Søndag aften d 20.4 kl 21 sender TV2 filmen Hvidsten Gruppen.
Filmen omhandler den berømte modstandsgruppe fra Anden Verdenskrig.
Filmen er fantastisk lavet, og giver et godt indblik i livet nord for Randers under krigen.
Filmen er barsk, da man ser alle realiteter. Man bliver suget helt ind i Kroen og livet der.
Har du ikke set filmen vil jeg absolut anbefale dig at se den.
Har du allerede set den ved du at den absolut er et gensyn værd.
Det er en fantastisk film, og ja, den trækker vand.
Min Moster var gift med en nu afdød tysk jøde. Han flygtede med sin første kone fra Berlin via Danmark til Sverige. Så jeg er lykkelig for de danske modstandsfolk, der hjalp dem over.
Hele hendes familie endte i Auscwhitz.
Mine tanker går også til min morfar, som under krigen hjalp jøder til Gilleleje, hvor de blev fragtet til Sverige fra.
Han kørte med slagtegrise og havde derfor en lukket lastbil. Her var der en ekstra væg, så der var et skjult rum, hvor der kunne være mennesker gemt.
Min mor fortalte om frygten for at det blev opdaget og især om en dag tykserne kom forbi og kiggede på bilen. De gik heldigvis uden at tjekke den nærmere (måske pga. lugten) men min mormor havde været meget nervøs.
Min fars storebror var medlem af modstandsbevægelsen i Horsens, og var også med til at udføre sabotage, samt hente og gemme nedkastede våben. Farmor hjalp med at gøre dem rene i kælderen. De var smurt ind i en slags vaseline, for at beskytte dem under fragten og det skulle vases af inden de blev fordelt. Han var kun omkring 19-20 år dengang. De var bare så unge, men udviste stort mod.
Filmen får mig til at tænke over den risiko min familie løb og hvad der kunne være sket, men samtidig er jeg utrolig stolt over dem og det de gjorde. De er alle døde nu, men jeg føler altid at deres gerninger skal mindes og ikke glemmes.
Husker endnu, når jeg var hjemme hos min mormor, og hun holdt øje med, når tyskerne kom i gaden.
Så bankede hun i loftet for at advare min onkel, som boede på etagen ovenover.
Hun gemte våben under madrassen, og jeg har ligget oven på nogle i barnevognen.
Jeg har stadig hans frihedskæmperhjelm liggende.
Min mors fætter var betjent og kom i koncentrationslejr, og da hans mor (med “de rigtige kontakter højt oppe”) fik udvirket, at han kunne komme til DK pga sygdom, nægtede han at rejse, fordi hans kammerater ikke kunne rejse også.
Flere i familien var frihedskæmpere, så I kan sikkert forestille jer reaktionerne, da jeg mange år efter blev ringforlovet med en tysker
Jeg har vandret af en vej, jeg ikke har fortrudt
Jeg har fulgt, hvad der i mit hjerte stod
Jeg er ikke gammel, jeg burde ikke dø
Men dog synes det så naturligt, så ligetil
Kim Malthe Bruun, henrettet i Ryvangen 6. april 1945, 21 år gammel
Jeg tror (heldigvis) mange danskere kan fortælle historier om deres families indsats under krigen. Min far er fra Sønderjylland og hans familie var involveret i jernbanesabotage. En dag kom tyskerne hjemme ved min farmor og farfar, hvorefter min far løb hele landsbyen igennem for at komme til den nærmeste telefon, så han kunne ringe til Haderslev og advare sin bror, som var på arbejde - der lige netop nåede over gaden, inden tyskerne kom dér. Han tilbragte resten af krigen under jorden (og mødte i den periode sin fremtidige kone, som længe kaldte ham ved hans falske navn). Deres fætter var knap så heldig og blev sendt til Neuengamme, men kom dog hjem igen (og var fysisk påvirket af det resten af sit liv). Lindas (mea culpas) familie var ifølge min far involveret i samme gruppe
Jeg begyndte at se filmen, slukkede halvvejs da jeg kunne mærke at jeg ikke kunne klare at se den til ende.
