Ændre navn 1 år?

Min fornemmelse er, at den eneste der bliver forvirret når man ændrer navn på en kat er opdrætteren :lol:

Men mine katte kan også - hvad skal jeg sige - UDVIKLE deres navn - sådan at navnene langsomt ændrer sig over tiden. Man siger jo også - at kært barn har mange navne og det sker altså også her at kattene får flere navne…

Katten er ligeglad - når bare den føler sig tryg og elsket.

Jeg sender jo voksne katte ud i nye hjem hvert år - flere gange - og mange af dem ændrer navn i deres nye hjem. Det er ikke min oplevelse at KATTEN har problemer - men jeg bliver lidt forvirret når jeg skal forsøge at passe det nye navn sammen med den kat jeg kender :what:

Teresa

Whiskey og Ziggy er genbrugskatte, og dem har jeg givet nye navne.
De ved godt hvad de hedder (bilder jeg mig ind!) men jeg gør også meget ud af at sige deres navne, når de får mad: Værsgo Whiskey, værsgo Ziggy osv.

Hvis jeg kalder på Whiskey kan de alle godt finde på at komme (han var den første i huset). Men han kommer ikke, hvis jeg kalder på en af de andre.
Kitten og Tikko fik lov til at beholde deres navne. Men det kan godt være lidt bøvlet, at de alle hedder noget der er lidt tæt på hinanden… Så der er mange varianter - Viggo, Tikken, Ziggen…

Mine kan i hvert fald ikk høre forskel på Sandra og Xander.

Hvis du vil indlære det sådan efter bogen så gør du følgende:

Lad os sige jeg ville lære Nanoq, at han hed Eddie.
Så siger jeg det nye signal før det gamle og fader over tid det gamle væk.

Dvs Eddie, Nanoq - sådan ville han hedde i en periode. Hver gang han reagerede gav jeg ham lige en godbid. Jeg vil tro… 10 gentagelser i rap - en pause på en time - og 10 gentagelser mere.

Næste dag ville jeg lave 10 gentagelser i rap med Eddie, Nanoq, og herefter ville jeg kalde katten Eddie.

Det virker ved hunde, når man skifter deres navne - eller andre signaler/kommandoer - men jeg tror nu ikke du behøver gøre det så korrekt… Det er kun hvis min lærer spørger, at jeg gør det med et navn:-) hihi

Mine katte reagerer på mange navne. Den omtalte Nanoq reagerer ikke på Eddie, men han reagerer for eksempel - helt uden al denne træningssnak:-) - på Nokie, Null, Jack, Sparrow, Kaptain, Kappe, Kaptajnen, Nuller, Trolderik, Trold, Nalla, Nogge, Pelsdyr, Bamse, Putchi, Muuuus, Bjørn, Seje!, Løve og Hellow-cat.

Og han er ikke spor forvirret - bare der er mad:-)

Begge mine drenge har fået nyt navn efter jeg “overtog” dem…
Det fungerer fint og de er faktisk rigtige gode til at komme, når jeg kalder.
Min stemme lyder åbenbart af MAD :stuck_out_tongue:

Avalon er nok den her i huset der har flest navne…avalon, grydelåg, lonsemand, svend-fedeberg, flæskemås og Bassen…og han kommer når man kalder…også hvis jeg siger kyl-kyl-kyl hurtigt, for det hed kuldet da de var små

Da jeg overtog min kat, også i en alder af ca. 1 år, med det ganske fortræffelige navn “Ebony & Ivory” (kendt fra Paul McCartney og Stevie Wonder sang af samme navn!) besluttede jeg at fortsætte med at kalde hende Ebony. Ebony blev dog hurtigt til Ebbe, Ebenezer og aaalt muligt andet mellem himmel og jord. Men Ebony kommer gladeligt hoppende lige meget hvilket kælenavn jeg benytter - der er nok noget om, at det er tonefaldet der lokker … Selvom jeg ynder at tænke, at Ebony godt ved, at hun er Ebony. :wink:

Jeg har forresten lært mine et NØDkald.
Det har reddet os et par gange fra hjertesorg og pludselig død, hvis en smutter ud ved en fejl… Fx da Taras transportkasse besluttede sig for at dele sig på midten mens katten avr i den i Herning!

Det er Små misser! Små misser! Og jeg skriger det hver eneste gang jeg fodre med vådt - dvs 3-4 gange dagligt. Jeg bruger det ALDRIG uden at fodre - og de står der som var de labradorhunde!

:slight_smile:

I kriser har jeg kaldt en undsluppen kat hen ved at skrige Små misser små misser. Fordi det har så stor værdi har det virket. Også den gang midt i herning - heldigvis!