Ændret adfærd

Hej jeg har 3 katte,

min ene han kat er lige blevet kastrat, han er indekat og har aldrig stukket af før,
men igår valgte han lige at smutte en tur uden for igennem vinduet hentede ham ind da jeg opdagede det, han var kun løbet en meter fra hoved døren.

men nu kommer mit spørgsmål så.
min hunkat har killinger og hende og hankatten er vokset op sammen og de har altid været meget tæt knyttet, men igår efter hans lille udbryder episode er hun begyndt af flå ham… han var helt blodig da jeg endelig fik hende væk fra ham.
hvad skyldes dette ?? hvad kan jeg gøre ??

Jeg holder dem adskildt når jeg ikke kan være her og holde øje med dem…

Du vil kunne finde en del tråde herinde om hunkatte, som efter at have født killinger, beslutter sig for at selv deres bedste venner bare ikke skal i nærheden af deres killinger!!!
Det er et sundhedstegn - hunkatten har gode morinstinkter… Men det er også ganske besværligt (og nej, det bliver sikkert ikke bedre med det næste kuld!!!).
Lige i din situation så vil jeg mene at din hunkat er blevet trigget af at din hankat har lugtet anderledes efter sin ganske vist meget korte tur udendørs… Og fremmede lugte er eter din hunkats mening bestemt ikke spor godt i nærheden af hendes killinger! Så naturligvis vil hun forsøge at jage hankatten væk!
Det er muligt at hun kan omgås ham i løbet af et par dage… men du har også stor risiko for at hun ikke vil acceptere ham i nærheden af killingerne før de er omkring 8 - 12 uger (husk at killinger først må sælges når de er 12 uger)… eller måske endda, at hun aldrig igen vil kunne være sammen med ham uden at de kommer op at slås!!

Okay synes bare det var underligt selv når han ligger i den anden ende af huset og sover tager fanden ved hende
også drøner hun afsted efter ham…
men ja det er nok fordi han lugter fremmed, han måtte godt vaske og putte med hende og killingerne før episoden.

ja det ved jeg godt de bliver først hentet når de er 15 uger :slight_smile:
håber da det går over …

Og mange tak for svaret …

Enig med Ann K - du skriver også han lige er blevet kastrat, alene dét kan også gøre udfaldet, samt at han også har lugtet af dyrlæge (og nu også anderledes fra smutturen)…

Katte HADER forandringer. Nogle lære at leve med forandringerne, andre reagerer som om katten nu bare ER fremmed og forbliver fjendtlig indstillet.

Så der er vist ikke andet for end at se tiden an, og som du allerede gør, holde dem adskilt.

Det væsentligste lige nu er efter min mening at holde dem adskilt! Bag lukkede døre, så hun ikke kan få fat i ham - og han ikke når at blive bange for hende… Sker det, så er en genintroduktion dødfødt :frowning:

Okay jeg skiller dem ad .
tak for hjælpen

Jeg har også været ude for, at en kat bliver banket af en af de andre fordi den har været udenfor - også selv om det kun er lige ude i forhaven, og selv om alle kattene er vant til at komme i baghaven. Utroligt, at det kan lugte forskelligt rundt om et lille hus. :gruble:

Og når det så er sagt, så er det - som de andre også skriver - meget almindeligt, at en hunkat med killinger ser sig gal på andre katte.

Ja det er utroligt så lidt der skal til:?
Nå men han fik sig et dejligt bad idag, og nu er der intet problem mere, nu må han godt komme og putte igen som om der aldrig har været noget han er dog stadig en smule mistænksom ved hende … men hun vasker ham og alt er ved det gamle :rock:

Godt at et bad var løsningen for jer. Godt at høre der faldt ro på efter han slap af med udelugtene.
(forhåbeligt er han gladere for at blive badet end min Trixie. Hun HADER det!)

Stol aldrig på en hunkat med killinger!
Specielt når de er 4-6 uger, synes jeg hunkatten er ekstra på dupperne.
Ingen hunkatte med killinger får lov at være sammen med mine andre katte, når jeg ikke er hjemme, før killingerne er omkring 9-10 uger - lidt afhængigt af hunkatten.

Det gør mine heller ikke når jeg ikke er her, det tør jeg ikke men når jeg er her til at holde øje er de ikke adskilt.

Han ELSKER bad og børstning bagefter :slight_smile: