Vores kat skal til “serviceeftersyn” hos dyrlægen og det inkluderer en blodprøve og tjek af afføring. Bare et helt almindeligt helbredseftersyn.
Vi skal medbringe afføringsprøver, 1 stk. pr. dag i tre dage inden vi skal derop.
Vores katte er indekatte og bruger jo samme kattebakker. Vi ser aldrig Elvis gå på bakken, jeg vil tro han gør det om natten eller om dagen mens vi er på arbejde.
Jeg kan sagtens adskille hans afføring fra de andres i kattebakken, da hans er noget mere faste, men de vil jo så have ligget i kattebakken i nogen timer. Må de det? Og hvad gør man ellers?
Næh, jeg tror (håber) ikke, at han fejler noget, det er bare et helbredstjek - nu har vi haft ham i 5 mdr. og han er 8 mdr. gammel, så vi synes, det var meget godt lige at få “lavet service på ham”. Vi har tegnet sådan en sundhedsordning hos dyrlægen - som vi dog har tænkt os at opsige igen, da det ikke rigtigt kan svare sige, men der er gratis halvårssunhedseftersyn med blodprøve og afføringsprøve med, så det kan vi jo lige så godt benytte os af, inden vi siger det op
Jeg tror bare altid de gør det med at tage over tre dage for at være på den sikre side…
Da jeg tog afføringsprøve fra på en af mine katte, lukkede jeg den i et værelse for sig selv med en helt tom kattebakke. Jeg krydsede fingre for, at den ville bruge bakken selv om der ikke var grus i. Efter et stykke tid lå der en fin portion som jeg kunne tage fra.
Afførringsprøve over 3 dage kan måske være for at have større mulighed for at fange cysteafskydende tarmparasitter. Jeg mener det er Giardia der godt kan gemme sig i tarmen hvis du ikke er heldig at få taget afføringsprøven på den dag hvor den skyder en cyste af.
Vi får slet ikke taget prøver hvert år. Vores andre katte kommer til dyrlægen, når det er nødvendigt Men da vi var oppe for at få Elvis vaccineret (lige da vi havde fået ham i sommers) fik dyrlægen lokket os til at tegne et sundhedsprogram, som vi har tænkt os at opsige nu, og med i det er der “gratis” helbredstjek, blodprøve og afføringsprøve - og så kan vi jo lige så godt få noget ud af det, vi har betalt i abonnement, før vi siger det op
At lukke Elvis alene i et rum indtil han har lavet afføring er ikke en option - bare han bliver lukket ude i køkkenet for at spise (han spiser ret langsomt og en af vores andre katte støvsuger maden op med lynets hast, så vi bliver nødt til at give dem vådkost hver for sig) er han ved at sparke hul i døren, så snart han er færdig Han er meget social og vil absolut ikke være helt alene
Jeg har skrevet og spurgt dyrlægen, hvordan og hvorledes. Og ellers dropper vi afføringsprøven. Hans afføring ser helt almindelig ud. Jeg har haft to katte, der har haft TF, så jeg ved udemærket, hvordan den slags ser ud (og lugter) og det lider Elvis helt sikkert ikke af - heldigvis!!!
Sjenja - Katte kan godt have f.eks. giardia uden nogle symptomer, det er set flere gange
Men hvis du bare skal tjekke om du har parasitter i huset er det vel ligemeget hvem det bliver “blandet” fra så at sige? Selvfølgelig størst sandsynlighed for at fange noget med 3 dage i træk fra den samme kat, men ellers kan du jo bare tage fra tre dage fra alle tre hold pøller og så "blande det? :))
Jeg tror slet ikke det er så avanceret, jeg tror bare det er orm, de tester for i den test, der hører med i “sundhedsordningen” Dyrlægen sagde, at de sagtens kunne bruge en prøve fra kattebakken, også selv om den havde ligget lidt. De er indekatte og fik alle tre ormekur, efter vi havde fået Elvis, for han havde nemlig fået spoleorm med fra sin mor - så de bør ikke have orm, men det er jo fint at få det tjekket.