Aktivitets spise ting til katte med store poter?

Jeg er lidt i tvivl om hvor jeg skal placere denne tråd, men da emnet er foder relateret, valgte jeg dette sted.

Vi har en meget stor huskat, som også er blevet noget overvægtig. Han spiser i øjeblikket sit tørfoder fra et Trixie Activity Fun Board, Men han har så store poter, at han kun kan bruge tunnelen. Den bruger han også fint, men han har allerede fundet ud af at skrabe en større mængde ud på en gang, og så går det smarte ved det jo egentlig lidt af.

Har I, som har de store katteracer, nogle lignende activitets ting at spise af, som er egnede til katte med meget store poter?

Hvad hedder den/de spiseaktiviteter, og hvor kan jeg evt. købe den/dem?

Jeg bruger aktivitetsbræt ind i mellem til mine, men ellers har de fast en bold liggende samt en skoæske som jeg har lavet huller i. Begge er enormt populære.
Og fordelen ved hjemmelavet ting er, at man kan lave hullerne store nok til (poly) poterne. :slight_smile:
Men ulempen ved store huller er jo at der kan komme en større mængde ud.

Så måske en bold, eller hjemmelavet flaske kunne være en mulighed? :slight_smile:

Et rundt syltetøjsglas kan øge sværhedsgraden.

Jeg har Norske skovkatte, og de kan sagtens finde ud af at bruge deres store poter på et Trixie Activity Fun Board.
Spørgsmålet er vist mere om de gider, og om foderet er tilstrækkeligt interessant :slight_smile:

Hvis jeg lægger almindeligt tørkost i, så gør de primært som din kat (hvis/når de er sultne).
Hvis jeg lægger diverse godbidder i, så kan jeg hilse dig at sige, at der bliver renset helt af. Selv den størst pote kan forvandles til en eminent fiskestang/krog :høhø:

Prøv at se på aktivitetslegetøj til små hunde :slight_smile:

Er der mon nogen af jer der har prøvet denne slow feeder ? Den kom først til hund, men den findes skam også til kat.

http://desundedyr.dk/side.asp?Id=148271&Vare=6909

Min maine coon hankastrat hører til blandt de største, og han kan bruge alt på et trixie bord undtagen “kuglerne”, som han altså bare har for store poter til at kunne få dem ned i. Men alt det andet vender han bare poten på højkant så at sige :slight_smile:
Men foderbold og fodertårn kan også være muligheder.

Jeg har den grønne til hund til mine misser.
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=45554

Orh wad manner - det dersens fodertårn var mine katte ca. 25 sek. om at lure af.
De stak poten ind, og trak poten tilbage … et voila, 1 stk. fodertårn væltede, og der var fri adgang til alle lækkerierne :tihi: (tror faktisk jeg har en lille video liggende som et sjovt minde om et “must have”, som bare ikke virkede her i huset). Såååå tårnet står nu gemt væk i et skur sammen med alle mulige andre katteting, som vi ikke bruger :S

Min MCO Mattis har også kæmpe poter han har ingen problemer med Activity Fun Boarded - heller ikke kuglerne. Mon ikke det har noget at gøre med hvor godt det er det man kommer i brættet :slight_smile:

[QUOTE=DK Sugieh;1195243]Jeg har den grønne til hund til mine misser.
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=45554[/QUOTE]
Nu laver jeg lige et andet link fordi jeg kan se du har den til hund, ikke den til kat. Hvis du kigger på billederne her kan du se forskellen.
http://desundedyr.dk/side.asp?Id=148271
Tapperne er højere og mere spidse på katte varianten, mens den til hund har blødere former fordi hunden skal kunne få snuden ned i.

Jeg tror han måske bare ikke fatter fidusen, med at vende poten på højkant. Men jeg vil da prøve at lægge nogle godbidder i, og se om det hjælper, inden jeg render ud og køber nyt.

De har også en foderbold, men ingen af de tre katte vi havde først, Mikki, Mille og Mollie intererserer sig for den lige meget hvad jeg så putter i den. Men jeg har lige fundet den frem fra gemmerne og så bliver det spændende at se om Milo, og de to andre vi har taget ind siden, gider bruge den.

Og tak for alle ideerne.

Tjoeh måske, men hvis jeg sammenligner Diego’s poter med hullet i kuglerne, så kan jeg altså godt se at det ikke fysisk kan lade sig gøre for ham :høhø: Min May derimod er eminent til at tømme kuglerne, men hun er også bare halv stor :høhø:

Jeg er tilbøjelig til at tro, at de andre har ret, når de siger, det er, fordi han ikke gider, og ikke fordi han ikke kan :slight_smile:

Jeg har også set en meget stor MCO med masser af sne mellem tæerne håndtere brættet med største behændighed - eller er det potere brættet med største bepotelighed :rolleyes: Husk også, at det med at finde ud af, hvordan man skal gøre, jo er en del af brættets funktion. Så måske skulle du prøve at lade være med at lægge noget i tunnelen, så han er tvunget til at bruge de andre funktioner, hvis han vil have noget at spise. Hvor meget han kan rage ud ad gangen, afhænger jo også af, hvor meget du putter i fra begyndelsen af. Du kan jo vælge at give ham lidt, men ofte. Endelig skal han selvfølgelig ikke kunne finde mad (tørfoder), som er lettere tilgængeligt, andre steder.

Hvis du vælger at prøve foderbolden igen, så skal du ikke forvente, at de bare uden videre kan regne ud, hvad den er til, og hvordan den virker. Det hjælper heller ikke noget, at du viser dem det. Den kobling tror jeg ikke, de kan lave. De skal selv have fat i bolden og opdage, at der kommer mad ud af den, når de ruller med den. Så lad være med at give op, selv om den får lov at ligge urørt nogle dage. Der kan godt gå lidt tid, før de - måske ved et rent tilfælde - kommer til at skubbe til den.

[QUOTE=DK Lindvig;1195249]Orh wad manner - det dersens fodertårn var mine katte ca. 25 sek. om at lure af.
De stak poten ind, og trak poten tilbage … et voila, 1 stk. fodertårn væltede, og der var fri adgang til alle lækkerierne :tihi: (tror faktisk jeg har en lille video liggende som et sjovt minde om et “must have”, som bare ikke virkede her i huset). Såååå tårnet står nu gemt væk i et skur sammen med alle mulige andre katteting, som vi ikke bruger :S[/QUOTE]

Nobby gjorde det samme - så nu er der lidt under et halvt kilo sukker i bunden, så er det stabilt :slight_smile: Vi har også sådan en dims med rør, der skal drejes rundt - den er sat fast med elefantsnot :slight_smile:

Magic havde en helt tredje teknik: Han tog fat i den øverste kant med tænderne, trak i den (uden at vælte tårnet) og gav så slip, hvorefter tørfoderet stod ud til alle sider :høhø: Den effekt ville vist kun forstærkes ved at lægge vægt på bunden.

Men den giver dog stadig lidt motion, når de skal rundt og samle op :tihi:

mine katte gider ikke den slags udfordringer - men at lægge hovedet i blød for at fange de fugle jeg fodre - oh som de bruger energi på det.

De har så mad på1.salen vand i stuen så helt naturligt får de bevæget sig

Jeg har lige set en på facebook bruge æggebakker til sine katte. :slight_smile:

Håbløst at bruge disse ting, for Européerne, piller det hele ud i løbet af 5 sek. og lader Maine Coonerne æde det hele.