Akut død hos katte?

:S

Jeg havde en gang en kollega, der havde den dejligste sorte perserdreng -Sultan.

Han var sund og rask, men pludselig en dag da hun kom hjem fra arbejde lå han død.

Han lå på sin bedste plads lige i en solstribe, så hun troede at han bare sov - men han var død.

Han havde ikke været syg - og han var kun tre år gammel.

Har nogen af jer oplevet sådan en forfærdelig måde at miste en kat - og hvad ville I gøre ??

Hun fik ham ikke obduceret - det ville jeg måske selv have gjort - bare for at vide, at han var død hurtigt og smertefrit.

Nej jeg har heldigvis ikke selv oplevet det - og ville heller ikke vide hvad jeg ville gøre :ked:
Men på mit arbejde (vi har hjemme kontor hos chefen - der er kun os to), har min chef og hendes familie altid haft 3-4 hunde (rughårede gravhunde). Den ældste blev aflivet for 3 uger siden, den var gammel og havde i mange år haft kræft på hypofysen.
I lørdags blev deres 4 årige han hun så dårlig og kastede op, de ringede til dyrlægevagten der sagde de skulle holde øje med den de næste par timer. Min chef lagde sig i sengen med hunden, og pludselig udåndede den og dødede - 4 år gammel og aldrig fejlet noget :ked: De kunne ikke klare at tænke på den skulle skære i hvis den skulle obduceres, derfor fravalgte de det. Men nu er især manden ved at gå til fordi han ikke kan få svar på spørgsmålet om hvorfor dette skete.
Så jeg følger lige med i din tråd her.
p.s. ved siden af mig ligger nu 2 små hundehvalpe :hjerte:

jeg har MCOer - så jeg vil ikek få dem obduceret for chancen for at det er HCM er overvældende med det forløb du beskriver der…

jeg vil nøjes med at græde bittert og inderligtog længe… og når smerten er til at bære og jeg tænker mere på de gode minder end på hvor meget jeg savner min misser - så vil jeg få en ny lille misser

[quote=Battlestar;424700]jeg har MCOer - så jeg vil ikek få dem obduceret for chancen for at det er HCM er overvældende med det forløb du beskriver der…

jeg vil nøjes med at græde bittert og inderligtog længe… og når smerten er til at bære og jeg tænker mere på de gode minder end på hvor meget jeg savner min misser - så vil jeg få en ny lille misser[/quote]

:øhmm:

Hvad er HCM ??

:?

En kat der ligger i sin solstribe, bedste soveplads eller ved siden af madskålen og er død, der vil mistanken med ret stor sikkerhed falde på HCM eller i alle fald en hjertelidelse. Min egen HCM kat lå ude i haven, han var faldet om midt i et spring.
Når det sker på den måde går det heldigvis så hurtigt at katten ikke mærker noget til det.

Marina

HCM er en hjertesygdom…

Og det ville jeg. For det kan også være rigtig mange andre ting, selvom det dog kunne lyde meget klassisk for HCM. Men f.eks. kan en stoppet blære ligepludselig give en meget forgiftet kat, der der for går i chok og dør. Hvor opkast er med i det og uden der egentlig har været forgående symptomer. Det er dog typisk ikke på ½ dag, som den beskrevede kat, men 1-2 dage…

du kan læse om HCM her

:slight_smile:

Tak for alle jeres svar - dén oplevelse sidder bare som mit værste mareridt i mig - og nu hvor Silke er blevet 10 år - tænker jeg mere og mere på det - og håber, at jeg aldrig kommer til at opleve det samme.

:brist:

Jeg har ikke selv gjort op, om jeg vil lade hende obducere - tror det umiddelbart ikke - for jeg bryder mig heller ikke om tanken om, at hun skal skæres op.

Hun har et dejligt liv her og har altid haft det - så den dag hun ikke er her mere, skal hun bare have lov at sove i fred.

