Alene hjemme træning?

Er det noget man skal træne med em kat:?

Er helt på bar bund da jeg ikke har prøvet det før.

Hun har nu været her i 5 dage og er faldet rigtig godt til :hjerte:

Men vil gerne “øve” hende i at være alene, er det noget man skal træne? Og hvordan?

På forhånd mange tak :slight_smile:

Jeg ved ikke lige, om man ligefrem kan træne katten i at være alene eller hvordan…
Jeg har købt nogle aktivitetsbrætter til deres mad eller godbidder, som jeg tit tager frem, hvis de skal være alene hjemme i lang tid :wink:
Du kan evt også fjerne hendes tørkost og så komme det i aktivitetsbrættet istedet, så har hun noget at give sig til, når hun er alene :wink:

Jeg har lært dem at bruge det med godbidder - Når de så har lært det, så har jeg fjernet skålen med tørkost, når jeg tog brættet frem :wink:

[QUOTE=•~ Rikke ~•;633623]Jeg ved ikke lige, om man ligefrem kan træne katten i at være alene eller hvordan…
Jeg har købt nogle aktivitetsbrætter til deres mad eller godbidder, som jeg tit tager frem, hvis de skal være alene hjemme i lang tid :wink:
Du kan evt også fjerne hendes tørkost og så komme det i aktivitetsbrættet istedet, så har hun noget at give sig til, når hun er alene :wink:

Jeg har lært dem at bruge det med godbidder - Når de så har lært det, så har jeg fjernet skålen med tørkost, når jeg tog brættet frem ;)[/QUOTE]

Så man skal egentlig bare gå lidt af gangen og se hvordan det går?
Hun skal ikke være alene hjemme i lang tid af gangen da jeg har ferie, men mere hvis man skal ind og handle, ned og træne osv. Så det er max 1½ time eller sådan noget. Men vil jo gerne gøre det rigtige :slight_smile:

Ja du kan roligt gå lidt af gangen…
Første gang kan du måske gå omkring den tid, hvor hun normalt tager sin middagssøvn - Så er jeg næsten sikker på, at hun slet ikke opdager, at du er væk :wink:
Mine lægger sig som regel til at sove, når vi ikke er her… Så i de timer hvor vi er på job, der tror jeg faktisk, at de sover det meste af tiden :wink:

[QUOTE=xanniesofie;633628]Så man skal egentlig bare gå lidt af gangen og se hvordan det går?
Hun skal ikke være alene hjemme i lang tid af gangen da jeg har ferie, men mere hvis man skal ind og handle, ned og træne osv. Så det er max 1½ time eller sådan noget. Men vil jo gerne gøre det rigtige :)[/QUOTE]

Da jeg lige havde fået Cinnamon, sov hun gerne 5-6 timer ad gangen fra sen formiddag til sidst på eftermiddagen. Så hun sov, når jeg tog af sted (for at handle o.lign.), og hun sov stadig samme sted, når jeg kom hjem igen. Sover Puma ikke meget, så du kan gøre det samme?

jeg har altid når jeg har fået ny kat - især efter sammenføring med den gamle kat “leget alene hjemme” efter en metode jeg har lært af hundefolk.
første gang bare 5 min, næste gang lidt længere tid osv indtil man er oppe på en arbejdsdag.
det kræver så også at man har tiden til det…

om det har været nødvendigt har jeg ikke en anelse om, men så har jeg ihvertfald en ide om at katten opdager hurtigt at man kommer igen og ved sammenføringer har jeg så kunne se at de ikke flåede hovedet af hinanden ved først givne lejlighed :stuck_out_tongue:

Jo efter hun har fået sin middagsmad, kan hun godt tage en “lur” på en 3-4 timer, så det ville da være en god idé at gøre det dér :slight_smile:

Tror bare jeg starter lige så stille ud… Mange tak for jeres råd :slight_smile:

Min erfaring er, at det ofte går fint, fordi katte er mere selvstændige end hunde. De gange jeg har været hos katte med alene hjemme problemer har de tidligere kunnet det, men så er der sket noget dramatisk, som har ændret deres situation - fx et chok eller et indbrud eller tab af en kat i familien, som bringer sorg og knytter umådeholdent meget til ejer…

Så katte kan udvikle det, men ikke helt på samme måde som hunde. Måden jeg løser det er heller ikke helt som ved hunde, og ofte tager det et par uger ved en kat, mens en hund kan tage måneder og år at lære at være alene, hvis den først har udviklet en angst… Så det er to meget forskellige dyr på det punkt.

MVH

Her er hvad katte gør når de er alene hjemme :wink:

//youtu.be/csjH0rB6nRk

Jeg har aldrig trænet alene hjemme med en kat. Nu har jeg så heller ikke på noget tidspunkt fået nye katte, der skulle være alene-katte, så de har altid haft en artsfælle - eller har været gammel i gårde (vi havde en, der blev alenekat i en alder af 14 år).

Vores flok kan også godt være alene hjemme i nogle dage, når der bare kommer en nabo med mad til dem. Men efter mere end to dage, begynder de at lave ballade. Så kommer man hjem til et hus, hvor krydderikrukkerne er driblet ned på gulvet og køkkenrullen er flænset :muhaha: (den slags ulykker plejer de ikke at lave, når vi er hjemme). :engel2:

Jeg har aldrig trænet kattene i at være alene hjemme.

Det har vel nærmest været det omvendte, der var behov for, når der er kommet
ny killing her i huset - altså at jeg skulle trænes i at være hjemmefra i længere
tid ad gangen :høhø:

Jeg har aldrig trænet katte til at være alene hjemme, jeg har altid gået når jeg skulle noget og har ladet det tage den tid det nu engang tog - og jeg har ALDRIG haft problemer.
Katte har ingen tidsfornemmelse, så om du går ud 1 time eller i 5 timer, er lige fedt…og reaktionen fra katten er da også præcis den samme. Jeg bliver ikke ekstra ‘overfaldet af gensynsglæde’ fordi jeg har været afsted i 8 timer, end hvis jeg har været ude og handle 30 minutter. Det er jo netop dét der er så fedt ved at have kat…selvstændigheden:)

Vi har lige været i Tyrkiet i 8 dage hvor vi havde en der kom her hjem og gav dem mad og vand dagligt, og tildels lidt underholdning. Og da vi trådte ind af døren, teede de sig præcis som havde vi bare lige været i svømmehallen. Så…:gruble:

• smut du bare, den ligger alligevel ikke og kigger på uret:D

[QUOTE=Charlotte Oeh.;633935]Jeg har aldrig trænet kattene i at være alene hjemme.

Det har vel nærmest været det omvendte, der var behov for, når der er kommet
ny killing her i huset - altså at jeg skulle trænes i at være hjemmefra i længere
tid ad gangen :høhø:[/QUOTE]Lige på kornet!!!
For det er OS der har problemet - ikke katten. Det er os der tror at katten ikke kan klare at være alene osv og får tillagt den menneskelige egenskaber. En kat er bedøvende ligeglad så længe der er mad og vand og en god soveplads.

Katte har skam en fin tidsfornemmelse - men de kan ikke klokken - det er sandt.

Mine dyr fodres rimelig faste tider, og det virker ind imellem som om de kan klokken dog:-)

Går din nye killing alene? For ellers vil den præges af den ældre kat jo…

Mange tak for alle jeres råd og erfaringer :slight_smile:

Jeg tog afsted da hun fik sin middagsmad også kom jeg hjem igen 2½ time efter og der lå hun bare og snork sov, hun opdagede ikke engang jeg kom hjem :tihi:

Så jeg tror nu egentlig også bare at det var mig der havde svært ved at gå hjemmefra, end hende der kunne være alene :ups:

Er det hende den smukke sorte? Hun er godt nok flot. Der er faktisk en tråd i generel snak om en sort hvid kat og om den er sjælden. faktisk er de helt kulsorte huskatte mere sjældne, for da man i middelalderen brændte dem på bålet forsvandt de næsten. Derfor har stort set alle sorte huskatte en lille hvid plet eller nogle hvide hår et sted:-)

Undskyld mit nørderi:-)

dejligt det gik godt:-)

[QUOTE=lenschow;633987]Er det hende den smukke sorte? Hun er godt nok flot. Der er faktisk en tråd i generel snak om en sort hvid kat og om den er sjælden. faktisk er de helt kulsorte huskatte mere sjældne, for da man i middelalderen brændte dem på bålet forsvandt de næsten. Derfor har stort set alle sorte huskatte en lille hvid plet eller nogle hvide hår et sted:-)

Undskyld mit nørderi:-)

dejligt det gik godt:-)[/QUOTE]

Jaa, det er hende den smukke sorte :wehuu: Hun har ikke en eneste hvid plet eller noget, hun er kuld sort… Også så smuk hvis du spørg mig :smiley:
Helt iorden , det er da dejligt at vide hun er lidt speciel :inlove:
Og ja , det er rigtig dejligt :slight_smile: