Spændende, tankevækkende - det er ikke mine katte, der har nyreproblemer, selv halvgamle Leise på 12 har fine tal og er scannet fornylig: ALT indeni ham ser tiptop ud, allerhøjst lidt forstørret hjerteskygge og hvad-hed-det-nu på de 2 nederste ryghvirvler. Min gode dyrlæge Lone Riberholdt forklarede mig grundigt, hvordan jeg skulle holde øje med det med hjertet, hvis det blev værre, og så kan han medicineres for det. Rask gammel dreng er han 
Gia har lagt sig ud, men hun er altså også et rigtigt forkælelsesdyr, der tager for sig af det fede foder, som Leise skulle tage på af. Hendes pels fedter lidt, og hvis jeg havde hænderne skruet bedre på skafterne, så havde hun fået et bad forlængst.
Nej, det var Belle, min veninde Margrethes RAG, som døde af nyresvigt i foråret/forsommeren. Margrethe havde været på 3 ugers ferie i Fjernøsten, og Belle blev passet hos en veninde (største problem: En ret lang biltur frem og tilbage). M oplever i tiden derefter, at Belle da vist ikke spiste så meget, og blev ret slank ret hurtigt. Nu husker jeg ikke detaljerne, men det gik åbenbart stærkt lige pludselig, Belle fik smerter og afsted til Dr Dyr, der anbefalede en hurtig og blid død, fordi nyrerne var stået helt af. Belle blev ca 7 år, elsket og savnet.
Veninden havde ikke bemærket, om katten spiste mindre, men hun var vist ikke så kattevant (tror jeg?).
Det med nyrer forstår jeg ikke helt, da jeg har set et andet forløb, hvor en kat, ca halvt så gammel, holdt op med at spise, og da han få dage efter - så snart det blev opdaget - kom til dyrlæge, var han helt citrongul på blinkhinder, ørespidser, poter pga nyresvigt?
Han fik en Prednisolon-kur og kom sig (men det vil jeg jo ikke sige til M, som så kunne gå og plage sig selv med tanker om, at Belle kunne være reddet). Katten døde dog et år efter, sandsynligvis våd FIP, og med deforme nyrer (som champagnepropper).
Så hvad er det med kronisk og akut nyresvigt?
Jeg spørger, fordi jeg faktisk havde lavet søgning både herinde og med Google, og af uvisse årsager kom der ikke ret meget frem.
Og så tilstår jeg, at mit energiniveau ikke rækker til et mini-dyrlægestudie i emnet - har gang i masser af andet for tiden.