Afrikansk vegetargryderet

Ingredienser:
2-3 spsk olivenolie
1 stk løg
1 stk rød chili
1spsk mildt karrypasta (helst Pataks Patak's Mild Curry Spice Paste)
2-3 spsk tomatpuré
3 stk gulerødder
2 stk selleristilke
1 stk blomkål
1 stk grøn peberfrugt
1 dåse kokosmælk
1 dåse hakkede tomater
2 stk grønsagsbouillionterninger (helst fra Rapunzel, uden gær, ellers bare dem der kan fås i butikkerne)
1 dåse nyrebønner (ca. 400 gr. og kogte)
Lidt havsalt

Procedure:
Skær løgen i tynde skiver. Chilien skal skæres i to dele, frøene skal fjernes og derefter skal chilien skæres i meget småt. Gulerødderne skal så skæres i strimle, ikke skiver, men sellerien og blomkålen skal skæres i bidder. Peberfrugten skal skæres i to dele og frøene skal fjernes – derefter skal den skæres ned i 1 x 1 cm bidder.
Varm olie op i en gryde og steg så løgen der i 5-7 minutter, derefter skal man tilføje chili, karry og tomatpuré. Steg for 2-3 minutter. Tilføj grøntsagerne og rør dem godt sammen ved blandingen. Derefter skal kokosmælk og hakkede tomater, samt grøntsagsbouillionterningerne og nyrebønnerne tilføjes.
Retten skal koges i 20-30 minutter og saltet tilføjes, man skal bare smage sig til!

HUSK! Jo længere den koges, desto bedre smages den!


det smager bare godt!!

Tak for at dele - den må jeg prøve! :slight_smile:

den er super nem at lave :slight_smile:
Jeg kunne spise det i spandevis!
og man kan sikkert tilføje andre ting i den…

Den lyder guf :smiley:

Spiser man den bare som stuvning eller med ris eller noget andet til?

Du spiser det bare som det er :slight_smile:

Nyrebønner? :tihi:

det skal du ik spørge mig om… har bare taget den fra min bror…
Tror endda jeg selv brugte nogle andre bønner…
Kan du gætte hvad der skal stå?

Ja den studsede jeg godt nok også over haha

Det er da kidney beans - nyreformede, så vidt jeg husker røde, let melede bønner (kan man se, jeg ikke kan fordrage dem?). De findes i næsten enhver udgave af chili con carne

Det havde jeg regnet ud, har bare aldrig hørt dem omtalt som “nyrebønner” før :slight_smile: Og de smager da mums!

Tak for opskriften, dejligt med nye ideer :thumbup:.

Og ja nyrebønner må være kidney beans, så vidt vides betyder kidney også nyre :slight_smile:

Kender du denne:
Min ægyptiske svoger (ikke min, men Nina Kleivan, kunstner af høj kaliber) siger, at det er en traditionel beduinopskrift som f.eks. bruges til bryllup etc. Hun skriver: I Qatar på den arabiske halvø har jeg i suqen set gigantiske kogekar til salg - hvor der nemt kunne være en kamel i.

Held og lykke med opskriften - er dog lidt i tvivl om pebermængden.

Stuffed Camel
>> 1 whole camel, medium size
>> 1 whole lamb, large size
>> 20 whole chickens, medium size
>> 60 eggs
>> 12 kilos rice
>> 2 kilos pine nuts
>> 2 kilos almonds
>> 1 kilo pistachio nuts
>> 110 gallons water
>> 5 pounds black pepper
>> Salt to taste
>>
>> Skin, trim and clean camel (once you get over the hump), lamb and chicken. Boil until tender. Cook rice until fluffy. Fry nuts until brown and mix with rice. Hard boil eggs and peel. Stuff cooked
chickens with hard boiled eggs and rice. Stuff the cooked lamb with stuffed chickens. Add more rice. Stuff the camel with the stuffed lamb and add rest of rice. Broil over large charcoal pit until brown. Spread any remaining rice on large tray and place camel on top of rice.

> Decorate with boiled eggs and nuts. Serves friendly crowd of 80-100. (sic!).

Absolut ikke vegetarisk, men en veninde og jeg hylede os indtil flere mavepiner, da vi så den som undertekst til en film, hvor en hel del kameler rendte rundt på ørken/savanne :lol:

Og Yep, kidneybeans findes også i DK, har bare ikke set dem med dansk navn endnu.
De udmærker sig ved en lav kogetid for bønner:
Hvis du lægger dem i blød over et døgn, og skifter vand et par gange, så er de lektiner, som bønnerne indeholder, blive vasket ud.
Derpå deler du op i portionsposer, som du lægger i fryseren.

Efter den proces er kogetiden nede på ca 15 min. Noget mere tilgængeligt end f eks brune bønner (Nutanas med elefanthud!) :slight_smile:

Og tak for den spændende afrikanske opskrift, den ser jeg frem til at smage :wink: