De første par gange min kat Nala var i løb foregik det stille og roligt der var lidt damp barn i hende men ikke så meget, men nu hvor hun er i den 4 løbetid skal jeg love for at her er musik både nat og dag selv min maine coon kat Tumle som er kastreret er interesseret i hende og hun gør sig lækker for ham
Vi vil gerne have et kuld killinger på Nala og selv beholde en men ser også sådan på det at hun ikke skal have det sådan, må nok indrømme at jeg er glad for at vi har ferie for meget søvn bliver det ikke til for mig.
Hvor gammel skal en maine coon være før de må blive parret og få killinger har læst om 1 år-1½ år og 2 år hvad anbefaler i
P-piller har jeg læst lidt om nogle er for andre imod jeg ønsker jo heller ikke at gøre skade på min kat så er i tvivl om hvad jeg skal
Jeg har også tænkt på at sterilisere Nala men jeg vil jo gerne have en killing fra hende inden hun bliver det
Håber på at der er nogle der kan hjælpe mig med mine spørgsmål
Jeg kan ikke besvare dit spørgsmål, men før du går videre med planerne, synes jeg lige, du skal læse denne artikel på holymoly/Bearcloud’s hjemmeside: Vil du opdrætte?
Jeg ved godt hvad der kræves af energi, tid, overskud og penge ved at være opdrætter jeg var det med hunde i 15 år hvor jeg var i dansk kennel klub, jeg ønsker ikke at være opdrætter eller at gå på udstillinger igen, det jeg ønsker er at få en killing fra Nala inden hun bliver lukket derfor spurgte jeg her inde da jeg regner med at der er nogle der måske kan svare på mine spørgsmål
Det er også helt OK - jeg ville bare være sikker på, at du havde gjort dig de overvejelser. Vi lavede selv et kuld skovkattekillinger for 19 år uden at vide en dyt om opdræt. Heldigvis gik alt godt, for vi var godt nok grønne. Nu foretrækker vi at få kattene i en moden alder.
Her skal hunkatten være så gammel den både er scannet fri (øjebliksbillede) for HCM og nyrene bliver ogsålige kigget på, for nyre kan fejle andet end PKD…og røntgenfotograferet for HD. De ganske få hunkillinger jeg har solgt til opdræt har der stået i kontrakten, hunkatten ikke må parres før den er 16 måneder, og de der har skrevet under på det, har også overholdt påbudet. At du laver parringen udelukkende for at få en “aflægger” har jeg fuldt forståelse for, men du skal også tænke på hvad du eventuelt gør med resten af kuldet…der kan jo komme 7 andre. Du kan sagtens få det ene kuld uden at have stamnavn, men iGEN…at have et giver omverdenen et bedre signal og du gør meget nemmere for dig selv, så jeg vil foreslå dig at gå i tænkeboks både m.h.t. OM du skal have kuld og hvis du vil, så om ikke det ville være en god ide at give killingerne en stamtavle med opdrætsnavn i. Her render tossen rundt (Kamikaze’s Xuie Mao) og hun blev 1 år i fredags. Til efteråret skal hun (sammen med en masse flere) over til LIFE og scannes og inden dèt bliver hun i sederet tilstand røntgenfotograferet for HD (hofteledsdysplasi) og så først der skal en egnet hanmis findes (d.v.s. allerede nu er jeg igang) for det gør ikke noget at være på forkant. Det er sådant jeg gør…hvad andre gør er deres ansvar og hvad du gør…dit. Her er det også Maine Coons…så forhåbenlig kan du bruge mine ord en smule
Tak for indlæget Brita mange af de oplysninger du er kommet med var ting jeg ikke helt havde tænkt over måske også fordi jeg ikke havde tænkt i avlsøjemed, jeg vil så samtidig får et problem, kan huske det med mine hunde dengang jeg skulle sætte hvalpene til salg, tanken om at får de det nu godt og vil de være gode ved dem det tænkte jeg meget på i årene løb hmm må vist tænke lidt mere
Ydermere sidder manden nu engang og siger at han måske godt kunne tænke sig at udstille tror lige vi skal have en snak her hjemme om hvad det indebærer af tid og at så er vi to om at udstille, men avl der står jeg fast
[QUOTE=Gitte;1093985]Tak for indlæget Brita mange af de oplysninger du er kommet med var ting jeg ikke helt havde tænkt over måske også fordi jeg ikke havde tænkt i avlsøjemed, jeg vil så samtidig får et problem, kan huske det med mine hunde dengang jeg skulle sætte hvalpene til salg, tanken om at får de det nu godt og vil de være gode ved dem det tænkte jeg meget på i årene løb hmm må vist tænke lidt mere
Ydermere sidder manden nu engang og siger at han måske godt kunne tænke sig at udstille tror lige vi skal have en snak her hjemme om hvad det indebærer af tid og at så er vi to om at udstille, men avl der står jeg fast
Hilsen Gitte[/QUOTE]
Nu skrev du tidligere at du var i hundeverdenen i mange år, så vil lige sige at det at avle på en kat ikke kræver at den har opnået et bestemt udstillingsresultat, men mht sundhed så gør man sig selv en tjeneste ved at tjekke for de ting Brita nævner
Vil I gerne udstille, så kan I jo i stedet overveje om I hellere vil købe en egnet kat fra en opdrætter fremfor at lave eget kuld? Når I vælger en opdrætter, der udstiller, så har I jo også vedkommende i ryggen til hjælp og råd til showvask, hjælp og selskab på udstillinger i starten etc.
Glemte i mit indlæg at skrive du udover at scanne din hunkat inden den skal have mislinger, også bør være gentestet for HCM. Jeg glemte det fordi de jeg opdrætter på alle er negative og derfor behøver jeg ikke teste, da jeg ydermere kun køber parringer på negative hanmis
Både jeg og manden var i hundeverdenen i mange år men det var før vi mødte hinanden for 6 år siden, dengang skulle hundene have mindst en 2 præmie for at man måtte avle på dem, jeg havde langhåret gravhunde og manden havde Grand Danois.
hvis vi ender op med at vil udstille så bliver det en Maine coon fra en opdrætter som vil vise og give gode råd til os nybegynder om hvordan man gør på en katteudstilling da det nok foregår noget anderledes end vi kender til