Aktivitetslegetoej

Efter mine katte er blevet neutraliseret har jeg koebt et aktivitetslegetoej af denne model: Catit Design Senses foderlabyrint | zooplus.dk

Jeg har koebt den i den tanke, at de saa skulle have svaerere ved at faa fat i toerkosten, saa de skal arbejde lidt for det. Problemet ligger bare i, at begge katte aabenbart ikke forstaar tingesten! Saa indtil videre bliver de ved med at faa toerkost i skaale. Men maalet er at de begge laerer at bruge den!

Ludvig har forstaaet at han skal have poten ind, men han ligger bare poten paa foderet uden at flytte paa det. Saa det er et rent tilfaelde hvis han rent faktisk faar noget ned! Ofelia har jeg slet ikke set proeve at faa poten ind, hun staar bare og observerer Ludvig.

Egentlig kunne de laere det paa den haarde maade - at jeg fjernede deres skaale saa de blev tvunget til at laere at bruge den. Problemet er mest, at Ofelia er meget glad for toerfoder, og hun er lidt til den tynde side, saa jeg vil noedig fjerne foderet, fordi det kommer til at gaa ud over hende.
Er der en god maade, hvorpaa man kan laere dem begge hvordan den fungerer?

Jeg taenker desuden lidt om modellen er for svaer som en begyndermodel??
Jeg kiggede ogsaa paa denne model inden jeg koebte: Aktivitetslegetøj | zooplus.dk - men her taenkte jeg bare at den saa for nem ud.

Jeg kender ikke den model, men har selv aktivitetsbrættet derhjemme. Den måde jeg lærte mine katte at bruge brættet, var at lægge noget i de synes var ekstra lækkert, såsom rejer… Og så fik de det lært i en fart.
Jeg tror du skal prøve med noget som de bare MEGET gerne vil have. Der står den er rengørings venlig, så man kan jo også proppe vådfoder i den, det klistrer jo lidt til poten og det kan være de så fanger ideen.

Jeg har både tårnet og brættet.

Min den ene fatter ikke tårnet. Han har det på samme måde som din - han VED poten skal derind - men han ved ikke hvorfor :dokdok::tihi: Han forstår heller ikke at samle tørfoder op fra kuplerne på brættet.

Den anden… Han kan det HELE. Men nu er han også et madøre uden lige. Er man sulten finder man altid en løsning :tihi:

Jeg tror ikke det ene er mere avanceret end det andet - jeg tror bare katte er forskellige:)

Okay, tak for svar. Jeg har noget Hills toerfoder, som begge er helt vilde med, og isaer Ofelia. Det kan vaere jeg skal proeve at putte det deri, og saa lade vaere med at fylde skaalen dertil op, saa maa de vaelge - bruge aktivitetslegetoejet, og faa det laekre - eller spise af skaalene, og saa i stedet faa noget af det mere kedelige toerfoder.

Jeg synes jo, at den her er den absolut bedste af de forskellige varianter
af aktivitetslegetøj, man kan få. Og jeg tror, jeg har prøvet de fleste :ups:
Eller rettere - mine katte har. Også den, du har købt. Men vi vender hele
tiden tilbage til brættet, som har fem udfordringer i samme stykke legetøj.

Jeg tror, kattene synes, det er ganske sjovt at bruge aktivitetslegetøj, men
hvis de havde tørfoder tilgængeligt i skåle samtidig, så tror jeg nok, de ville
gå til skålene. I øvrigt er det - som du skriver - tilfældigt, når det lykkes for
dem første gang. Når det så tilfældigt er lykkedes et par gange, så
begynder de måske at forstå, at de også med overlæg kan få bidden til at
falde ned, så de kan nå den.

Du skal ikke regne med, at kattene ser pyramiden (eller hvad vi skal kalde
den) eller noget af det andet aktivitetslegetøj og så :lys-ide: gennemskuer,
hvordan den hænger sammen. Det er trial og error, og det kræver lidt
tålmodighed fra menneskene omkring dem.

Man lader legetøjet stå med tørfoderet på, og så kan kattene gå til og fra,
som de har lyst, og gøre nogle forsøg. Der gik et stykke tid, før mine katte
fandt ud af, at de ikke kunne få snuden ned mellem piggene på
aktivitetsbrættet, men at de blev nødt til at bruge poterne. Det er de nødt til
at lære ved at prøve sig frem. Jeg havde en foderbold liggende i et par
uger, tror jeg, før en af kattene ved et tilfælde opdagede, at der kom mad
ud af den, hvis de skubbede rundt med den (de gik selvfølgelig ikke uden
tørfoder et par uger - de havde foderbrættet samtidig).

