Vil man kunne give en kat nyt navn når katten er et år gammel, eller vil det være synd og forvirrerende for den :?
det tror jeg sagtens man kan - det gjorde jeg i hvert fald
Devouee hed bare Devouee hos sine tidl. ejere…
jeg fik hende som 2½ år gammel og som 3 årig begyndte jeg at kalde hende Trunte til sidst var det faktisk noget af det eneste jeg kaldte hende i daglig tale, og det reagerede hun fint på
Det lyder godt Pia - Nu må jeg lige se
Min erfaring er, at det ikke gør noget. Hvis jeg af (alle mulige årsager) har valgt at navngive en ældre kat med et nyt navn, så har jeg i en periode bare brugt dens nuværende navn sammen med det nye, og efter et stykke tid har jeg bare droppet det gamle…
Katte lære jo ofte nye navne, ikke altid for dem selv, men for mad osv. Og de plejer somregl at komme uanset om man siger dens navn, hvis bare man rasler højt nok med guf-bøtten eller madskålen, så det handler bare om at den skal lære at det nye navn er i forbindelse med positive oplevelser - så lære den hurtigt at lystre det nye navn.
Vores kat hedder jo Romeo, men han hedder også Troldnød, musse, misse, katte osv…og uanset hvilket navn jeg bruger, så kender han tonefaldet og kommer…
Jeg tror ikke så meget det er navnet ,men lige så meget tonefaldet når man kalder på sine katte,som de reagerer på men mine ved nu godt hvem der er hvem…det er jeg overbevist om :høhø:
Jamen det er jo super at høre - Jeg takker og nejer
Det kan du sagtens Lotte. Mine hedder alt muligt tosset, og de reagerer mest på tonefaldet.
Det gør mine os, og de reagere jo
Så det behøver ikke at begynde med det bogstav som den har allerede, nu når det er tonefaldet, selvom jeg ikke helt ved hvad i mener med tonefaldet
Jeg kender en kat som hed Ida i 1½ år, så fik den nyt hjem og nyt navn, den hedder idag Midi, og det reagerer den på.
Hvem skal have nyt navn, og hvad skal det være?
Jeg har haft en, der hed Missemus, og det navn havde jeg det ikke særlig godt med. Hun var 14 mdr, og hun fik hurtigt navneforandring til Mille. Og det gik helt uden problemer.
Tonefaldet er vel først og fremmest klangen af din stemme, og om du lyder glad, opmuntrende, beroligende, vred o.s.v. Det forstår katte jo hurtigt - også uden at forstå ordene.
Når man kalder et navn (kat eller menneske), vil de fleste nok “synge” lidt på stavelserne - ofte sådan at man starter et par toner højere end man slutter. Prøv selv med “Miiis-ser!”
Selv om man skifter konsonanterne ud, vil det stadig lyde meget ens, så længe vokalerne er de samme - f.eks. “Kiiis-ser” eller for den sags skyld “Hiiil-mer”
Det vil derfor være nemmest at genkende lyden, hvis vokalerne er de samme, men helt ærligt tror jeg ikke, det har den store betydning. Det vil være din stemme og tonefald, den genkender.
Her kommer alle, når jeg kalder:"Oline " -også Oline.
måske er det fordi hun har været “altid” - ------- så de tror måske, at de alle hedder det?
Husets børn gør ellers meget ud af, at kalde dem det rigtige navn, - - - - - - og hvis der rasles med legetøj, kan man jo altid lade somom " det var mig de kaldte på “! Min erfarring er, - - – -ialtfald med flere katte i huset kald dem hvad du vil”:høhø:
Cats og Conni
Jeg ved endnu ikke hvad det skal være, er lidt på barbund
Er det Quinci eller Sika, der skal have nyt navn :)?
Eller er det måske hverken Quinci eller Sika? Hva’, hva’, hva’??
Ja hva’ hva’ hva
Det vides ikke - Vent og se
Hvis min kat er døbt Quinci,
kan jeg kalde den Vinci.
Og hvis det er Sika,
vil jeg kalde den Tica.
Hm - ja. Mine kattes navne ændrer sig med tiden - til kælenavne, mere mundrette navne - eller det går bare op for en hvad der passer til kattens personlighed efter noget tid. Så det går sagtens. De lystrer kun når det passer dem alligevel