AKUT! Han p****r i sofaen!

Oliver strinter i sofaen OVERALT… Hvad skal jeg gøre. vi skal have ny sofa nu…

Er han neutraliseret? :?

Sorry, men jeg kan ikke huske alle brugernes katte …

Hvor gammel er Oliver?
Er han kastrat?
Er han generelt urenlig?
Strinter han eller tissser han i sofaen?

[quote=Vivi_Fletcher;413999]Sorry, men jeg kan ikke huske alle brugernes katte …

Hvor gammel er Oliver?
Er han kastrat?
Er han generelt urenlig?
Strinter han eller tissser han i sofaen?[/quote]

Oliver er 14 uger, og er ikke neutrliseret, og er normalt renlig, og han tisser stort i sofaen.

Er det derfor du prøvede at sælge ham tidligere i dag? :S

Har du lagt mærke til om han får lov til at benytte dine kattetoiletter og er gruset det samme som han kender fra opdrætter?

Nej det er ikke derfor… Jeg har bare opdaget det er ham der tisser i sofaen… tog ham på fersk gerning, og som barky sagde til mig, så skal jeg udnytte pladsen. men det er ikke det det handler om…

Hvad gør man i denne situation…

Man tager katten til dyrlæge, for hvis det er et problem som er helt nyt (dvs startet indenfor de sidste timerr), så har katten sikkert en blæreinfektion…
Hvis det er noget som har foregået over et stykke tidl, så går man igang med renlighedstræning helt forfra… (Der er en tråd herinde om det allerede - brug søgefunktionen til at finde den)

Er han 14 uger, strinter han ikke (det er kønsmodne katte, der gør det). Han er urenlig.
Så skal man se på, hvorfor han gør det.

Hvilken opvækst har han haft?
Er han bakketrænet korrekt?

Det letteste er jo at afskære ham muligheden for at tisse i sofaen. Altså at han ikke får plads til stuen.
Som regel vil han så have glemt uvanen i løbet af et par uger.

Gentager lige denne her, for det er ofte her, problemet ligger.

Hvor mange bakker har du og til hvor mange katte?
Kan han få lov af de andre til at gå på bakken i fred?
Har han langt ud til bakken?
Holder du bakkerne rene, eller går der for lang tid, før du renser dem.
Har du overdækkede bakker og er der låge i? Hvis ja, prøv at fjerne låget og i hvert fald lågen.

Måske benytter han sofaen, fordi han er utryg ved at være på bakken. På sofaen har han jo frit overblik. Desuden lugter den af jer, og han søger tryghed ved at blande sin lugt med jeres.

[quote=Mega;414052]Gentager lige denne her, for det er ofte her, problemet ligger.

Hvor mange bakker har du og til hvor mange katte?
Kan han få lov af de andre til at gå på bakken i fred?
Har han langt ud til bakken?
Holder du bakkerne rene, eller går der for lang tid, før du renser dem.
Har du overdækkede bakker og er der låge i? Hvis ja, prøv at fjerne låget og i hvert fald lågen.

Måske benytter han sofaen, fordi han er utryg ved at være på bakken. På sofaen har han jo frit overblik. Desuden lugter den af jer, og han søger tryghed ved at blande sin lugt med jeres.[/quote]

Jeg har 4 bakker til 3 katte to på toilettet og en i gangen og i køkkent. og han må godt gå på wc, han har gået på bakke siden jeg fk ham, de sidste 3 dage har han pisset i sofaen. og han har en meter til wc’et. og jeg renser dem 3 gange om dagen(vane efter ilder), og skifter grus hver 3 dag. og det er krystal og det havde han også ved opdrætter… og det er lukkede toilet på wc’et, og har allerede fjernet lågen, og de to andre er abne.

Så er næste trin at få undersøgt om han har blærebestændelse. Og hvis han var min, så ville jeg skrotte krystalgruset og få noget fint klumpegrus i stedet - fordi det er det, vi har de bedste erfaringer med såmænd.
VH
Susanne

[quote=Susanne W;414072]Så er næste trin at få undersøgt om han har blærebestændelse. Og hvis han var min, så ville jeg skrotte krystalgruset og få noget fint klumpegrus i stedet - fordi det er det, vi har de bedste erfaringer med såmænd.
VH
Susanne[/quote]

hmm, ja det må jeg prøve i morgen så… men det der klum noget har jeg ikke gode erfaringer med… det lugter ved det mindste tis, synes jeg…

Så er det fordi du har købt det billigst mulige - mærker som f.eks. Golden Grey Master, Everclean, Extreme Classic lugter bestemt ikke så hurtigt, hvis overhovedet :slight_smile:

Gruset betyder bare meget for, om kattene vil bruge bakken.

Jeg bruger selv klumpende grus og det lugter ikke, trods fertil hankat, hvis man ofrer pengene og køber det, der måske nok er dyrere i indkøbspris, men egentlig meget billigere i brug.

Jeg har forsøgt at skifte over til majsbaseret (Worlds Best Cat Litter) og i øjeblikket har jeg Porta Pine (savsmuld) i en bakke.
Når jeg tømmer bakke er dem med alm klumpende betonitgrus fuldstændig overfyldte - og den med Porta Pine/WBCL rører de meget nødigt.
Derfor er jeg kommet til den konklusion, at måske jeg ønsker at skifte - men det gør kattene åbenbart ikke.

Sidst jeg afleverede katte havde ny køber købt krystaller til bakken. Heldigvis havde hun også købt en pose alm grus, for jeg bad hende pænt fjerne krystallerne og bruge alm grus - i hvert fald indtil kattene var faldet til og var trygge ved bakken.

Når man så gerne vil skifte grus, kan man forsøge det i en ekstra bakke - alternativt skal man langsom blande grustyperne sammen, men det er bare ikke så hensigtsmæssigt med fx krystaller.