Aggressiv adfærd eller leg?

Hej!
Vi har som familie fået vores første kat, en lille killing (Kalle) på nu 14 uger. Han er generelt enormt legesyg, social og kærlig, hverken river, bider eller andet. Han virker til at være faldet rigtig godt til, dog er hans leg en gang imellem lidt voldsom, og vi er i disse tilfælde i tvivl om hans kropssprog. Min søn på 7 år knuselsker ham og elsker at lege med ham, men han er den seneste uge begyndt at blive lidt bange for hans jagtleg. Vores killing har hovedet på skrå og går sidelæns frem, herefter hopper han mod os, som var vi legetøj. Min søn ligger eller sidder ofte på gulvet med ham, så når Kalle hopper frem mod ham, kommer han mod hans ansigt, men går efter hænder, tøj og fødder. Han bider ikke til og ingen af os har fået mærker eller andet. Vi tænker at det er normal killingeadfærd? Men er samtidig nervøse for at det kan udvikle sig til aggressivitet?
Når vores søn bliver bang, har vi fortalt ham at kalle er overstimuleret og at han skal stoppe legen og sætte sig væk, f.eks. i sofaen, i håb om at simulere ro, eller få hans fokus på legetøjet frem for hår, hænder osv. Kalles leg med vores søn minder om, når to katte leger sammen. Når Kalle er faldet til ro blinker han langsomt med øjnene og har som nævnt ikke forvoldt skade, men har også svært ved at falde ned. Kalle bliver også lidt bange, når vores søn trækker sig hurtigt væk når
Burde vi være bekymret?
Håber I kan hjælpe en førstegangs katteejer:)

3 Synes om

Tillykke med Kalle, håber og tror i får meget glæde af ham.

Det er svært at rådgive uden at have set det, men umiddelbart kommer i selv med mange af svarene. Kalle leger og træner sine jagtinstinkter ved at lave skinangreb på jeres søn. Og når i siger han ikke river når han angriber, tænker jeg ikke i behøver at bekymre jer. Som i selv er inde på er det vigtigt at i også giver killingen pauser og giver ham mulighed for at trække sig. De bliver let overstimuleret i den alder.

Så endnu engang tillykke med ham.

Har i et billede af vidunderet ?

6 Synes om

Er det i stil med det her?

3 Synes om

Det lyder, som om I har forstået det helt rigtigt og gør det helt rigtige. Hvis Kalle har haft søskende, er det nok sådan, de har leget med hinanden, og nu fortsætter det så med din søn. Som I har lært at reagere på en god måde.

Der er en enkelt ting mere, I kunne gøre. Men det er ikke sikkert, I har mulighed for eller lyst til det. I kunne give jeres killing en (han)killing, som han kunne tumle med. Ikke alene ville det være godt for killingen, det ville også være vanvittigt underholdende for jer.

Bare et forslag - og ellers synes jeg, I reagerer rigtig fint på adfærden.

8 Synes om

Ja! Det er ligepræcis sådan, inden han hopper

1 Synes om

Mange tak, ! Han bevæger sig meget som videoen nedenfor inden han springer frem. Men dejligt at høre, at vi gør en del rigtigt. Det er netop nemt at overstimulere, særligt med to energibomber😁

Her er han, i et af de få øjeblikke, hvor han ikke tonser rundt

13 Synes om

Jeg har mest erfaring med voksne katte, men for mig lyder det som normal killingleg, typisk set sammen med andre killinger/katte. Enig med galath i at hvis muligt, så ville en killing mere være en god ide.

2 Synes om

Åh han er en fin rød kat. :klappekat:

2 Synes om

Tillykke med Kalle - han er bestemt en lille smuk fyr :inlove:

2 Synes om

Hvor er han kær og smuk. Stort tillykke :flag:

2 Synes om

Stort tillykke med den smukke dreng. :flag:

Og husk, at killinger skal lære, at hænder ikke er byttedyr. Hvis han lægger an til at bide eller kradse hånden, så hold den helt stille, så han taber interessen. :slight_smile:

4 Synes om

Min Kalle ønsker sin navnebror tillykke med sit nye hjem.

6 Synes om

Velkommen på kattegale og tillykke med Kalle

1 Synes om