Albino killinger

Dejligt for du taler virkelig grimt!

Og ja virker faktisk som en idiot, for du kan jo bare ringe og hører om de foretager albino test, og hvordan det foregår ikk… ingen grund til at nævne mig.

Du påstod ingen dyrlæger gjorde det, og det før de altså, ergo du tog fejl…

Og desuden er der mange steder der også bruger blodprøve til disse test, så ja helt ærligt, så virker du som en bedrevidende idiot.

Og hvis du vil tiltales med respekt, så prøv og leverer det selv en anden gang!

Nej, jeg skrev tidligere, at ingen dyrlæger DNA-tester - det er sgu ikke det samme som at sige, at ingen dyrlæger tager penge for at tage en prøve, der bliver sendt til et laboratorium! Alle dyrlæger er interesseret i at tjene penge - naturligvis.

Og nej, der er faktisk IKKE mange steder, der kræver blodprøver mere. Det er meget gammeldags.

Derudover vil jeg anbefale dig at læse allerførste linje i det link, både du og jeg har lagt ind. Der står højt og bragende, at albinisme er MEGET SJÆLDENT hos katte. Det betyder på almindeligt dansk, at det stort set ikke eksisterer. Fuldstændigt ligesom Susanne W allerede har fortalt dig (og hvor du også anklagede hende for at være idiot).

Så husker vi lige tonen tak! Man må gerne være uenig, men ingen grund til hverken grimt sprogbrug og især ikke at kalde andre grimme ting.

Mvh
Admin

5 Synes om

Sorry, @Nadia555 - jeg har indtil nu faktisk forsøgt at se “sagen” lidt fra sider, men nu synes jeg du overreagerer (og det var den pæneste formulering jeg kunne komme på…).

I dette forum forsøger vi i videst mulige omfang at a) holde en god og konstruktiv tone og b) rådgive efter bedste evne og med de bedste intentioner.

Jeg opfatter at du helt og aldeles misforstår budskabet fra de forskellige skribenterer - muligvis fordi du er vant til den debatform, der desværre er herskende på en lang række andre fora (og i øvrigt er en væsentlig årsag til, at i hvert fald undertegnede ikke gider silde mit liv på de øvrige)

Der er faktisk kun en, der har “talt grimt” i indeværende debat…

Nej jeg fortæller dig, at det er meget bedrevidende at tro, at man kan definere om katten er albino, udfra et enkelt billede.

En ægte ekspert ville se katten og derefter vurderer, og derudover kommer i begge med en træls tone, blot fordi i ikke tror på mig.

Ja det er yderst yderst sjældent, men at du ikke tror på det, ændre altså ikke på, at jeg har havde 2 albino killinger sidste år, og jeg har 3 i år.

Og det ville du også vide, hvis du kom forbi og så killingerne.

Syntes det er direkte uforskammet, at du udfra en overbevisning om, at jeg lyver, taler så grimt til mig, istedetfor at undersøge tingene, som at bede om flere billeder, eller video, og møde dyrene, inden du dømmer mig som en løgner.

Men ligeså snart jeg har været ved dyrlægen, så vender jeg tilbage, og så håber jeg du er voksen nok til og erkende din fejl bedømmelse og tale pænt til mig.

Han kalder mig indirekte en løgner! Og det vil jeg simpelthen ikke finde mig i…

Og på andre forum oplever jeg folk taler pænt, så er fuldstændig rystet over at blive angrebet fra alle kanter herinde.

Føler mig på ingen måde velkommen, og er her stadig kun fordi, jeg ikke vil finde mig i at blive kaldt en løgner, på baggrund af folk dømmer mig udfra 2 billeder… ikke engang video eller fordi de har set kattene i virkeligheden…

Ja er virkelig rystet over den fordømmelse, indirekte anklager, og bedrevidenhed der hersker herinde :sob:

Ja velkommen til mig!

Der er ingen der fortæller dig, om din kat er albino ud fra billederne - altså bortset fra dig selv.

Vi siger alle, at det dels er en meget sjælden foreteelse og dels, at det kun kan påvises ved DNA-test. Den bruger du nu ret mange penge på at få taget (og en del af det beløb er unødvendigt, da laboratoriet accepterer indsendelse af DNA-materiale taget med vatpinde - som du selv kan tage) og jeg håber, at du vil acceptere det resultat, du får fra laboratoriet.

Jeg har faktisk på intet tidspunkt skrevet, at du lyver - jeg har kun forsøgt at forklare dig, at du udtaler dig meget skråsikkert om noget, du dels ikke har erfaring med og dels ikke har bevis for.

Du er voldsomt passiv aggressiv temble-bar. Jeg håber du vil acceptere resultatet, da det virker som om det er dig der kæmper mest med accepten…

Kom og se dem, og du vil på ingen måde være i tvivl, da det er overdrevet tydeligt i virkeligheden og på video! Og jeg har tydeligvis mere erfaring end nogen herinde, eftersom jeg har haft 5 albinoer i mine hænder.

Og vil du ikke komme og se dem, så stopper jeg med at diskutere med dig.

Du er mere end velkommen.

Hvor mange albino katte har du haft i dine hænder?

Hvor mange albino katte har du set i virkeligheden?

Eller hvad gør dig til ekspert, og derfor kan vurdere det udfra et enkelt billede?

1 Synes om

Jeg lukker lige her et par timer, så alle kan trække vejret og gå ud en tur, eller hvad der skal til. Jeg skal nok åbne igen senere i aften.

Jeg starter lige med at understrege at hvis denne tråd skal fortsætte, så skal alle lige huske at tælle til 10 inden der postes et indlæg, og måske vigtigst af alt: at uenighed er ikke ensbetydende med at man vil genere modparten :smil:

@Nadia555 - Jeg kan godt forstå at det har været lidt overvældende for dig at komme herind, og opleve en del “modvind”. Du kommer ind på et katteforum, og har et spørgsmål omkring egnede steder at finde hjem til nogle killinger. Der bliver dog stillet spørgsmåltegn ved dine killinger, og her tror jeg at den går galt. Du opfatter det tydeligvis som om at brugerne forsøger at mistænkeliggøre dig. Jeg bemærker især her at du flere gange skriver “XXX siger jeg er en løgner”. Jeg tror absolut ikke at nogen opfatter dig som en løgner, og heller ikke at du forsøger at snyde nogen eller lignende. Men folk herinde er kattenørder, og det betyder også at de nørder i farver og genetik, og derfor går meget op i om katten er vurderet til at være “den rigtige farve”. Nogle af brugerne herinde er blandt DKs bedste til at farvebestemme en kat, og er også dem, der ved allermest om farvegenetik. Både som hobby og for nogen faktisk også som en del af deres uddannelser.

Det er derfor for en stor andel af brugerne herinde ikke lige meget om en grå kat kaldes for f.eks. blå eller lilla, for genetisk er det to vidt forskelllige farver. Vi er dertil vant til at dyrlæger ved rigtig meget om sygdomme, for det er det, de er uddannet i. Men de ved ikke meget om farver, for det er ikke en del af deres arbejde (og det skal det heller ikke være). Det er tilgengæld en del af opdrætternes “arbejde” at kende farverne på deres katte. :smil: Opdrætterne herinde er derfor vant til at vide mere om dyrlægerne på nogle særlige emner. Udover farverne ved opdrættere f.eks. oftest mere om pleje af nyfødte killinger end dyrlægerne, fordi det er noget de oplever meget af som opdrættere, hvorimod dyrlægerne stort set aldrig har helt små nyfødte killinger i hænderne. :smil:

Vi er herinde egentlig lidt ligeglade med hvilke farve dine katte har. Vi går bare op i at de bliver klassificeret korrekt, hvis det giver mening? Altså vi er ligeglade om dine katte er “gule” eller om de er “grønne”. Det vi reagerer på er når en “gul” kat bliver kaldt for en “grøn” kat, og omvendt (har valgt fiktive farver, for forhåbentligt at synliggøre min pointe). Altså hvis dine katte faktisk er albino’er, så er det bare “good for you”, og “spændende nok”. Problemet er bare at med den viden om genetik og farver som en stor del af brugerne herinde besidder, så tror de ikke at det er sandsynligt at at den meget sjældne “grønne” farve pludselig findes hos 5 danske huskatte. Tilgengæld så tror vi godt på muligheden for at de kan være “gule”, og det er så det vi har forsøgt at fortælle dig. Det er så måske ikke lykkes os at være lige pædagogiske i vores forklaringer om dette. Måske også fordi at for os er det ligemeget om katten er grøn eller gul. Vi reagerer bare på at (hvad vi opfatter som en) en gul kat bliver kaldt for grøn :smil: Men for dig var det ikke ligemeget, så derfor har du taget vores udtalelser mere nært end de egentlig var tiltænkt - tror jeg.

Når det netop er noget der betyder rigtig meget for dig, så er det fornuftigt af dig at vælge at få lavet en DNA test. Du skal selvfølgelig være velkommen til at gøre det på helt den måde, som du ønsker. Og hvis det giver dig større sikkerhed og ro at betale dyrlægen for det, så gør endelig det. Vil du spare penge, så kan man dog også selv nemt tage en DNA prøve og sende med posten til f.eks. UC Davis eller Langford. To meget velrenomerede forskningsuniversiteter, der har meget stor grad af pålidelighed i deres resultater, i forhold til visse andre laboratorier.
https://vgl.ucdavis.edu/test/albino-cat eller https://www.langfordvets.co.uk/media/1729/siamese-colourpoint.pdf
Udover at teste for albino, kan du også overveje at teste for Dominant Hvid. Det er den farve som flere af brugerne herinde tror at dine katte er. https://vgl.ucdavis.edu/test/dominant-white-cat Jeg glæder mig til at høre resultatet af DNA-test. Om dine katte er dominant hvide eller albinoer :smil:
Hvis du ender med selv at ville tage DNA prøven (man stikker en vat pind ind i munden på katten dybest set), så vil brugerne herinde helt sikkert gerne komme med tips og tricks til at få mest muligt DNA på vatpinden, og ikke få prøven ødelagt bagefter :smil:

18 Synes om

Jeg er lidt nysgerrig… Fik du svar på testen? :slight_smile:

10 Synes om