Aggressiv leg?

Kære Med-kattegale

Så er jeg her med endnu et indlæg. Undskyld hvis jeg spammer, men som førstegangsejer er jeg bare så bange for ikke at løfte opgaven godt nok, og så er det herligt med sparring, hvor google svigter.

For en lille måneds tid siden købte vi en killing, dengang 14 uger gammel, på et internat. Min mission har hele tiden været, at hun skal have så godt et liv som overhovedet muligt … og alligevel føler jeg lidt at jeg har fejlet.

Her den sidste uges tid, er Mille (vores kat) begyndt at være temmelig aggressiv i sin leg - men kun overfor mig. Min søn kan lege med hende uden problemer.

Jeg har læst mig frem til at det er normalt, både at hun midt om natten hopper op på dynen og jagter hænde og fødder, der stikker frem og at hun nogle gange kan tage fejl af fødder og ‘drillepinden’ når det går vildt for sig i legen.

Problemet er bare, at hun nu også umotiveret kan finde på at angribe mine ben, hvis jeg f.eks. sidder på min kontorstol foran computeren. Jeg har forsøgt at aflede hende med legetøj, men det er som om, at når hun er over-kåd/legesyg, så skal jeg bare dø.

Måske jeg skal fortælle om en ganske almindelig dag herhjemme: Enten min søn eller jeg er hjemme allersenest kl. 15.30, men oftest tidligere (ca. 14.30). Mit indtryk er da, at hun stort set har sovet siden vi gik, da hun sjældent har spist eller brugt kattebakken i vores fravær, og altid ligger i sin hygge-sove-hule, når den første af os kommer hjem.

Når vi er kommet hjem, leger vi med hende, nogle gange er hun lidt svær at få igang, og så bliver hun naturligvis ikke tvunget. Men vi står til rådighed for hende, så snart vi sporer at hun er legesyg og får hende også kørt godt træt.

Når jeg laver mad, får hun lov at være oppe på køkkenbordet og følge med i det hele, hun har fri adgang til hele lejligheden og vi er hele tiden obs på, om hun vil nusses, leges med osv.

Når vi går i seng, har hun en fast sovehule inde i soveværelset, og her sover hun så indtil ca. kl. 4.30, hvor hun går i gang med sin ‘dynejagt’. Jeg plejer så at sætte hende ud i køkkenet, hvor hun har sin bakke, mad, vand, en lille seng og noget legetøj, da mit ur ‘først’ ringer kl. 6.30. Så snart mit ur ringer, henter jeg hende fra køkkenet og vi har en hyggelig nussestund i sengen, hvor hun spinder og virkelig nyder det.

Hvis hun bliver legesyg, leger vi med hende inden vi kører hjemmefra 7.30, og hun får som fast tradition en aktiveringsbræt med lidt godbidder, hun kan fiske efter, når vi tager hjemmefra.

Jeg har tænkt, om hendes aggressive leg overfor mig skyldes, at hun ikke trives, men jeg har virkelig gjort alt hvad jeg kan, for at gøre hjemmet kattevenligt. Jeg har monteret hylder, huler og kradsetræ på en hel væg i stuen (det er her hun plejer at sove, når vi er væk), inden længe får hun adgang til mine altaner (det ved hun jo så godt nok ikke at hun gør, når de er hegnet af) og hun får al mulig tænkelig opmærksomhed hvert minut vi er hjemme.

Her til aften stod jeg ude i køkkenet og talte i telefon, og pludselig kom hun ud, så forskrækket på mig, hendes hale blev helt busket og hun gik i gang med at jage et usynligt spøgelse. Hun kan være blevet skræmt af at se sit spejlbillede i altandøren (det var mørkt udenfor og lyst indenfor), men alligevel blev jeg ked af det, for jeg kan vitterligt ikke se, hvad jeg på nogen måde kan have gjort hende. De eneste grænser hun får er, at hun ikke må være i nærheden af maden når vi spiser og som sagt, så har jeg forsøgt at rette mig efter alle gode råd om aktivering af en indekat.

Sidst, men ikke mindst, så har jeg også forsøgt at stoppe legen, hvis hun bliver for aggressiv og går efter hænder/fødder, men hvornår skal jeg så gå i gang igen? Det er jo netop meningen, at legen skal få hendes krudt brændt af, så nytter det jo ikke noget, hvis vi kun leger 2 minutter.

Undskyld det blev så langt, men jeg håber bare et par stykker med erfaring kan hjælpe mig med gode råd til, hvad jeg mangler at gøre for hende. To ting jeg ikke kan gøre - derudover er jeg klar til ALT: 1) hun kan ikke komme udenfor, da vi bor midt i en trafikeret by og 2) det er ikke muligt at få en kat mere (må kun have én).

Og så skylder jeg at fortælle, at når hun ikke er aggressiv overfor mig, så er hun noget af de sødeste, gladeste og mest kælne der findes - og en lille bandit der elsker at stjæle ting (fx en kugle fra bordet jeg sidder ved) og stikke at med den, hvorefter hun leger med den.

På forhånd tusind tak for gode råd!!!

P.S. Hun er fra 24. maj, så hun er 17-18 uger = lidt over 4 måneder. Hun blev først taget fra sin mor da hun var 12 uger og har været sammen med sine søskende og andre killinger på internatet indtil vi købte hende som 14 uger gammel.

Venlig hilsen
Mette

Jeg ville overveje af anskaffe en jævnaldrende veninde til hende. Du har gjort alt det rigtige, men vi kan som mennesker aldrig erstatte samværet eller legen med en anden kat. De vil kunne lege og have selskab af hinanden, specielt når de er alene hjemme. Erfaringsmæssigt gør det så også typisk at de ikke længere har behov for at lege de meget vilde lege med menneskene, så det hjælper på overfald på ben, tæer etc.

3 Synes om

Det ville helt rigtigt være en god løsning, men problemet er som sagt, at jeg kun må holde én kat hvor jeg bor. Og vil jo helst ikke blive smidt ud - uanset hvor meget jeg vil gøre for hende.

2 Synes om

Undskyld. Lige præcis den sætning i dit indlæg (med kun en kat) havde jeg overset.

Så ville jeg prøve at stimulere hendes hjerne og give hende noget at beskæftige sig med. Fx gemme lidt tørfoder/godbidder forskellige steder. En mulighed kan være at prøve at klikker træne hende.

2 Synes om

Hmm, jeg har faktisk en klikker og er også blevet anbefalet en bog om emnet tidligere, jeg troede bare hun skulle være ældre inden jeg kunne gå i gang. Jeg giver det et forsøg :blush:. Tak for hjælpen :blush:

Jeg sad hele dit indlæg i gennem og tænkte “hun skal ha’ en ven!” - og så kom jeg til delen om at det ikke kan lade sig gøre. :expressionless::sweat_smile:

Det er stadig et rigtig godt råd, så afhængig af din boform kan du måske søge at ændre reglerne, bl.a. med begrundelsen at en kat der har en ven, ikke har samme tendens til at udvikle destruktiv adfærd grundet kedsomhed, som enekatte. Ikke dermed sagt at alle enekatte blive destruktive - slet ikke hvis man aktiverer dem på anden vis. Men det er et fint argument hvis man vil forsøge at ændre reglerne, for der er desværre katteejere der ikke sætter sig ind i en enekats behov for aktivering.

Ellers lyder det jo til at hun har det som blommen i et æg. :blush:

Churchtown giver gode råd - og så kan jeg anbefale at prøve forskellige typer aktivitetslegetøj.
Det er lidt forskellig hvad der hitter hos forskellige katte, og herhjemme veksler det også i perioder hvad der er populært.

Jeg har en fræk hankat på 2,5 år og hans “storesøster” på 5 år synes han kan være liiidt træls i ny og næ. :sweat_smile: For tiden bruger han op mod flere timer daglig på denne her https://zooplus.page.link/8S6yQZ9XmA1qhT239 :sweat_smile: Den har holdt imponerende godt - den har godt nok mistet fjerene, men er ellers hel og ikke én gang har han fået flået den ned, selvom han prøver ihærdigt. :laughing:

Jeg er stor fan af sådan noget legetøj de kan bruge på egen hånd, for selvom jeg elsker dem og synes det er skønt at lege med dem, så hverken gider jeg eller har flere timer jeg kan bruge på det.
Og der er jo masser af forskellige ting på markedet, så der bør være noget der duer. :blush:

3 Synes om

Det er godt at høre, at I er så opmærksomme på, at en indekat skal aktiveres :ok:

Men når hun bliver for vild, er det måske et tegn på, at hun alligevel er blevet lidt overstimuleret og har brug for en lille pause. Jeg tror ikke, du skal være bange for, at den mere aggressive tilgang og den tykke hale er tegn på, at du har gjort hende bange eller utryg - det er mere et tegn på, at legen er gået lidt over gevind. Som det også kan ske for børn. Så glemmer de (katte og børn) helt, at der er noget, der hedder grænser :slight_smile:

Som Tea nævner er der også legetøj, de kan lege med selv - og som måske ikke medfører, at det går ud over jer, hvis de bliver lidt vilde. Killinger plejer vist generelt at være vilde med kuglebaner:

Eller en foderbold måske:

Min første killing kunne lege i rigtig lang tid med en lille papirskugle, som hun driblede rundt i hele huset (og altid endte med at få ind under reolen):

Mht. natteangrebene - det er sikkert ikke nogen hjælp, men jeg vil tro, det går over, når hun bliver større. Jeg har ikke nogen bud på, hvordan I kan få hende til at holde op - ud over at gøre, som I allerede gør og sætte hende ud for sig selv, til det er tid at stå op.

5 Synes om

Udover det der allerede er skrevet med aktivitetslegetøj hun kan bruge på egen pote, forslag som jeg er helt enig med, så er mine også meget glade for “catch me if you can”, alle både unge og gamle nyder den
https://www.pelsboern.dk/forside/106-catch-me-if-you-can.html

Iøvrigt helt enig med @Tea om at forsøge at tale med dine udlejere om det ikke ville være muligt at have to katte. Rigtigt mange udlejere er faktisk til at tale med hvis man går direkte til dem og fortæller situationen. Det med en kat tror jeg også bunder i at man simpelthen ikke kender til hvordan katte agerer. Pøjpøj med det, for ja, en kattekammerat ville være det optimale for hende.

2 Synes om

Tusind tak for link! Der findes jo meget forskelligt aktivitetslegetøj, derfor er det en rigtig, rigtig stor hjælp med link til noget der har været succes med ved andre :-). Jeg vil prøve at bestille fuglen, jeg er sikker på, at hun vil elske den.

Desværre er det en helt konkret regel ved udlejeren, det med kun én kat, og jeg tænker også, at det også hurtigt vil kunne skabe gener, hvis de to katte på et tidspunkt ‘vokser fra’ hinanden og bliver uvenner. Jeg har eksempelvis en søster der fik to killinger fra samme kuld, der knuselskede hinanden som små, men i dag som voksne går store buer udenom hinanden og eneste grund til at de ikke farer i flæsket på hinanden er, at de har adgang til en stor have. Her jagter de så til gengæld hinanden væk på skift og det er IKKE i leg (har oplevet dem sammen).

Jeg har for øvrigt også investeret i en foder-labyrint, så hun skal arbejde for sit tørfoder, jeg er meget spændt på hvordan hun modtager dette :-).

1 Synes om

Tusind tak for svar :-). Det ville faktisk give mening, hvis hun af og til bliver overstimuleret. Jeg fik engang at vide, at man aldrig kunne lege nok med en killing, på den anden side er det også måske lige i overkanten, at hun først ligger og sover mens vi er væk, og fra det sekund vi træder ind af døren, gør vi alt for at aktivere hende, for at kompensere for at hun har været alene. Jeg vil forsøge at være lidt mere obs på at give hende pauser. Og så vil jeg også takke for links til legetøj, jeg er altid meget åben for nye forslag :-).

I går lavede jeg en hule til hende at flere papkasser, der er tapet sammen, med potehuller hist og her. Hun er helt vild med at baske til legetøj udenfor hulen og så er hun også i behørig afstand af mine ben imens :-).

6 Synes om

Super idé. Det behøver slet ikke være dyrt indkøbt legetøj. Tit og ofte synes de alligevel, at kassen, som legetøj og kradsetræer kommer i, er sjovere end legetøjet selv er :slight_smile:

Tak for svar og link! Jeg er rigtig glad for al den inspiration jeg kan få, og køber mig gerne til en glad kat, hvis det på nogen måde kan være til glæde for hende :-).

Udlejer er desværre ikke forhandlingsvillig med yderligere end kat (“så vil alle andre også, og pludselig vil nogen have to hunde, og hvad så når de bliver uvenner …”). Og i sidste ende er det jo ham der bestemmer.

Jeg bemærkede faktisk, da vi hentede hende ved Kattens Værn, at hun ikke på noget tidspunkt (vi var der vel 3-4 timer) viste bare den mindste interesse for de andre killinger, der løb rundt og legede med hinanden på kryds og tværs). Hun ville meget hellere putte hos mennesker, og hvis jeg forsøgte at lege med hende, trak hun sig så snart de andre ville være med. Hun har heller aldrig ‘kaldt’ på de andre, og har virket til virkelig at føle sig hjemme fra dag 1. Så jeg håber det hele falder til ro, når jeg blot får fundet den rigtige balance og de rigtige aktiviteter, for hun er virkelig en dejlig kat :-).

4 Synes om

Tak :-). Og ja, det morede også mig, at der i kassen var legetøj for ca. 400 kr., og alligevel var kassen det sjoveste :-).

1 Synes om

Naturlov for katte. Kasserne er næsten altid bedre end indholdet. :hoho:

2 Synes om

Jeg har godt nok ikke direkte benyttet klikkertræning til katte, men det er generelt et super værktøj til “shape” dyrs adfærd, idet man ignorerer den uønskede, og belønner umiddelbart, når der skiftes til ønsket adfærd - i tilfældet hvor hun angriber dig ville det betyde at du forholder dig helt passiv, mens angrebet står på og så snart hun stopper, klikker og dermed belønner.
Den “rigtige” belønning kan så enten være godbid eller opfyldelse af det formodede ønske om kontakt/opmærksomhed, der får hende til at angribe som oplæg til leg.

Ved at forsøge at aflede hende med legetøj mens angrebet er i gang, kan du utilsigtet komme til at forstærke angrebsadfærden - hun oplever jo, at når hun angriber dig, resulterer det netop i leg…
Hvis du derimod klikker = belønner når angrebet er stoppet, er det jo i stedet den ønskede adfærd, der belønnes og dermed forstærkes. Man kan selvfølgelig hævde, at så kan man bare droppe klikkeren, og gå direkte til leg når hun stopper, men klikket kan gives langt mere præcist.

Hun skal naturligvis ha’ forstået (betinget) klikkeren først, og så kræver adfærdsshaping med klikker en del af ens timing, netop fordi man ellers kan komme til at forstærke den forkerte adfærd, så det er nok ikke den første øvelse man skal kaste sig ud i - smutter timingen ved indlæring af et trick derimod, er det værste der kan ske typisk, at dyret så bare ikke lærer tricket… :sunglasses:

4 Synes om

Det er en god pointe! Jeg tænker jeg vil forsøge at lære hende et eller andet ganske simpelt og så brugere klikkeren og belønning. SÅ kan jeg langsomt udbygge det, for ja: Det ville være dumt hvis hun misforstår og tror at det er hendes angreb der belønnes, og ikke at hendes angreb er STOPPET :smiley:

1 Synes om