Som skrevet i første indlæg har jeg set den tidligere, og hele handlingen står stadig printet i hukommelsen.
det er en ganske udmærket film, Men jeg er skuffet over den, da jeg syntes der mangler en hel masse i filmen i forhold til de bøger der er skrevet.
jeg har tidligere haft stor interresse for de danske frihedskæmpere fra 2 verdenskrig og tror jeg har læst alt info omkring hvidstengruppen.
samtiddig syntes jeg filmen er utrolig længe om at komme igang, dog må jeg medgive at den bliver meget trist og medrivende til sidst og der viser den virkelig hvilket mandsmod disse mænd havde
[QUOTE=Johnny;1172263]det er en ganske udmærket film, Men jeg er skuffet over den, da jeg syntes der mangler en hel masse i filmen i forhold til de bøger der er skrevet.
jeg har tidligere haft stor interresse for de danske frihedskæmpere fra 2 verdenskrig og tror jeg har læst alt info omkring hvidstengruppen.
samtiddig syntes jeg filmen er utrolig længe om at komme igang, dog må jeg medgive at den bliver meget trist og medrivende til sidst og der viser den virkelig hvilket mandsmod disse mænd havde[/QUOTE]
Så er det ikke kun mig, der havde det sådan.
Filmen var da udmærket - men jeg havde lidt svært ved at tro på personerne.
Nu var det jo en film og delvis fiktion ikke en dokumentar.
Jeg syntes personlig den virkede troværdig og rimelig realistisk indefor den ramme den havde til at fortælle historien og samtidig give os nogle personer at forholde os til og føle med.
Vi kan jo for det meste kun gætte os til forholdene personerne imellem og de overvejelser og tanker de gjorde sig.
Engagementet, troen på det de gjorde, frygten for opdagelse mm er jeg rimelig sikker på er dækkene for de fleste af datidens deltagere i modstandsbevægelsen.
[QUOTE=Wijelo;1172267]Nu var det jo en film og delvis fiktion ikke en dokumentar.
Jeg syntes personlig den virkede troværdig og rimelig realistisk indefor den ramme den havde til at fortælle historien og samtidig give os nogle personer at forholde os til og føle med.
Vi kan jo for det meste kun gætte os til forholdene personerne imellem og de overvejelser og tanker de gjorde sig.
Engagementet, troen på det de gjorde, frygten for opdagelse mm er jeg rimelig sikker på er dækkene for de fleste af datidens deltagere i modstandsbevægelsen.[/QUOTE]
Jeg har aldrig set filmen før, men har læst næsten samtlige bøger, der er skrevet om og af den danske modstandsbevægelse gennem tiderne (og det er en af årsagerne til, at jeg kan Kim Malthe Bruun-citatet udenad) - og jeg blev bestemt ikke skuffet.
Det var en dansk produceret og instrueret film om et stykke dansk nutidshistorie og det blev behandlet med den respekt, det og familien fortjener. Det var ikke (gudskelov) en amerikansk hu-hej-her-kommer-vi film, så selvfølgelig skulle den første tids usikkerhed beskrives. Husk på, den danske modstandsbevægelse startede jo ikke ligefrem 10. april 1940 - den tog først fart langt senere og startede heller ikke med nedkastninger i Jylland, som for øvrigt dengang var MEGET længere væk fra København end det er idag.
[QUOTE=Temple Bar;1172272]Jeg har aldrig set filmen før, men har læst næsten samtlige bøger, der er skrevet om og af den danske modstandsbevægelse gennem tiderne (og det er en af årsagerne til, at jeg kan Kim Malthe Bruun-citatet udenad) - og jeg blev bestemt ikke skuffet.
Det var en dansk produceret og instrueret film om et stykke dansk nutidshistorie og det blev behandlet med den respekt, det og familien fortjener. Det var ikke (gudskelov) en amerikansk hu-hej-her-kommer-vi film, så selvfølgelig skulle den første tids usikkerhed beskrives. Husk på, den danske modstandsbevægelse startede jo ikke ligefrem 10. april 1940 - den tog først fart langt senere og startede heller ikke med nedkastninger i Jylland, som for øvrigt dengang var MEGET længere væk fra København end det er idag.[/QUOTE]
jeg forventede nu heller ikke en tju bang film og heldigvis er det heller ikke sådan en film, men jeg syntes der mgl en del mere baggrunds historie o.lign
Og samtidig klager du over, at den er utroligt længe om at komme igang? Det hænger sgu ikke sammen, Johnny.
Men uanset hvad så er en spillefilm altså ikke meget længere end de lidt over 2 timer, den varede - og jeg tror ikke, der er nogen, der ville have undværet dele af handlingen i tiden efter, at de gik ind i kampen.
Nu er jeg født i 940, og husker en del fra krigen. Min farvar ogå med i en modstandsgruppe hvor jeg husker fornemmelsen af utryghed,når i far ikke var hjmme
Her er gruppen fotograferet lige efter krigen, min far i baggrunden med " blød hat"