AKUT - killingesygdomme

Hej alle

jeg har bare et “mærkelig” kuld børn

fra dag 1 var jeg sikker på, at der var noget galt med mormissen. Hun ville ikke rigtig være ved de små, og ved de tidligere 2 kuld, har hun være en drømmemor på alle måder. Derfor reagerer jeg jo naturligvis på, at noget ikke er som vanli - hendes børn har altid taget på det første døgn. Det gjorde de her ikke - de tabte sig 9 og 10 gram. (110 og 109 gram ved fødslen).

døgn 3 stadig ikke fremgang, og derfor taget temperatur på mormis igen, og der er ingen feber, men dyrlægen vælger (fra pres fra mig) at give antibiotikabehandling. Og straks går det fremad med drengen efter 12 timer. Og han tager meget flot på nu. Pigen fortsat ikke, og hun får dehydreringsvæske torsdag, som staks giver hende masser energi, og hun pisker rundt, som drengen nu og sutter løs - men taber sig såfremt jeg ikke sonder hende, som jeg starede op med fredag…jeg har kunne holde hendes vægt oppe på 87 gram i 2 døgn nu, men hun tager ikke på…

hun er nu 5 dage gammel, og virker frisk og rolig og ingen kliniske tegn på noget - intet unormalt at bemærke (bort set fra vægten)

hvad tænker du, at det her kan være?

Og hvad er alm. sygdomme hos helt nyfødte børn?

jeg har kun haft tilfælde før, hvor killinger er døde på dag 3 - men de har været slappe og tydelig syge…her er ingen tegn som sagt…

håber du kan hjælpe?

Hilsen Heidi

Det er ikke en A+B parring, vel Heidi ?

Krydser fingre for at de bare er langsom startende :slight_smile:

nej - moderen er A…men har ikke testen faderen, men det er underordnet jo

KH Heidi

[quote=Con Meo;495448]nej - moderen er A…men har ikke testen faderen, men det er underordnet jo

KH Heidi[/quote]

Ja det er underordnet når bare mormis er A …Synes bare din beskrivelse kunne passe med de symptomer man ser ved blodtypeuforlignlighed.

Jeg tænker i noget infektion - specielt fordi hankillingen tilsyneladende reagerede på antibiotikaen.
Sikker på du behandlede længe nok?

[quote=Vivi_Fletcher;495455]Jeg tænker i noget infektion - specielt fordi hankillingen tilsyneladende reagerede på antibiotikaen.
Sikker på du behandlede længe nok?[/quote]

jeg tænker også helt klart bakterielt på killingen - så den ikke optager hvad den får ind…den er jo frisk og frejdig, som hannen…men tager bare ikke på…den er så vild, at den næsten ikke kan holdes når den skal sondes…smil…det er jo helt klart kun gode tegn…

Moderen er i antibiotikabehandling 2 dage endnu…

jeg tænker på, at hvis den lille er syg - hvad er så normalen? der er ingen rallen, normale farver, ingen dårlig mavetegn eller noget…

har aldrig haft en killing på denne måde før…så jeg har ingen erfaringer desværre

Hilsen Heidi

helt enig…men det er desværre ikke det…

Hilsen Heidi

blev lige mindet om artiklen i kattemagasinet i marts 2010 - skal lige have den læst igen, men ved skæmming igennem tænker jeg stadig bakterielt. Blive spændende hvad dyrlægen siger i morgen, men jeg ELSKER når jeg lige har en masse og kan “give reminder” om det kan være det…og det… så får vi jo belyst fra flere vinkler af

håber nogle har flere indput

Hilsen Heidi, som da har fået 10 gram på den lille siden i morges, så nu får hun sidste gang lige om lidt inden det er nat - så ser vi om hun har taget på til i morgen eller tabt det hele igen

Jeg tænker yverbetændelse idet hunkatten virker sløj og killingerne ikke tager på. Når den ene killing reagerer positivt ku det tænkes at den mest angrebne er den pat hunkillingen dier på. De holder sig jo til deres egen pat i starten.

hun katten har dog på intet tidspunkt været sjøl…bare ændre adfærd, men det siger også mig, at noget må være galt…

Hilsen Heidi

OPFØLGNING:

lillepigen har fået antibiotika til og med torsdag hvorefter vi vurderer hvad videre behandling evt. skal være…
Umiddelbart tror jeg hun reagerer på medicinen positivt, idet hun dierer mere aktivt i forhold til drengen nu - og hun har ikke tabt sig så meget, som jeg kunne have forventet.
Der er masser af spral i hende, så vi forventer fortsat fremgang

Hilsen Heidi

[quote=Con Meo;496879]hun katten har dog på intet tidspunkt været sjøl…bare ændre adfærd, men det siger også mig, at noget må være galt…

Hilsen Heidi[/quote]

De bliver heller ikke sløje men typis ømme og killingerne vil ikke die. Min dyrlæge sagde dengang jeg havde en hun der havde det at det ofte opdages fordi killingerne begynder at dø.