Galath: Det ser noget avanceret ud :tihi: Kan ikke lige gennemskue helt praecis hvordan den virker ud fra billderne.
Men kan den indeholde nok foder til at man ikke ogsaa behoever have skaale staaende fremme? Nogle af de aktivitets-tingester jeg har fundet, er jo netop ment til godbidder, og det er ikke saadan noget jeg er ude efter, men i stedet noget der kan erstatte skaalene. :slight_smile: Altsaa hvor man kan fylde foder i 1-2 gange i doegnet.

[QUOTE=Cecilie89;861850]Galath: Det ser noget avanceret ud :tihi: Kan ikke lige gennemskue helt praecis hvordan den virker ud fra billderne.
Men kan den indeholde nok foder til at man ikke ogsaa behoever have skaale staaende fremme? Nogle af de aktivitets-tingester jeg har fundet, er jo netop ment til godbidder, og det er ikke saadan noget jeg er ude efter, men i stedet noget der kan erstatte skaalene. :slight_smile: Altsaa hvor man kan fylde foder i 1-2 gange i doegnet.[/QUOTE]

Mine får jo en del vådfoder og hygger sig så med tørfoderet ved siden af. Der kan dog sagtens være foder nok i den, selv om de evt. ikke får andet. Men nu kan du jo prøve at se, om ikke det virker at give dem det gode foder i tårnet :slight_smile:

Okay, super. Ja, undersoeger selvfoelgelig den jeg har foerst, men det er altid rart at have lidt back-up hvis det ikke virker. :slight_smile:

Jeg har de to her:


og

som jeg bruger til godbidder (ikke lige for tiden fordi Stevie er på diæt, men ellers)

Den første er MEGET nem for i al fald vores katte, selv med de lange rør sat på - og den anden får de også hurtigt raget gufferne ud af - men den er tydeligvis mere krævende.

Jeg har overvejet at bruge den til tørfoder, men den er bare lidt skrumlet…

Jeg har overvejet den labyrint ting i dit første link, jeg har hørt at en del katte har besvær med at fange ideen :tihi: og jeg ville jo godt se om mine er klogere eller dummere end jeg går og tror L

[QUOTE=galath;861847] Der gik et stykke tid, før mine katte
fandt ud af, at de ikke kunne få snuden ned mellem piggene på
aktivitetsbrættet, men at de blev nødt til at bruge poterne. [/QUOTE]

Man kan høre du ikke har spidsnæser L Mine kan sagtrens få snuden ned og spise der. Men de kratter det nu alligevel mest ud med poterne, jeg torr de synes det er sjovere :smiley:

Mine kan helt sikkert ikke få snuden derned og har uden tvivl været ved at miste et øje på den bekostning :høhø:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;862187]Jeg har de to her:


og

som jeg bruger til godbidder (ikke lige for tiden fordi Stevie er på diæt, men ellers)

Den første er MEGET nem for i al fald vores katte, selv med de lange rør sat på - og den anden får de også hurtigt raget gufferne ud af - men den er tydeligvis mere krævende.

Jeg har overvejet at bruge den til tørfoder, men den er bare lidt skrumlet…

Jeg har overvejet den labyrint ting i dit første link, jeg har hørt at en del katte har besvær med at fange ideen :tihi: og jeg ville jo godt se om mine er klogere eller dummere end jeg går og tror L[/QUOTE]

Sjovt, for jeg har også den første… Men min kat gider simpelthen ikke bruge den!!
Til gengæld elsker hun denne her: Trixie Cat Activity Turn Around | zooplus.dk

Den er også rigtig god, for der kommer lidt ud af gangen, så hun skal bruge en del tid på det .)

Den der med de tre bøtter der skal vendes har jeg haft i kikkerten ret længe. Jeg tror jeg skal ha’ den snart, den ser sjov ud og jeg er lidt spændt på om de kan hitte ud af den.

Den første (den med de grønne “bambusrør”) er næsten for nem :slight_smile:

Herhjemme har bamserne lige fået legeskinnen og fun boardet, og især fun boardet er blevet godt modtaget. Balthazar fandt ud af det med det samme, hvorimod Lillemanden liiiige måtte kigge på Balthazar for at dreje den. Tog en “lille” video imens :smiley: Og tag venligst lyden fra :ups:
[video]Facebook – Anmelden oder Registrieren

[QUOTE=Pernille DL;863183]Herhjemme har bamserne lige fået legeskinnen og fun boardet, og især fun boardet er blevet godt modtaget. Balthazar fandt ud af det med det samme, hvorimod Lillemanden liiiige måtte kigge på Balthazar for at dreje den. Tog en “lille” video imens :smiley: Og tag venligst lyden fra :ups:
[video]Facebook – Anmelden oder Registrieren

Når jeg klikker på det link får jeg en

There are no photos in this set.

meddelelse :frowning: