Æg hvormange

Hvormange gang om ugen må en kat få æg :?

Så mange og så tit du lyster. Husk hviden må de ikke få rå. I hver daggammel kylling er jo en æggeblomme og mine spiser gladeligt 5 eller flere om dag.

hvormange hele æg må de få om ugen før der er problemer med hviden. Fandt nemlig ud af det er guf når tørfoder og et æg er blended og ville lokke kød i dem på den måde :kryds::muhaha:

Ingen, tror jeg

Rå æggehvide kan være skadeligt, fordi det indeholder avidin - et protein der binder sig til b8-vitaminer og derfor forhindrer katten i at optage vitaminet. Men er hviden kogt, er der ingen problemer. Avedin ødelægges nemlig ved opvarmning. I modsætning til æggehviderne kan du roligt give din kat den rå æggeblomme. Rå blommer indeholder proteiner, som f.eks. er med til at give din kat en skinnende blank pels.

Prøv istedet med de der æggeblommer man kan købe? Eller skil æggeblommen fra -hviden…

Jeg ville nok købe de pasturiserede æggeblommer, men det er så min holdning.
Ville aldrig give rå æg som ikke er behandlet på nogen måde…

[quote=Quanti´s;420153]
Ville aldrig give rå æg med mindre de var kogte.[/quote]

:øhmm:

Netop dette spørgsmål har jeg osse tænkt flere gange …Kan katte ikke få forhøjet kolesterol ?. Og kan katte virkelig tåle alle de proteiner det skal være ? Jeg kender da til opdrættere som fjerner blommen fra de fleste af de daggamle kyllinger, for at begrænse protein ?

5 kyller om dagen, er godt nok noget af en proteinbombe …?. Jeg giver hver af mine katte en pisket æggeblomme om ugen.

GRIN ja den kom da lidt forkert ud…:uha::klapper:
Det jeg mener er at alm RÅ æg ville jeg ikke gi altså dem som ikke er behandlet på nogen måde -surrender

Hvorfor?

Som barn fik mine katte rå æggeblomme, fordi det skulle give flot pels. Er
det stadig begrundelsen?

[quote=Charlotte Oeh.;420161]Hvorfor?

Som barn fik mine katte rå æggeblomme, fordi det skulle give flot pels. Er
det stadig begrundelsen?[/quote]’’

Fordi de vil så gerne ha’ det :slight_smile:

[quote=Alice;420168]’’

Fordi de vil så gerne ha’ det :-)[/quote]

Okay - det er da et svar, der er til at forstå :slight_smile:

Alice - Jeg har ikke hørt om forhøjet kolestorol, men jeg tænker at man i hvert fald skal søge for meget væde ved højt proteinindhold i foderet, pga. nyrene :slight_smile:

Netop …Jeg har osse tænkt på om en kats nyrer virkelig kan klare disse ‘bomber’. Og hvorfor skulle en kat egentlig ikke kunne få forhøjet kolestorol, en kats vener er vel ikke så meget modsat os menneskets ?. Og da jeg havde forhøjet kolestorol, var æggene noget af det første som kom forbud på.

Alice - Så vidt en hurtig google søgning, så kan katte (og hunde) sagtens få for højt et kolestorol tal, men det virker til at handle mere om meget fedt indholdig diet, og ikke protein? (ved ikke lige hvor meget fedt de er i æg?)

Cats and dogs - high cholestorols

[quote=Eife;420191]Alice - Så vidt en hurtig google søgning, så kan katte (og hunde) sagtens få for højt et kolestorol tal, men det virker til at handle mere om meget fedt indholdig diet, og ikke protein? (ved ikke lige hvor meget fedt de er i æg?)

Cats and dogs - high cholestorols[/quote]

Se det ved jeg …Jeg er jo på kur, så jeg kan sådan noget i søvne :slight_smile:

**
Æg, blomme, rå : 16,8g protein - 1,7g kulhydrat - 30,9g fedt
**

Og det er faktisk meget fedt ?

Alice - Er det? Jeg troede mennesket skulle have 30% fedt om dagen? Så er det vel meget passende - hvis alt man indtager altså indeholder det :wink: Eller har jeg misforstået noget?

Edit: Kan se det er 20-30 %

Daglig energifordeling

Den daglige energifordeling opdeles i kulhydrat, fedt og protein, med procentfordelingen:
Kulhydrat = 50-60%
Fedt = 20-30%
Protein = 15-20%

Men det er jo så mennesker der skal have betydeligt lavere protein end katte, der er obligate kødædere, skal… Men kender ikke lige deres fordeling?

Min kost er udregnet til max 28% fedt om dagen, men never mind, det er vist et sidespring :slight_smile:

Lad os antage at en kat spiser 3 - 5 æggeblommer om dagen, så har den vist osse så rigelig fået dækket det daglige behov for fedt, og med tanke på, at der jo osse er fedt i det øvrige mad vi serverer …Så ville jeg bestemt osse pille blommen ud af kyllen, hvis jeg ellers fodrede med kyller :smiley:

Alice - Ja, 5 kyller er godt nok også mange :slight_smile: Altså det sker da at Jako får en 3-4 stykker, men så er det fordi han spiser de andres -tihi Og de får så heller ikke lige kyller dagligt… Men jeg ville nok ikke gøre det, men så hellere reducere lidt på andre måder… Forstået som at i kyllen vidste jeg at det var “rigtig” protein, mens meget i tørfoder kan stamme fra andre kilder (vegetabilske) som katten ikke så nemt kan optage :slight_smile:

Eva jeg er slet ikke i tvivl om at kyller er knaldgodt foder til katte, min bekymring går på blommen som medfølger kyllen …Jeg nægter at tro på, at 5 æggeblommer om dagen er godt ?

Nu hvor jeg læser linket du satte ind, og andre relaterede artikler jeg har fundet, så er det åbenbart ikke ualmindeligt med forhøjet kolesterol hos katte, og det medfører ofte problemer med nyrene/leveren og betændelse i bugspytskirtlen. Og hvad jeg kan læse mig frem til, så vil dyrlægerne straks råde til kostændringer som giver max 10% fedt.

Nu ved jeg sgu da hvad min tynde missemor kan “bombes” med.
:wehu::wehu::wehu:

Hun æææææææææææælsker nemlig rå æggeblomme.

Og hvis det nu bare er en overgang at jeg giver hende et par stykker eller 5 om dagen, mon så ikke det går?

Jeg har aldrig tænkt på at der rent faktisk er meget fedt i æggeblomme, og det er da den mest nærliggende løsning til en tynd missemor der giver så meget mælk. Hun skal jo have masser af fedt og masser af protein, og det er jo lige det der er i æggeblommer.

Mon der er mere fedt i hvis det er fra rumlefede høns???
:øhmm::øhmm: