Hej
Jeg har et kæmpe problem med vores nabokat. Den er yderst aggressiv og går igen og igen uopfordret til angreb på vores kat. Dens adfærd ligner ikke noget jeg før har set ved katte (har haft katte hele livet). Den advarer ikke inden et angreb men farer bare frem og bider og kradser min kat. Hun opholder sig primært i vores egen have så det er her angrebene finder sted. Vi tør ikke længere lukke hende ud uden vi også er ude, men selv i de situationer går det galt.
Vi har naturligvis forsøgt at tale med nabo men der er ikke reel villighed til at se problemet. Nabokatten ER neutraliseret men hans bagrund kendes ikke - ved kun han blev fundet som herreløs killing. Umiddelbart tænker jeg at han nok er taget fra sin mor alt for tidligt og derfor ikke har lært det mest basale ‘kattesprog’.
Vi har forsøgt at skræmme ham væk fra vores grund ved at kaste vand efter ham og råbe efter ham. Han gør nu udfald mod os forstået sådan at han i stedet for at flygte løber frem mod os, hvæser og nogle gange skriger. Det føles enormt utrygt og jeg er ret overbevist om at det kun er et spørgsmål om tid før han angriber os også.
Vi har foreslået nabo at holde katten inde men det kan der ikke blive tale om. Vores kat har altid været vant til at komme ud,så hun trives ikke med at blive holdt inde.
Nabokatten kommer også til vores vinduer og døre om aften og natten og kan finde på at skrige højt.
Endelig skal det også nævnes at det er ALLE katte i området han angriber. Vores kat kan som udgangspunkt sagtens trives med andre katte men hun er blevet noget nervøs og stresset af oplevelserne med nabokat.
Er ved at være desperat og har brug for forslag til løsning som både vi og nabo kan leve med.
Jeg vil mene, at en kat der er så agressiv fejler et eller andet og burde undersøges hos en dyrlæge.
Den kan have smerter, der gør den så hidsig . men det lyder jo desværre ikke til, at ejeren er indstillet på at gøre noget?
Det er jo ikke holdbart, at hverken jeres eller naboerne katte kan være i deres egne haver uden at blive overfald og så er du endda bange for, at den en skønne dag også vil fare på jer.
Jeg kan desværre ikke komme med andet bud end at ejeren tager den til dyrlæge og får den undersøgt
Er den i øvrigt sød og kælen over for ejerne?
Håber at nogen herinde kan komme med andre bud!
Tak for svar! Ejeren siger at den altid er sød og kælen når den er hos hende og jeg har da også selv set dem sammen, hvor katten virker tryg og interesseret i hende. Hun har derfor svært ved helt at tro på vores beretninger. Dog ved hun godt at han slås ofte men tror fortsat at det er indenfor normalen
Velkommen til kattegale
Nu er jeg ikke den der har mest erfaringer med med temperament
Men det jeg skriver nu er meget hårdt og kold,
Men sådan er jeg slet ikke
Men du / i
Indhegner jeres have
Det er faktisk loven der siger du skal holde katten på egen matrikel
Ved og indhegne jeres have holde du katten ude og jeres kat har ro
Der er en side der hedder katte indhegning som har mange gode råd
Også velkommen herfra!
Jeg tænker nok i samme baner som @Beimis, dog med den vinkel, at “på egen matrikel” jo også omfatter naboen - og ud over at katten generer andre, udgør dens adfærd jo også en (øget…) risiko ved dens eget fritløb, så om ikke andet så fra den vinkel, burde de vel selv ha’ en interesse i at holde den hjemme…
Jeg er imidlertid bange for, at der ikke er så meget man kan stille op, i forhold til konsekvenser hvis loven ikke overholdes - så vinder den tilgang ikke gehør hos dem, er bedste bud nok at starte med at beskytte jeres egen kat, ved hegne egen have og holde ham ude fra dens domæne.
Man kan jo så også håbe at de lader sig inspirere.
Ud over hvad de andre skirver med at sikre egen have, så du holder din kat inde og andre ude
For at bevise over for kattens ejer at den har en agrasive opførsel, så er du nød til at filme det. Med en video, har du også beviser over for politiet at den er agrasiv, så er der større chancer for at de vil gå ind i sagen.
Efter hvad du skrver, så tror jeg ikke du når længere med ejeren, kan du evt få andre til at filme dens opførsel, så står i alle stærkere.
Tænker også, hvornår går den på et barn og det kan få fataler følger for et barn, da angrebet højest sandsynlig vil være i hoedet
Tak for jeres svar! I har ret i at vi burde hegne haven ind men havens beskaffenhed gør det til en nærmest umulig opgave . At forsøge at filme angrebene vil jeg forsøge at sætte i værk.
Jeg har også foreslået nabo en form for deleordning hvor hendes kat er ude på bestemte tidspunkter men den har en kattelem og hun mener at den skal have lov til at gå ud og ind af den som den lyster så heller ikke her er der så meget vilje til at finde en løsning. Det er kun når det er rigtig dårlig vejr at vi kan være nogenlunde sikre på at der er fri bane men inde situationer er vores kat jo heller ikke meget for at komme ud
Indhegning kan være mere eller mindre besværligt, men kan stort set altid lade sig gøre - og det behøves heller ikke at være dyrt. Der er masser af inspiration at finde på Katteindhegning.dk.
Og man behøver heller ikke hegne hele haven ind … jeg har indhegnet ca. 1/3-del af min have.