 2 dage, 1. for at alle æg kan nå at blive klækket og 2. for at de kan tørre ordenligt. Og i den tid hun ligger der får de jo intet af spise, så der ville jo dø mange kyllinger, hvis de først klækkede æg ikke får noget mad.
Så derfor er naturen sådan indrettet at de får en madpakke med i form af en æggeblomme som ligger inde i kyllingen.

Problemet mht æg og kolesterol er faktisk minimalt, ihvertfald er det stærkt overdrevet, når det gælder mennesker. Der er langt mere kolesterol i animalsk fedt, så vil man spare, så det batter i kolesterol-regnskabet, så er det kødets fedtindhold og smør, man skal kontrollere :slight_smile:

Æg er ihvertilfælde ‘no go’ på min liste, det er alt med en fedt% over 28 :slight_smile:

[quote=dkkorat;422051]Mai,
Når man klipper en daggammel kylling op, er der en æggeblomme inde i dens mave… Ved ikke hvordan eller hvorfor, kun at den er der… Og jo, daggamle kyllinger er nyklækkede gule kyllinger, der pipper og hakker, hvis de ikke er gassede ordentligt…[/quote]

[quote=KKH;422070]Til hvert æg hører jo en æggeblomme, mange tror at æggeblommen er det som bliver til kyllingen, dette er IKKE rigtigt.

Æggeblommen er kyllingens madpakke. Hønemor bliver liggende på de nyklækkede kyllinger i op til 2 dage, 1. for at alle æg kan nå at blive klækket og 2. for at de kan tørre ordenligt. Og i den tid hun ligger der får de jo intet af spise, så der ville jo dø mange kyllinger, hvis de først klækkede æg ikke får noget mad.
Så derfor er naturen sådan indrettet at de får en madpakke med i form af en æggeblomme som ligger inde i kyllingen.[/quote]

Tusind tak. Så forstår jeg det med kyllingen og æggeblommen…I det mindste at den der gule pjuskede kylling rent faktisk har en æggeblomme i maven.

Det er da facinerende viden!