Æggehvider hvad kan jeg bruge dem til

Mine dyr får en del ægge blommer og skaller. Det betyder jeg får en masse hvide til overst har det helt dårligt med at smide det ud. Hvad kan det evt bruges til :slight_smile:

Marengs :slight_smile:

eller omelet :slight_smile:

Rigtig mange desserter kan også laves uden æggeblomme - ikke at jeg lige kan komme på en nu - men ved det fra et familiemedlem som ikke kunne tåle blommen og derfor lavede dem kun på hvider :slight_smile:

Der er en dessert som hedder Ile Flottante. Det er en tynd vaniliecreme hvori der puttes en skefuld fastpisket æggehvide i. Jeg tror ikke der er sukker i æggehviden, det smager ikke somom der er :slight_smile:

Edit, der er sukker i :slight_smile:

1/2 l de crème anglaise a la vanille
gâteau de blancs :
5 blancs d’oeufs
80 g de sucre semoule + 1 sachet de sucre vanillé et une pointe de sel
caramel :
50 g de sucre semoule et cuillers à soupe d’eau

Progression :

  1. allumez le four à 150°(th 5 )
  2. mettez vos blancs dans un saladier avec une pointe de sel, puis montez-les bien fermes et a la fin ajoutez le sucre semoule et celui vanillé et battez encore 15 secondes .
  3. versez vos blancs montés dans un moule a cake(téflon ou flexipan)
    puis installez dans un bain-marie rempli à moitié d’eau chaude, puis mettez au four pour 35mns.
  4. retirez du four et laissez refroidir hors de l’eau
  5. démoulez votre gâteau de blancs et coupez le en 6 tranches égales.
    installez vos 6 assiettes puis répartissez votre crème vanille et ajoutez dans chaque une tranche de gâteau d’oeufs.

préparez votre caramel :
6) dans votre casserole mettez votre sucre et vos cuillers d’eau, puis lorsque le caramel sera bien blond versez en un peu sur chaque ile flottante en dessinant un petit motif.

réservez vos îles flottantes au froid.

Birthe - har du mulighed for at oversætte den opskrift:? Den er helt sikkert spændende, men så ganske uforståelig på fransk:øhmm:

2 liter vanillecreme

Hvid kage:
5 æggehvider
80g strøsukker + 1 pakke af vanille sukker (Sikkert en teske) og en knivspids salt

karamel
50g strøsukker og spsk vand

Fremgangs måde

  1. Tænd ovnen på 150 ° (5 th)
  2. put æggehviden i en skål med en knivspids salt, derefter pisk godt. Til slut tilføje sukker og vanille og pisk yderligere 15 sekunder.
  3. Hæld din æggehvider i en kage form (Teflon eller Flexipan)
    og sæt den i et vandbad i ovnen, bag i 35 minutter.
  4. Fjern fra ovnen og køl af
    Når den er kold fjernes det fra formen og deles i 6 ens dele som puttes i en dessert glas. Fordel vanilliecremen ligeligt.

lav en karamel som kan trækkes hen over portionerne.

Skal de ikke spises med det samme bør de opbevares koldt.

Og det smager forrygende godt Birthe :slight_smile: tak fordi du lige mindede mig om den dessert…

omelet kan laves i forholdet 1 æggeblomme til 3 ell 4 hvider… du kan også vælge at lave æggepandekager…

Så er der naturligvis også marengs… lav dem med chokolade og ell jordbærsaft for at få lidt variation…

brug hviderne i en krydret asiatisk inspireret suppe… eller i fx stegte nudler/ris,…

hviderne kan også bruges til at jævne fx kartoffelmos i stedet for fedtstof…

Når jeg laver spejlæg - og det gør jeg tit - så kommer der altid en ekstra bøtte æggehvide i panden (af dem fra køledisken med 1½ hvide pr bøtte). Lidt ekstra protein kan jo være godt.

Ej hvor er der mange lækre ting det kan bruges til godt jeg spurgte herinde :thumbup: Skal da i gang med at kokkerere :ok::tak: