Aflivning af kattekillinger :( - Hvad kan jeg gøre ved det?

Hej alle,

Jeg har for nyligt fundet ud af, at min specialevejleder lader sin kat få killinger i en lind strøm og derefter afliver dem i løbet af deres første levedøgn. Og efter min mening, er metoden ikke ligefrem human – Han lægger dem i en pose og banker dem ihjel med en hammer… :blegne:
Jeg har spurgt ham, hvorfor han så ikke lader katten sterilisere eller giver den p-piller, og dertil svarer han, at han er ”gammeldags” og synes det er det mest ”naturlige” for katten at få killinger. (Jeg kan godt nok ikke se, hvordan det han gør kan være naturligt – Katten får jo aldrig lov til at have sine unger!)

Jeg har så spurgt ham, hvorfor han ikke afleverer dem på et kattehjem når de bliver lidt ældre, hvortil han svarer, at det da ville være synd for killingerne! (Han synes åbenbart ikke, det han gør er synd…) Jeg fortalte ham så, at på f.eks. Inges Kattehjem siger de, at killingerne kun er der et par dage, fordi der er så stor afsætning på dem. Det så ud til at overraske ham lidt, og jeg har i det hele taget indtryk af, at han ikke har overvejet alternativer til sin egen metode særligt nøje.
Han er sådan en type, der mener, at hans måde at gøre tingene på er bedst, og han bliver kun stædig, hvis nogen mener han bør gøre noget andet, så jeg tvivler meget på, at jeg kan overbevise ham om at ændre adfærd.

Jeg synes det er helt afsindigt, at han kan få sig selv til at gøre det. Er det kun mig der mener, at han er helt galt på den? Når jeg taler med andre om det, trækker mange af dem bare på skuldrene.

Jeg er godt klar over, at man ikke kan redde alle dyr i verden, og at sådan noget her finder sted utallige steder, men jeg føler bare, at jeg bør gøre noget, når nu jeg er så tæt på ham.

Hvad kan jeg stille op?
Hvad mener I om sagen, og har I nogle gode argumenter jeg kan bruge næste gang jeg taler med ham om det?

På forhånd tak for hjælpen.

Dejligt du fik skrevet det herinde også. Håber det som jeg formoder er forbudt :kryds:

Desværre er det ikke ulovligt at aflive killingerne, hvis det sker de første dage efter fødslen.

Men rent etisk er din specialevejleder et kvaj og skulle ikke have lov at holde kat :frowning:
Tror desværre ikke gode argumenter hjælper noget der, men dyrplageri overfor en hunkat, der ikke får lov at beholde sine killinger!

Men skal det ikke foregå dyreetisk korrekt hvor dyret ikke lider unødigt? At blive “tævet ihjel” er da ikke specielt dyrevenligt :?

Så vidt jeg ved er det ikke tilladt at aflive killinger selv - og det er jo ikke ligefrem en human måde han gør det på.
Man skal gå til dyrlægen for at få killinger aflivet.

Jeg synes jo godt nok at det er en uhyggelig tankegang at katten skal "have lov til " at få sine killinger men ikke have lov til at beholde dem. Hvad naturligt er der lige ved det ?

Teresa

Faktisk er det vist en af de mest humane metoder, hvis det gøres rigtigt.

Drukning er ulovligt - kan ikke huske andre.

[quote=Teresa Guldager;348363]Så vidt jeg ved er det ikke tilladt at aflive killinger selv - og det er jo ikke ligefrem en human måde han gør det på.
Man skal gå til dyrlægen for at få killinger aflivet.
[/quote]

Det er ikke korrekt.
Se fx her: http://netdyredoktor.dk/sw32190.asp

Aflivning af katte (og hunde)

• Må kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre, der er uddannet i aflivning. Dette gælder ifølge bekendtgørelse om slagtning og aflivning af dyr kapitel 5, § 13, stk. 2.
    Undtaget er aflivning af hundehvalpe og kattekillinger, der højest er en uge gamle.
    Det er under alle omstændigheder ulovligt at aflive med drukning, og Dyreværnslovens bestemmelser om aflivning af dyr skal overholdes.

