Afkalkning af vandvarmer/rør

Ja det er vel ikke engang vandvarmeren men røret til det varme vand.

Problemet er at alle haner i huset der kører det varme vand pisse langsomt. Kun det varme vand, det kolde kører fint.

Det må jo så betyde at der er tilstoppet med kalk et sted i starten af nogle rør.

Men hvordan afkalker man sådan noget skidt??

Det ka’ du altså ikke.

Det er for professionelle smed/VVS-folk at skille sådan noget ad.

Normalvis udskifter man de ting der er problemet

Men det behøver ikke betyde, at rørene er stoppet, der kan bare være for ringe tryk på vandet fra vandvarmeren.

Er det en elvandvarmer, eller er det en varmtvandsbeholder i forbindelse med et oliefyr?

[quote=Felis;362634]Det ka’ du altså ikke.

Det er for professionelle smed/VVS-folk at skille sådan noget ad.

Normalvis udskifter man de ting der er problemet

Men det behøver ikke betyde, at rørene er stoppet, der kan bare være for ringe tryk på vandet fra vandvarmeren.

Er det en elvandvarmer, eller er det en varmtvandsbeholder i forbindelse med et oliefyr?[/quote]

Det er en el vandvarmer. Okay, så vi skal have en vvs’er ud og finde ud af problemet og få ham til at skifte hvad det nu end er?

DU kan ikke komme til at skille det ad - og hvis du gør og rørene går i stykker - så er du på den…

lad professionelle om at fixe det - det plejer at være billigst

Jeg havde samme problem som du med det varme vand, ikke det kolde.
Det skyldtes el-vandvarmeren. Den var oldgammel, og da den blev udskiftet, var problemet væk.

Du skal ikke selv binde an med at afkalke den (og rørerne), for den vil højst sandsynligt bare blive utæt bagefter.

Mange tak for jeres svar :slight_smile: Jeg vil få fat på udlejeren og sige han må betale en vvs’er.

Jeg manglede i høj grad også tryk på det varme vand - har også el-vandvarmer.
Da jeg renoverede badeværelse sidste år blev alle de gamle rør skiftet ud med nye plastrør - det gav trykket retur.
Så jeg vil også mene du skal have fat i en VVS’er.

Ja, endelig ikke foretage noget uden udlejers accept/eller han selv sender bud til fagfolkene.

For hvis du blot selv bestiller reparation o.s.v., så skal du selv betale, selv om udgifter på bygningen normalt er udlejers/ejers problem.

Min erfaring er at en vandvarmer godt kan afkalkes, men resultatet er ikke særlig godt.

En ny er en meget bedre investering for ejer og lejer :slight_smile: