Alder på kat når den skal have kuld

hej alle sammen,

jeg så en inde på kg der havde fået killinger på din kat, jeg så katten er fra 2006, så var det jeg kom til at tænke på hvor gammel en kat skal være før den må få killinger (altså hun katten)

jeg spørger mest af alt fordi jeg er nysgerrig.

knus Anika [bigloony]

Man plejer at sige 12-18mdr for første parring/kuld, så hvis hunkatten er fra 2006, skal hun i gang med kuld nu;-)
mvh Camilla

Enig -thumbs

Hej Rikke…

Her i huset har vi den regel - at hunkatten skal parres i sin tredje løbetid. Vi bruger ikke p-piller og nogle gange så må vi parre tidligt (10 måneder). De fleste hunkatte kan godt klare det - og bliver gode mødre. Men vi vil allerhelst have dem op på i hvert fald 12 måneder før de bliver parret første gang… :smiley:

Til gengæld har vi lige en hunkat som er 2½ år som har fået sit første kuld… Hun har klaret det til UG og er super super stolt og glad for sin killing. Så vi er ikke bange for at vente så lang tid igen med at parre en hunkat i den alder - hvis der kommer noget i vejen for de “normale” regler vi har her i huset…

Men som de andre skriver - 12 måneder og over - så skal de have babyer -thumbs

Jeg ser helst mine hunner er 1½-2 år inden jeg parrer dem, men har parret både før og efter den alder med fine resultater.

Her er det mange ting der spiller ind for hvornår de parres. Hvor ofte de går i løb og hvor godt trives de med det. Hvornår der er en passende hankat klar til dem, hvilket godt kan give lidt ventetid med en meget lille race.
Desuden forsøger vi at indpasse det bare en lille smule efter vores egen kalender, selvom hunkattene gør deres bedste for at tage styringen på den front :wink:

Enig -thumbs

Jeg har hørt fra mange at de siger i hunkattens 2 løbetid???

Det er vist racebestemt :? Mine hunkatte har det med at få deres første løbetid i 5-6mdrs alderen - skulle jeg så parre dem i 7mdrs alderen:? -rulleøjne I think not.
mvh Camilla

Det er vist racebestemt :? Mine hunkatte har det med at få deres første løbetid i 5-6mdrs alderen - skulle jeg så parre dem i 7mdrs alderen:? -rulleøjne I think not.
mvh Camilla[/quote]

Sjovt sad lige og tænkte det samme… Synes godt at kunne huske at nogen racer går tidligt i løb… Havde først tænkt på at skrive at det passede meget godt med de 1-1/2 år, men det gælder vist kun for maine coons og vel og mærke ikke alle, for alle katte er jo forskellige… hihi

SineGry… er det ikke efter de har været på p-piller??

Der springer nogen den første løbetid over og parrer i den næste…

Tager jeg fejl??

Men ja… alderen er racebestemt… MCO’erne må gerne være 1½ + idet de udvikler sig meget langsomt :slight_smile:

Tager jeg fejl??

Men ja… alderen er racebestemt… MCO’erne må gerne være 1½ + idet de udvikler sig meget langsomt :-)[/quote:3ns553i0]

Enig -thumbs

Kista var 11 måneder da hun blev parret.

mvh Camilla[/quote]

Ja det vil da være synd, så vil hun kun være en stor baby -ked

Tager jeg fejl??

Men ja… alderen er racebestemt… MCO’erne må gerne være 1½ + idet de udvikler sig meget langsomt :-)[/quote:66b4uoc1]
Miss kefir :stuck_out_tongue: du har ret -thumbs det var den anden løbetid EFTER den sidste P-Pille -sorry

Det er jo forskelligt fra kat til kat, nogle er tidligt udviklet og godt med i størrelse andre halter bagud i udvikling.
Jeg har det bedst med at parre mine hunkatte imellem 18-24 måneder.
Det gælder for såvidt begge køn. Dog er der katte som afviger fra denne regel -thumbs

Okay tak -thumbs :slight_smile:

Jeg er tilhænger af, at hun har rundet de 12 mdr. og er kommet igang med sin cyklus. Det har fungeret fint her i huset indtil NU. . . . . . -uha

Nu sidder jeg så her med EEN fertil hunkat . . . og INGEN fertile hanner, så jeg håber hun bliver tricket af alle de dejlige dufte hun oplever på de kommende udstillinger -forelsket -forelsket

Hendes søster ER gået igang, men der er også to lækre hanbasser, hun kan gå og gnide sig op af -uh

Hejsa

Jeg vil sige normalt mellem 12-18 mdr her. Men ingen regle uden undtagelser. Har bla. Leia som pt. kun er 9 mdr. Hun er en pænt stor på på allerede knap 4 kg, men desværre er hun ofte i løb og p-piller dur ikke da de påvirker hendes psyke for meget, hun er simpelthen end strid mokke når hun er på dem, mod at være den blidste og skønneste uden. Så påtænker at parre hende om at par mdr.

Mens Airi nu er 1 år, men en lidt klein pige og sjældent i løb, så hun får lov at vente min 6 mdr mere

mvh
Gitte

Har du ikke en kastrat eller kender en som har, der stadigvæk er fertil i hovedet :smiley:
Her parre mine kastrater hunkattene, så de faktisk tror de er drægtige, og derved først går i løb igen 10-20 dage før forventet fødsel, jeg bruger ingen P.piller.
Jeg har i 4 år kørt det sådan, og jeg har absolut ikke haft problemer med underlivsbetændelser eaf nogen art.

Har desværre kun en hun-kastrat så det hjælper desværre ikke