Hej alle,
Jeg har for nyligt fundet ud af, at min specialevejleder lader sin kat få killinger i en lind strøm og derefter afliver dem i løbet af deres første levedøgn. Og efter min mening, er metoden ikke ligefrem human – Han lægger dem i en pose og banker dem ihjel med en hammer…
Jeg har spurgt ham, hvorfor han så ikke lader katten sterilisere eller giver den p-piller, og dertil svarer han, at han er ”gammeldags” og synes det er det mest ”naturlige” for katten at få killinger. (Jeg kan godt nok ikke se, hvordan det han gør kan være naturligt – Katten får jo aldrig lov til at have sine unger!)
Jeg har så spurgt ham, hvorfor han ikke afleverer dem på et kattehjem når de bliver lidt ældre, hvortil han svarer, at det da ville være synd for killingerne! (Han synes åbenbart ikke, det han gør er synd…) Jeg fortalte ham så, at på f.eks. Inges Kattehjem siger de, at killingerne kun er der et par dage, fordi der er så stor afsætning på dem. Det så ud til at overraske ham lidt, og jeg har i det hele taget indtryk af, at han ikke har overvejet alternativer til sin egen metode særligt nøje.
Han er sådan en type, der mener, at hans måde at gøre tingene på er bedst, og han bliver kun stædig, hvis nogen mener han bør gøre noget andet, så jeg tvivler meget på, at jeg kan overbevise ham om at ændre adfærd.
Jeg synes det er helt afsindigt, at han kan få sig selv til at gøre det. Er det kun mig der mener, at han er helt galt på den? Når jeg taler med andre om det, trækker mange af dem bare på skuldrene.
Jeg er godt klar over, at man ikke kan redde alle dyr i verden, og at sådan noget her finder sted utallige steder, men jeg føler bare, at jeg bør gøre noget, når nu jeg er så tæt på ham.
Hvad kan jeg stille op?
Hvad mener I om sagen, og har I nogle gode argumenter jeg kan bruge næste gang jeg taler med ham om det?
På forhånd tak for hjælpen.