HCM er ikke særligt udbredt hos perser, men forekommer dog hos alle racer (det er den mest udbredte hjertesygdom hos tamkatten) Han kunne lige så godt have fået en hjerneblødning, men uden obduktion er det rent gætværk.
Jeg har selv haft en enkelt, som vi fandt liggende død - han var død af anafylaktisk shock på grund af et humlebistik i munden! Det gik så hurtigt, at han stadig havde tørkost i munden. Humlebien dør efter at have stukket (og det gør de jo ikke ret tit, derfor ved de flest ikke hvor giftigt deres stik er), den lå lige ved siden af foderskålen. Sølvpilen (vores første Europe) nåede gennem stuen og op ad trappen, hvor han sank om og døde. Der var ingen hjemme, da det skete, men dyrlægen sagde at det kunne ikke have været reddet om så vi havde stået på deres dørtrin, da det skete - han blev for en sikkerheds skyld obduceret, og han var simpelthen stået af med det samme.:græde:

Hvad ville jeg gøre? Få en ny hurtigst muligt! Jeg kan sagtens forstå at folk fravælger obduktionen - dels koster det penge og man får jo ikke katten tilbage af den grund, og dels får man langt fra altid et klart svar. Men sådan et tilfælde tyder jo på ingen måde på noget smitsomt, og så ville jeg bare skynde mig at få en ny, så jeg havde noget pels at tørre tårene væk i!!
VH
Susanne

Hvis vi taler om en racekat, kan man (opdrætter) have behov for at få katten obduceret og dermed vide, om der skulle være tale om en arvelig lidelse.

Jeg kan ikke se, at man som kælekatteejer skulle have det store behov for obduktion.

på internatet har vi haft en ung mor kat med store killinger som pludselig faldt om med fråde og opkast. fra en kunde så det og til hun udåndede hos dr. dyr gikmindre end 35 min.
det var en hjerneblødning.

det sker oftere end man tror at de dør af det eller hjertestop, ganske som hos mennesker. det er ikke første gang på internatet.
og såmænd er det jo også sket på en udstilling hvor kim og kirstens bimse (orientaler) pludselig lå og var død.

Vivi - Det kommer nok an på hvem man som kælekatteejer er, om man har brug for det eller ej :wink:

jeg har aldrig selv oplevet det. og nu ikke misforstå for det lyder måske hårdt, - men det må da være ønskedøden… for katten altså.
men puha det må være hårdt for ejer, der er jo ingen advarsel

jeg ved fra mig selv hvor rædselsfuldt det er at stå med en syg kat, man er jo fuldstændig hjælpeløs.

Ja, selvfølgelig - men nogen “faglig” grund er der ikke - det var det, der var pointen :slight_smile:

[quote=Susanne W;424715]
Jeg har selv haft en enkelt, som vi fandt liggende død - han var død af anafylaktisk shock på grund af et humlebistik i munden! Det gik så hurtigt, at han stadig havde tørkost i munden. Humlebien dør efter at have stukket (og det gør de jo ikke ret tit, derfor ved de flest ikke hvor giftigt deres stik er), den lå lige ved siden af foderskålen.
Susanne[/quote]

Ej nu blir jeg helt urolig… Mine 2 drenge har fanget en del humlebier her i sommer og spist dem :S jeg har bare ladet dem gjort det, da jeg kun troede det var bier og hvepse der var farlige…

Heldigvis er der intet sket med dem…

Udover det… hvis mine pludselig faldt død om ville jeg nok få dem obduceret (Håber aldrig det sker, men at de dør af alderdom)

Jeg har endnu til “gode” at komme hjem til en død kat, men risikoen er der i og med jeg deler hjem med Niggi, der har hul i hjertet og ikke var spået noget langt liv…hun er 3½ år nu og kører altså på lånt tid.

