Jeg har fået ændret mit efternavn, så jeg nu har min mors efternavn og ikke min fars. Men så er det jeg kommer til at tænke på, hvilke konsekvenser det nu kan få, når jeg har bestilt ferie til uge 25 og står med mit gamle navn, på billetterne og i mit pas - jeg kan jo ikke nå at få et nyt inden vi skal på ferie. Gad vide om det giver problemer? :S
Jeg har afleveret min eksamensopgave påført mit gamle navn, men skal til eksamen d. 15 - og får vel eksamensbevis med mit nye navn? Mon der bliver problemer med det?
Har jeg pligt til at få nyt pas og kørekort med det samme ændringen træder i kraft?
Jeg starter også på nyt job og skal jo også stå med mit nye navn på ansættelseskontrakten.
Uha, er ved at være bange for det er et dårligt tidspunkt at jeg har skiftet navn, midt i eksamen, nyt job og sommerferie
Er der andre der har skiftet navn, og har I oplevet at det gav nogle problemer?
Da jeg fjernede mit fornavn og brugte mit mellemnavn fik jeg et nyt sygesikring. Kørekortet og passet fik jeg at vide jeg bare kunne skifte når jeg havde lyst. Ved ikke om det kun er med slettet fornavn de er så afslappede :?
Jeg har lige skiftet navn (pga. bryllup jo), og jeg fik nyt sygesikringsbevis automatisk efter et par uger. Jeg var nede og spørge i Borgerservice hvordan og hvorledes med pas og kørekort, og der fik jeg at vide, at der ikke er et krav om, at man skal have nyt, men hvis man skal til et af de mere strikse lande (fx. USA), så er det en god idé, at de ting er med det rigtige navn.
Jeg vil dog som Vivi mene, at når du har pas og billetter i samme navn, så er det nok ikke et problem (langt de fleste steder).
Jeg tror heller ikke, at det bliver et problem med din eksamen osv.
Okay, godt at høre det ikke burde være noget problem. For ja, pas og billet står jo netop med samme navn, det er bare ikke det rigtige
Det er nok bare mig, som får nogle mærkelige tanker omkring, hvorvidt folk nu kan finde ud af at jeg er mig, når jeg ikke hedder det jeg plejer Men personnummer osv har de jo også, på min uddannelse, og det bliver der trods alt ikke lavet om på.
Så skal jeg bare vænne mig til at skrive under med mit nye efternavn…!
[quote=Camilla;387369]
Så skal jeg bare vænne mig til at skrive under med mit nye efternavn…! :p[/quote]
Og det kan godt tage tid! Jeg kommer stadig til at underskrive med mit gamle på mails ind i mellem, det ligger jo bare i fingrene. Brugerne må tro, at jeg er skizofren, når de det ene øjeblik får en mail fra mig underskrevet med et navn og senere får en mail underskrevet med et andet navn :høhø:
Hehe, ja man er jo vant til det andet. Tror også jeg skal øve mig lidt, både her ved tastaturet, men også den håndskrevne underskrift. Det ser helt mærkeligt ud på skrift
Ork, min håndskrevne underskrift er heeeelt forkert. Men jeg føler mig lidt underlig ved at sidde og øve mig i at skrive det - det er ligesom da man gik i 7. klasse og sad og skrev sit eget fornavn med ham den sødes efternavn :klapper:
Mit pas stod i mit pigenavn til det skulle fornyes, men jeg fik afvide fra paskontoret at jeg skulle medbringe min vielsesattest når jeg rejste udenlands.
Det samme må jo gøre sig gældende i dit tilfælde: Tag dit navnebevis med når du rejser, da dit navn i passet jo ikke passer, hvis de kører et tjek af dit pasnummer - det vil være rettet elektronisk til dit nye navn.
Jeg mistede mit fornavn (havde fået lov til at have et bruger navn, da jeg var 18 af folkeregistret) da jeg blev gift.
Pludselig hed jeg et nyt fornavn og efternavn (tog min mands da vi blev gift) og selv om retten havde mit cpr.nr kunne jeg ikke få lavet om på skødet på vores hus, da jeg ikke kunne bevise hvem jeg var udfra mine navne/ nye papir. Den person der havde købt huset eksisterede pludselig ikke nogen steder, så jo jeg har haft problemer med navneskift
Nå ja så mistede jeg også mit mellemnavn så gode erfaringer med mine navne kan jeg ikke påstå at jeg har.
Jeg syntes du skal informere dit uddannelsessted, at du har skiftet navn således at dit eksamensbevis kommer i dit nye navn, således at det passer med det navn du skriver i dine ansøgninger.
Du er jo tilmeldt eksamen i dit gamle navn og det vil derfor være det der fremgår af eksamensbeviset.
hvis det viser sig at de er helt tovlige med det med navnet - så møder du bare op en time før i lufthavnen, går ned til politiet, medbringer dokumentation på dit navn, græder og siger at dit pas er blevet væk - og voila - så laver de et “nødpas” til dig og så er du home free…
Jeg arbejder i et erhvervsrejsebureau, og så længe dit navn på billetten og i passet stemmer overens, er det fuldstændigt lige meget hvad du har ændret navn til. Medmindre du skal til USA eller skal bruge visum.