Afrevne/flækkede negle

Her i nat gav min ilder mig det største chok. Han rev en negl HELT af. Har før det kun oplevet en flækket negl og der er en tændstik eller andet rødglødende ret effektiv måde at stoppe blødningen.

Prøvede først at se om man med kold vand kunne stoppe det det var han IKKE med på. Prøvede så om jeg kunne forbind det med plaster NÆÆÆ nej det ville han ikke. Så kom jeg i tanke om mel eller kartoffelmel eftersigende stoppede sådan en blødning og det prøvede vi og det stoppede blødningen :uha:

Så er spørgsmålene: Hvor stor er risikoen for infektion i en afrevet negl, hvad er fare signalerne for en sådan infektion. Hvor “beskidt” er kartoffelmel eller alm mel. Hvilken af dem er mest effektive/optimale. Hvordan kan man ellers stoppe sådan en blødning.

Håber i katte folk kan hjælpe. Min ene kat flækker tit i sine negle når man bider negle(ja han bider negle selv når de er nyklippet:sshh:) men heldigvis aldrig ind til blodåret. Så kunne forestille mig katte folk også står i den akut situation jeg havde i nat :lys-ide:

Nej, jeg har aldrig oplevet det med en kat.
Hvorfor spørger du ikke på et ilderforum?

Der er en del flere katte folk herinde end ilderfolk på ilderforaerne. Da jeg har en kat der tit flosser sine negle tænkte jeg det var et problem i andre måske kendte til :slight_smile:

Hvis du kan få lov, så ville jeg rense poten i saltvand. Kog vandet, og tilsæt lidt salt og lad det køle til det er lunkent.
Lad den være i blød et par minutter. :ok:

De næste par dage vil jeg holde øje med om området hæver, om området bliver tiltagende ømt (gætter jeg på du kan se på ilderens reaktion hvis du røre mv. ). Ved infektion (eller inflammation) vil området sandsynligvis også blive varmt.
Eller det helt åbentlyse - om der kommer pus. :slight_smile:

God bedring med den :slight_smile:

Jeg bider lige mærke i det der, selvom jeg godt ved, det ikke er det, tråden handler om :slight_smile:

Kattes kløer vokser “indefra” og den smider så kloens yderste lag løbende. Det falder simpelthen af som hele skæl. Jeg har før hørt andre forveksle dette fænomen med at kloen flosser eller flækker. Er du sikker på, at det ikke bare er denne helt almindelige proces, der sker? :slight_smile:

Dette er et kloskæl:

Dem kan man tit finde omkring kradsetræerne eller andre steder, hvor katte kan lide at hvæsse deres kløer :slight_smile:

[quote=tzari;373691]Her i nat gav min ilder mig det største chok. Han rev en negl HELT af. Har før det kun oplevet en flækket negl og der er en tændstik eller andet rødglødende ret effektiv måde at stoppe blødningen.

Dette er en meget barsk og smertefuld metode, som jeg bestemt vil fraråde :S
Da min hund Mandy var ung, skulle en opdrætter vise mig, hvordan jeg klippede dens kløer. Hun klippede så tæt, at det blødte, hvorpå hun satte sin cigaret på kloen.
Da skreg Mandy højt, og siden har man ikke kunnet røre ved hendes kløer, uden hun ryster over hele kroppen.

Køb i stedet en flaske “Clip Stop” eller det, mænd bruger, hvis det bløder ved barbering.

Så er spørgsmålene: Hvor stor er risikoen for infektion i en afrevet negl, hvad er fare signalerne for en sådan infektion. Hvor “beskidt” er kartoffelmel eller alm mel. Hvilken af dem er mest effektive/optimale. Hvordan kan man ellers stoppe sådan en blødning.

Jeg tror faktisk, risikoen for infektion er større, hvis man klipper for tæt, i hvert fald hos katte, som graver i jord eller grus ifm. bakkebesøg.
Så er der fri adgang for bakterier, og det giver nemt klobetændelse, der i nogle tilfælde breder sig til knoglen med det resultat, at tåen må amputeres.

Desuden må det også gøre ondt at skulle skrabe med en nerve liggende så yderligt (MÅSKE årsag til, at nogle katte foretrækker dyner og tøj m.m.)

Håber i katte folk kan hjælpe. Min ene kat flækker tit i sine negle når man bider negle(ja han bider negle selv når de er nyklippet:sshh:) men heldigvis aldrig ind til blodåret. Så kunne forestille mig katte folk også står i den akut situation jeg havde i nat :lys-ide:[/quote]
Katte fjerner tit deres negleskeder ved at bide dem af, men nøjes med at klippe den yderste spids af, når du klipper.

clip stop må jeg få fat i :slight_smile: hvor køber man det henne

Google siger: http://tholo.dk/product_info.php/products_id/371 :slight_smile:

[quote=Beydana;373863]Jeg bider lige mærke i det der, selvom jeg godt ved, det ikke er det, tråden handler om :slight_smile:

Kattes kløer vokser “indefra” og den smider så kloens yderste lag løbende. Det falder simpelthen af som hele skæl. Jeg har før hørt andre forveksle dette fænomen med at kloen flosser eller flækker. Er du sikker på, at det ikke bare er denne helt almindelige proces, der sker? :slight_smile:

Dette er et kloskæl:

Dem kan man tit finde omkring kradsetræerne eller andre steder, hvor katte kan lide at hvæsse deres kløer :)[/quote]

Artig går så trinnet videre han bider dem af før de er klar så blodåret er helt blottet at se på. -surrender

Da jeg vågnede så poten egentlig ok ud, men kom i tvivl her før da jeg rensede igen. Synes poten er LIDT hævet og han er meget pylret endnu. Kikkede skabet igennem for noget mere effektivt at rense med og opdagede en halv pakke antibiotika. Ringede og spurgte vagtdyrlægen om jeg måtte give ham det og hvilken dosis. Var en af de sød vagtdyrlæger så fik dosis og skal give ham det 5 dage frem nu. :ok: Dejligt med hjælpsomme vagtdyrlæger. Mandag overvejer jeg så om jeg skal forbi dyrlægen og have det checket igen alt efter hvordan det ser ud der. :slight_smile:

Tak for advarslen om det kan gå i tåen var nemlig i tvivl om det.