Akut nyresvigt: Viden og artikler?

Nu har jeg forsøgt at søge ‘akut nyresvigt’ på forum, og det vil ikke…
Hvis der findes tråde om det, så link, please?

Også til artikler, seriøs viden om fænomenet.

Jeg lader mig fortælle, at det oftest rammer katte på ca 7 år?

Om der evt. er bestemte racer, der rammes mere, men jeg vil bare gerne vide noget mere - meget mere - om akut nyresvigt hos kat.

Tak :slight_smile:

Chronic renal faliure har jeg en del på…

http://www.felinecrf.org/ denne side er god

Denne er også ok http://www.felinecrf.com/

Har lavet denne tråd tidligere
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?11568-Nyresygdomme-erfaring-viden&highlight=nyresvigt

(Hvis du bare søger nyresvigt tror jeg du får hits herinde, jeg gjorde i hvert fald)

Mht. alder, så bliver kattenes nyrer dårligere med alderen, og det er ofte ved de der 6-8 år at det begynder at kunne mærkes på dem…

Jeg har ikke hørt at nogle racer er mere udsatte end andre - det her er noget KAT er udsat for, efter min mening :slight_smile:

Og jeg tror at vores evige fodring med tørkost har en stor del af skylden :slight_smile:

Du kan evt kigge efter salg af brugte veterinære patologibøger online.

Eller se om du kan bestille bøger hjem på biblioteket.dk

og så kan du da siden du bor i KBH snige dig ind på det biovidenskabelige fakultet LIFE’s bibliotek på dyrlægevej 10 og kigge i bøgerne shhh :fnis:

Man skelner også mellem den akutte nyresvigt, som du selv bringer på banen og den kroniske, som Eva har givet dig links til.
Det akutte nyresvigt sker med baggrund i ydre påvirkninger, eksempelvis en forgiftning, og kræver hurtig og intensiv behandling.
Den kroniske nyresvigt kommer typisk, omend ikke altid, når katten når på den anden side af de 6 år. Den kroniske nyresvigt kan eksempelvis tage sit afsæt i tidligere betændelsestilstande.

Men gode links, Eva har sat ind. Den amerikanske side om nyresvigt er også ganske fortrinlig til at gennemskue indholdet i diverse tør- og vådfodertyper fra alskens producenter og troværdige, idet sammenligningerne her sker ud fra tørstofsværdier.

Google er også en god hjælp.

Jeg håber, det ikke er en af dine katte, der er blevet syge.

Tilføjelse: Jeg mener, det er den amerikanske side om nyresvigt, der også har oprettet et debatforum.

Der findes under alle omstændigheder udenlandske debatfora om nyresvigt - du kan google dig frem til dem

Det er faktisk en rigtig god ide - og man behøver slet ikke snige. Jeg har haft oprettet mig som låner derinde og lånt en bog med et længere afsnit om mellemgulvsbrok hos kat. Den blev tilmed bestilt hjem til mig fra Norge, fordi den danske version ikke lige var til at finde.

En af de ting der kan være medvirkende til nyresvigt er Kattesygevaccinen der oplejrer proteiner i nyrerne - fundet i 75% af de katte man testede.

Da katten har den alder den har og kattesygevaccinen holder meget længe - så undlad den for fremtiden

min nu afdøde huskat fik konstateret kronisk nyresvigt allerede som ca 1½-2 års. hun var indlagt med drop og klarede den men levede resten af sit liv på særligt nyre diæt foder fra dyrlægen. hun fik faktisk 4 år ekstra før nyrene satte helt ud. hendes tilstand var meget stress relateret. hun fik det klart dårligere i de perioder hvor hun var mere stresset.
Rikke

Interessant med det med vaccinen… Det er da tankevækkende.

Basil døde jo af dårlige nyrer og han havde ALDRIG rørt tørkost. Jeg tror faktisk ikke det gik op for ham at det var mad overhovedet…

Han var kun 9 da han måtte aflives, og havde haft konstateret dårlige nyrer i omkring 6 måneder på det tidspunkt. Trods daglig medicin blev det bare ikke helt godt, indtil de så pludselig satte helt ud :frowning:

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;709356]En af de ting der kan være medvirkende til nyresvigt er Kattesygevaccinen der oplejrer proteiner i nyrerne - fundet i 75% af de katte man testede.

Da katten har den alder den har og kattesygevaccinen holder meget længe - så undlad den for fremtiden[/QUOTE]

Enig.
Min ene kat ligger lidt på den høje side i sine nyreværdier, og efter aftale med dyrlægen er vi nu tilbageholdende med vaccinationen, den anden kat, der ligger fint, har dog heller ikke fået vaccinen ved sidste sundhedstjek. I det hele taget kan det være en god idé at drøfte intervallet for revaccinationer i forhold til det liv, ens kat/te lever.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;709419]Interessant med det med vaccinen… Det er da tankevækkende.

Basil døde jo af dårlige nyrer og han havde ALDRIG rørt tørkost. Jeg tror faktisk ikke det gik op for ham at det var mad overhovedet…

Han var kun 9 da han måtte aflives, og havde haft konstateret dårlige nyrer i omkring 6 måneder på det tidspunkt. Trods daglig medicin blev det bare ikke helt godt, indtil de så pludselig satte helt ud :([/QUOTE]

Det kan jo evt. have ligget i hans gener?

I forbindelse med at den ene af mine kattes 2 halvsøskende gik bort (nogenlunde alderssvarende og begge af akut nyresvigt), gennemgik jeg og en god bekendt anerne for begge mine piger og fandt ud af, at der er en del afkom på mødrene side, der er døde af nyresvigt. Det er et større detektivarbejde på Paw peds, Google og trevlen inden-/udenlandske hjemmesider igennem og ikke alle opdrættere angiver, hvad deres katte er døde af, men alderen kan man se, - og du kan undersøge og afdække meget ved lyst og behov.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;709419] Basil døde jo af dårlige nyrer og han havde ALDRIG rørt tørkost. Jeg tror faktisk ikke det gik op for ham at det var mad overhovedet…

Han var kun 9 da han måtte aflives, og havde haft konstateret dårlige nyrer i omkring 6 måneder på det tidspunkt. Trods daglig medicin blev det bare ikke helt godt, indtil de så pludselig satte helt ud :([/QUOTE]

Er Basil siameser? Hvis ja, kunne det være Renal Amyloidosis - nyrerne forstener groft sagt. Det kan der kun testes for på en død kat, biopsi er risikabelt og man kan risikere at man får fat en luns der ikke er angrebet pt.

Basil var siameser, ja. Og jeg har ikke hørt om den sygdom før… men det kunne det da sikkert godt være, hvis det er noget der er typisk for siamesere… Hm… :frowning:

Nå, så må Ozzy og Stevie vel hellere tjekkes med mellemrum så vi ikke overser det… Selvom det ikke lyder som om der er noget at gøre hvis katten er disponeret for det?

[QUOTE=TrekkieGrrrl;709519]Basil var siameser, ja. Og jeg har ikke hørt om den sygdom før… men det kunne det da sikkert godt være, hvis det er noget der er typisk for siamesere… Hm… :frowning:

Nå, så må Ozzy og Stevie vel hellere tjekkes med mellemrum så vi ikke overser det… Selvom det ikke lyder som om der er noget at gøre hvis katten er disponeret for det?[/QUOTE]

Der er ikke noget at chekke - opdages først når hovedparten af nyrevævet er “lukket” og katten er syg -. og så er det ned ad bakke - der er også en lever RA - den er Siamesere også disponeret for.

Trekkie - Hvilken daglig medicin fik Basil?

Og som Lis skriver kan RA ikke checkes på den måde, men en blodprøve kan vise nyreværdierne, og når de når op i en vis alder (7-8 år ca.), så er det ret fornuftigt at få sådan en som en del af det årlige dyrlæge tjek :slight_smile:

Basil fik Fortekor.

Hm Det lyder da ikke rart at man ikke kan teste for den før det er for sent… så er det jo ikke engang muligt at avle udenom den :frowning:

[QUOTE=Eife;709240]Chronic renal faliure har jeg en del på…

http://www.felinecrf.org/ denne side er god

Denne er også ok http://www.felinecrf.com/

Har lavet denne tråd tidligere
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?11568-Nyresygdomme-erfaring-viden&highlight=nyresvigt

(Hvis du bare søger nyresvigt tror jeg du får hits herinde, jeg gjorde i hvert fald)

Mht. alder, så bliver kattenes nyrer dårligere med alderen, og det er ofte ved de der 6-8 år at det begynder at kunne mærkes på dem…

Jeg har ikke hørt at nogle racer er mere udsatte end andre - det her er noget KAT er udsat for, efter min mening :slight_smile:

Og jeg tror at vores evige fodring med tørkost har en stor del af skylden :)[/QUOTE]

Ikke kun tørkost men også for rig kost givet i god mening så som tun, rejer og fed fisk ifølge min dyrlæge.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;709559]Basil fik Fortekor.

Hm Det lyder da ikke rart at man ikke kan teste for den før det er for sent… så er det jo ikke engang muligt at avle udenom den :([/QUOTE]

Det er den med: kend anerne - med sund fornuft kan det undgås.

Nu er der jo ingen der ved om det vart RA Basil havde - testen fra nyrevæv hedder Congo rød.

Iøvrigt mente man da jeg startede med at opdrætte at RA blev aby’ens endeligt - det ses stort set ikke idag. Avlet ud, brændt ud, foderrelateret, eller?
En af grundstammerne til mit opdræt døde ca. 3 år gammel af RA - hendes ældste afkom er idag omkring 10 år - alle lever stadig

Jo men man kan vel ikke kende anerne før det er for sent… hvis en kat dør som 9-årig har den jo (hvis det er en avlskat) fået oldebørn på det tidspunkt. Og man obducerer vel ikke alle døde katte?

Der er da aner før katten - det er dem man skal kende - og så naturligvis også forholde sig til hvad der måtte komme.

Det komme an på hvem man er og hvorfor katten dør om der obduceres.

Faktisk er hun den eneste kat jeg har haft, og så vidt jeg ved har solgt, der er død af nyresvigt.

Spændende, tankevækkende - det er ikke mine katte, der har nyreproblemer, selv halvgamle Leise på 12 har fine tal og er scannet fornylig: ALT indeni ham ser tiptop ud, allerhøjst lidt forstørret hjerteskygge og hvad-hed-det-nu på de 2 nederste ryghvirvler. Min gode dyrlæge Lone Riberholdt forklarede mig grundigt, hvordan jeg skulle holde øje med det med hjertet, hvis det blev værre, og så kan han medicineres for det. Rask gammel dreng er han :slight_smile:
Gia har lagt sig ud, men hun er altså også et rigtigt forkælelsesdyr, der tager for sig af det fede foder, som Leise skulle tage på af. Hendes pels fedter lidt, og hvis jeg havde hænderne skruet bedre på skafterne, så havde hun fået et bad forlængst.

Nej, det var Belle, min veninde Margrethes RAG, som døde af nyresvigt i foråret/forsommeren. Margrethe havde været på 3 ugers ferie i Fjernøsten, og Belle blev passet hos en veninde (største problem: En ret lang biltur frem og tilbage). M oplever i tiden derefter, at Belle da vist ikke spiste så meget, og blev ret slank ret hurtigt. Nu husker jeg ikke detaljerne, men det gik åbenbart stærkt lige pludselig, Belle fik smerter og afsted til Dr Dyr, der anbefalede en hurtig og blid død, fordi nyrerne var stået helt af. Belle blev ca 7 år, elsket og savnet.
Veninden havde ikke bemærket, om katten spiste mindre, men hun var vist ikke så kattevant (tror jeg?).

Det med nyrer forstår jeg ikke helt, da jeg har set et andet forløb, hvor en kat, ca halvt så gammel, holdt op med at spise, og da han få dage efter - så snart det blev opdaget - kom til dyrlæge, var han helt citrongul på blinkhinder, ørespidser, poter pga nyresvigt?

Han fik en Prednisolon-kur og kom sig (men det vil jeg jo ikke sige til M, som så kunne gå og plage sig selv med tanker om, at Belle kunne være reddet). Katten døde dog et år efter, sandsynligvis våd FIP, og med deforme nyrer (som champagnepropper).

Så hvad er det med kronisk og akut nyresvigt?
Jeg spørger, fordi jeg faktisk havde lavet søgning både herinde og med Google, og af uvisse årsager kom der ikke ret meget frem.
Og så tilstår jeg, at mit energiniveau ikke rækker til et mini-dyrlægestudie i emnet - har gang i masser af andet for tiden.