Åhh det er jo ikke til at holde ud at læse :ked:

Og hvor er det grumt at man må aflive hvalpe, og killinger bare de er under en uge, de skal da også behandles ordenligt :brist:

Ej sikke da en trist trist verden at dyr under 1 uge ikke fortjener en sprøjte, en kugle for panden eller at få nakken strækket men kan aflives som man lige synes det er fikst på nær drukning :ked::ked:

[quote=Vivi_Fletcher;348367]Aflivning af katte (og hunde)

• Må kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre, der er uddannet i aflivning. Dette gælder ifølge bekendtgørelse om slagtning og aflivning af dyr kapitel 5, § 13, stk. 2.
    Undtaget er aflivning af hundehvalpe og kattekillinger, der højest er en uge gamle.
    Det er under alle omstændigheder ulovligt at aflive med drukning, og Dyreværnslovens bestemmelser om aflivning af dyr skal overholdes.[/quote]

Tja - jeg kan kun sige, at jeg synes det er dybt beklageligt at vi har et samfund der har travlt med at bestemme hvor mange kuld killinger man må lave som hobby opdrætter og samtidig godkender at man afliver sine killinger selv - når blot de ikke bliver druknet.

Som opdrætter synes jeg det må være en helt naturlig ting at man får en dyrlæge til at aflive killinger uanset alder, hvis det skulle blive nødvendigt.

At jeg så også synes det er dybt uetiskt at man lader en hunkat få killinger for så blot at aflive dem - uden at der er en lov omkring dette - er så en anden ting.

Teresa

Jeg tror alle på dette forum kan blive enige om, at det ikke er okay.

Har gennemtravlet nettet for at finde nogle regler om aflivning af killinger på den måde du beskriver og kan kun finde dette.

http://netdyredoktor.dk/sw32190.asp

Umiddelbart ville jeg ringe til polititet for at høre om det er lovligt at aflive killinger på den måde som din studievejleder gør. Såfremt det ikke er lovligt vil jeg politianmelde ham.

Tror ikke du kan overbevise ham om at det er mere humant at sterialisere katten. Ej heller tror jeg du kan overbevise ham om at hans metode er barbarisk.

Altså jeg ved ikke om det går ind under dyreværnsloven på nogen måde i henhold til missemor - men jeg kan da lige nævne et eksempel.

Da jeg arbejdede på dyreværnet i rødovre var der en ny der var i reception der tog imod en missemor. Nogle havde fundet hende og det var tydeligt at hun lige havde haft fået killinger, men dem der havde bragt hende ind havde ikke kunne finde killingerne.

Det var en stor stor fejl at vi fik hende ind - normalt ville vi have afvist missemor uden killinger, men det vidste den nye ikke og tog imod katten.

Det betød jo selvfølgelig at killingerne hvorend de var døde af kulde og sult - men det mest tragiske var at følge missemor. Hun skulle have antibiotika og alt muligt medicin for at mælken ikke forstenede i hendes brystvorter (for der var jo ingen killinger til at suge det ud af hende).

Ud over det fik hun fødselsdepression og hun gik og kaldte og slikkede sig og var meget meget stresset fordi hun ikke kunne finde sine killinger og vidste de havde brug for hende.

Efter en måned var hun fysisk okay - men psykisk var hun stadig mærket af det. Jeg ved dog ikke om dyreværnsloven går ind og tager hensyn til dyrenes psyke på den måde - men JEG vil helt klart mene det nærmer sig tortur at lade en missemor få killinger og blive drægtig konstant og derefter tage killingerne fra den.

Det giver en masse komplikationer - eller KAN i hvert fald gøre det. Ad hvor er det bare ulækkert! Sikke en usmagelig person! Undskyld, men jeg sidder og bliver helt desperat på den stakkels kats vejne. Hvor er det bare synd!

Man kan kun sige: Den sidste idiot er ikke født endnu!

Føj, for en klam stodder - han skulle have én med en hammer!

:doh::doh::doh::doh:

Stik mig den hammer…

Jeg havde det godt indtil dette emne, og så mit pludselige indfald om at gå ind på Viborg siden og kigge.

Hold op hvor behandler nogle folk bare dyr dårligt. Hvordan kan de leve med sig selv?

Hvad du kan gøre, er at tage kontakt til en dyreværns organisation for at hører om de evt ikke kunne tænke sig at snakke lidt med ham.

Jeg tro desværre ikke at du selv kan trænge igennem med fornuft.

Fortæl ham, at du ser ham som et ondt menneske.

og at du ikke er ene om den holdning…

Sådan en specialevejleder kunne jeg godt nok ikke ha, kunne slet ikke ta’ hans input… Find en anden.

Meld ham til politiet, og fortæl på din skole at du har meldt ham til politiet, og gerne vil have en anden.