Men jeg har oplevet to katte få en blodprop i bagkroppen og gå fra helt frisk til dødsyg på et splitsekund (den ene overlevede, den anden måtte aflives) og jeg har oplevet en kat få en aneurisme i bughulen og gå i chok på under 30 minutter. Det er ikke sjovt skulle jeg hilse og sige.

Jeg fik Gizmo obduceret lige præcis fordi jeg var nødt til at vide hvad det var der var sket og om han havde lidt. Jeg kender efterhånden mig selv godt nok til at vide at “måske” og “formentlig” absolut ikke er nok svar for mig.

Freya blev ikke obduceret efter hendes blodprop fordi det var så tydeligt hvad der var sket og jeg i forvejen ikke var i tvivl om hvor meget hun havde lidt, det havde jeg ikke behov for at få udpenslet yderligere.

det er jeg så uenig i …jeg kender personligt flere perser katte der er døde af hcm

i foredrag af Ulrika Olsson (pawpeds) var perser nævnt som race der også havde betydelig forekomst af HCM

HCM & perser nævnes her:

ydermere i artikel J Vet Intern Med. 2009 Nov-Dec;23(6):1175-83. Epub 2009 Sep 22.; Mortality of life-insured Swedish cats during 1999-2006: age, breed, sex, and diagnosis. Egenvall A, Nødtvedt A, Häggström J, Ström Holst B, Möller L, Bonnett BN.

nævnes hjertesygdomme som dødsårsag (samme undersøgelse finder i øvrigt generel overdødelighed hos siameser og perser…)

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1939-1676.2009.0396.x/abstract

jeg ved også at LIFE har søgt perser katte til deres HCM program…men vist uden større held…vil tro jeg er en af de få (eneste?) perser opdrættere her i DK der scanner avlskatte regelmæssigt for HCM…

Og på et seminar i Sacramento, september 2008, ved Dr. Kate Meurs, Washington State Uni (hende der har “opfundet” den første tilgængelige HCM test til MCO) nævner hun primært MCO, derefter RAG (der har et stort problem med HCM i USA), NFO og en korthårsrace - men ikke PER :slight_smile: Hvilket ikke udelukker HCM hos perser, men det er absolut ikke mit indtryk at den danske perserbestand er specielt hårdt ramt. Der vil altid være regionale forskelle på enhver arvelig sygdom - hvis vi kigger på Sverige har de åbenbart også en masse birmaer med HCM, men da man gentog projektet på KVL fandt man faktisk (ikke uventet!) ikke en eneste birma med HCM… Og som tidligere nævnt forekommer HCM hos alle racer - også huskat!
VH
Susanne

Her må jeg rette dig (måske petitesser for nogen) men testen er IKKE en HCM test, det er test for en mutation. En mutation som har været til stede hos nogle MCO der har udviklet HCM, men bestemt ikke hos alle. Der findes katte der er negative for mutationen og som har udviklet HCM, helt lige som der er katte, der er testet positive der ikke har udviklet HCM.

Vil man vide om en kat har HCM og det uanset race, så er der kun en vej og det er at få scannet hjertet.

Edit: Dermed ikke sagt at en DNA test er ubrugelig, slet ikke. Men den er langt mere et redskab, et redskab som kan bruges på lige fod med mange af de andre “værktøjer” vi som opdrættere benytter os af for at sikre os så sunde og raske afkom som muligt. Men en test for HCM det er den ikke.

En af mine veninders meget højt elskede kat faldt pludselig død om, mens veninden var på bryllups-rejse.
Jeg fik katten obduceret (efter aftale) og den var død af akut nyre-svigt.

Jeg vil til enhver tid få obduceret ved pludselig uventet død. Også selvom jeg ikke avler og på den måde har noget at bruge det til.

Jeg var med ved obduktionen af venindens kat og det blev gjort pænt og ordentligt, præcis som hvis det var en operation. Jeg har været til stede ved flere obduktioner og det har altid været ‘pænt’.
mvh