Alfahan/hun?

Hvordan ved i hvem der leder jeres flok hjemme hos jer?
Hvilken adfærd hos katten er den afgørende i jeres overbevisning om alfahan/hunnen?

Knuser :smiley:

Kiwi er flokkens leder herhjemme.Hun er vores første kat så også den ældste og sandelige den mest fornuftige.

Kiwi har været rigtig god til at byde velkommen til nye medlemmer i flokken,ingen hvæs eller noget.Hun har altid vist vejen frem og opdraget de små.

Ingen og bestemt ingen skal prøve at tage hendes plads,så vanker der hårde og kolde øretæver.Så det er vist en alfahun

Jeg har ingen leder i øjeblikket … men har altså også kun 1 voksen, et par ungdyr og nogle små killinger.
Min erfaring er - i hvert fald med abyer - at der skal 3+ katte til, at der er en leder. Er de færre deles de om de forskellige ting.

I dyreriget kendetegnes et alfaindivid ved at være “det individ der opretholder sin rang ved brug af mindst mulig energi”.

Herhjemme er den kat Nanoq. Han er født til den rolle. Han emmer af overskud og ro og de andre har intet valg end at følge ham. Rangorden går nede fra og op dvs at det ikke er Nanoq, der tilraner sig rollen - de andre har valgt at tildele ham den. Han er en tålmodig sjæl. han slås ikke, for det har han ikke brug for.

han går bare forbi, hvis en kat er umulig. Så er der straks TOTAL ro.

Killinger er fredet i klasse A - det samme er hunner. Hvis jeg skulle vælge mig en chef på jobbet ud fra egenskaber, så ville jeg også selv vælge en som Nanoq. Han hidser sig aldrig op, taber aldrig ansigt og er bare generelt retfærdig og en, som man har lyst til at hænge ud med.

En sjov ting er, at selv Ace - der som nogle ved skal flytte pga en fejlprægning på katte som hvalp - aldrig har frygtet Nanoq. Faktsik opsøger hunden også denne ene kats selskab. Tankevækkende.

Der er forskel på katte i det fri og katte i fangeskab som mine. I fangeskab vil kattene ofte leve efter en mere fast rangorden omend den stadig er relativ dvs kan variere efter tid, sted og situation. Den er stadig relativ, men som med alle andre dyrearter gælder det naturligvis for tamkatten, at dyr i fangeskab ikke viser den oprindelige naturlige adfærd ud til sidste instans. De tilpasser sig det miljø, som er lever i og det samme gør rangen.

Derfor er den fastere hos katte i fangeskab end i det fri.

Årsagen er, at i det fri kan dyrene selv vælge om de vil blive eller gå. Det kan dyr som mine ikke.

Når alt dette er sagt, så er det vigtigste at huske på, at katte ikke er hunde og at hunde ikke er ulve og at alfa-begrebet er enormt misbrugt af folk - som ikke har en dyt forstand på definationen “Det individ i en flok, der opretholder sin rang ved brug af mindst mulig energi”. Det er fx ikke just sådan jeg ser “lederskabs-fundamentalisterne” i hundeverdenen té sig:-) Som alfaer altså… de bruger til gengæld en hel masse energi…:frowning:

Rang går nede fra og op for i naturen er ingen “tvunget” til at leve side om side i en flok.

MVH Helle

[quote=lenschow;88930]

Når alt dette er sagt, så er det vigtigste at huske på, at katte ikke er hunde og at hunde ikke er ulve og at alfa-begrebet er enormt misbrugt af folk - som ikke har en dyt forstand på definationen “Det individ i en flok, der opretholder sin rang ved brug af mindst mulig energi”. Det er fx ikke just sådan jeg ser “lederskabs-fundamentalisterne” i hundeverdenen té sig:-) Som alfaer altså… de bruger til gengæld en hel masse energi…:frowning:

Rang går nede fra og op for i naturen er ingen “tvunget” til at leve side om side i en flok.

MVH Helle[/quote]

Sorry :ups:
Det var ikke for at misbruge udtrykket, men blot ment som et synonym som lederen. Men det fandt jeg så ud af at det ikke var i dette tilfælde :stuck_out_tongue:

En leder er den der enten er så stærk, at der ikke har været nogen konkurrence om pladsen…eller også har han tilkæmpet sig lederskabet…og såfremt nye individer kommer til, risikerer han at den nye gør krav på pladsen og derfor skal lederen være forberedt på at skulle kæmpe for at opretholde sin rang.

I en katteflok er lederen den der er stærkest, har overblikket, styrer de andre, viser sin styrke ved at lade “undersåtterne” spise først mens lederen holder vagt, lederen er den der vasker de andre (især på panden så den anden skal bøje hovedet imens)for at vise han bestemmer over dem…

I min flok på 6 katte er det Ziggy der er den ubestridte lederskikkelse, selv om han ikke er den største… og han skelner ikke mellem hanner og hunner når han regerer flokken (sikkert fordi de alle er neutraliserede)…og det er vældig interessant og lærerigt at betragte kattene…nogen eksempler:

Fremmede katte der dukker op i ny og næ…Jeg ved ikke hvordan han skelner, men nogen af dem accepteres uden videre af Ziggy, mens andre bare skal jages væk prompte…men han og en fremmed kan stå midt i gården og hilse på hinanden, den fremmede kan få lov at spise af kattenes mad o.s.v., kort sagt han har ikke noget imod de er der.
Men hvis så en af de andre katte ikke lige mener den fremmede skal være her og indlader sig i slåskamp med den for at jage den væk, så er det sikkert, at Ziggy blander sig og giver vedkommende nogen på hatten, for hvis han har bestemt den fremmede skal være her, så er det sådan…

Det med at vaske de andre…-høhø…der har jeg så Shadow…vores hittekat som kom i foråret …Ziggy havde ham med hjem på slæb en dag, han fandt ham henne på vejen hvor han rendte forvildet rundt…men Shadow kan ikke rigtig finde ud af betydningen med “vaskeriet”, for når Ziggy har stået og slikket ham oveni hovedet, så vil Shadow SÅ gerne gøre gengæld og begynder sådan forsigtigt op af kinden på Ziggy…og SÅ får han et par dask -LOL-LOL

Ellers kender han skam sin plads -høhø…hvis han eks. sidder uden for døren når Ziggy vil ud, så “dykker” han straks og gør sig underdanig, fordi han ved, at hvis Ziggy skal gå udenom ham, så udløser det en flad lussing…men for det meste er de verdens bedste venner…:wehuu:

Så det med at spise først…kattene fodres som regel i fyrrummet…typisk at jeg kalder på kattene, de kommer spænende, jeg sætter maden…Ziggy går hen og kigger på det og snuser og går hen og sætter sig lige uden for døren og holder vagt mens de andre spiser…og så spiser han ikke før de andre er færdige…
En dag blev han meget sur på mig…fordi han havde sat sig til rette ved døren, men så satte jeg maden udenfor fordi det var så godt vejr, og det passede bestemt ikke herren…se selv hvor gal han var -LOL-LOL

hvor er han dejlig :wehuu:

[quote=Felis;89019]En leder er den der enten er så stærk, at der ikke har været nogen konkurrence om pladsen…eller også har han tilkæmpet sig lederskabet…og såfremt nye individer kommer til, risikerer han at den nye gør krav på pladsen og derfor skal lederen være forberedt på at skulle kæmpe for at opretholde sin rang.

I en katteflok er lederen den der er stærkest, har overblikket, styrer de andre, viser sin styrke ved at lade “undersåtterne” spise først mens lederen holder vagt, lederen er den der vasker de andre (især på panden så den anden skal bøje hovedet imens)for at vise han bestemmer over dem…

Det med at vaske de andre…-høhø…der har jeg så Shadow…vores hittekat som kom i foråret …Ziggy havde ham med hjem på slæb en dag, han fandt ham henne på vejen hvor han rendte forvildet rundt…men Shadow kan ikke rigtig finde ud af betydningen med “vaskeriet”, for når Ziggy har stået og slikket ham oveni hovedet, så vil Shadow SÅ gerne gøre gengæld og begynder sådan forsigtigt op af kinden på Ziggy…og SÅ får han et par dask -LOL-LOL

Så det med at spise først…kattene fodres som regel i fyrrummet…typisk at jeg kalder på kattene, de kommer spænende, jeg sætter maden…Ziggy går hen og kigger på det og snuser og går hen og sætter sig lige uden for døren og holder vagt mens de andre spiser…og så spiser han ikke før de andre er færdige…
En dag blev han meget sur på mig…fordi han havde sat sig til rette ved døren, men så satte jeg maden udenfor fordi det var så godt vejr, og det passede bestemt ikke herren…se selv hvor gal han var -LOL-LOL[/quote]

Hihi 1000 tak for din personlige beretning :ok:
Det eneste jeg kan nikke genkendende til her er at Mushu vasker Kuzco bag ørerene (troede lidt at “undersåtten” vaskede lederen…), men de spiser begge 2 på samme tid og leger altid lige sammen, dvs angriber på skift hinanden. Men det kan måske have noget at gøre med at de kun er 2 :?

Kære Celina…:wehuu:

Vi har ingen leder her i huset.
Jeg har før fået at vide, at der må da være en “over-kat”.

Nej det er der ikke.
Alle er lige.
Måske fordi jeg har kastrater.
Jeg ved blot, at sådan er det :wehuu:
Kærlig hilsen
Mona

[quote=Mona;89030]Kære Celina…:wehuu:

Vi har ingen leder her i huset.
Jeg har før fået at vide, at der må da være en “over-kat”.

Nej det er der ikke.
Alle er lige.
Måske fordi jeg har kastrater.
Jeg ved blot, at sådan er det :wehuu:
Kærlig hilsen
Mona[/quote]

Tak Mona :smiley:
Var det 6-7 katte du havde ik? :?

Kære Celina…:wehuu:
Imponerende…at du kan huske det.
Jo…jeg har 7.
4 maine cooner og 3 norske skovkatte.

Kærlig hilsen :hjerte:
Mona

[quote=Celina;89025]Hihi 1000 tak for din personlige beretning :ok:
Det eneste jeg kan nikke genkendende til her er at Mushu vasker Kuzco bag ørerene (troede lidt at “undersåtten” vaskede lederen…), men de spiser begge 2 på samme tid og leger altid lige sammen, dvs angriber på skift hinanden. Men det kan måske have noget at gøre med at de kun er 2 :?[/quote]

Med kun to katte vil der sjældent være tale om et egentlig hieraki… det er som oftest et demokrati :slight_smile:
Den ene kat har sine opgaver, mens den anden har sine…
Prøv at læge mærke til, hvem der laver hvad… det kan sagtens lade sig gøre at identificere, hvem der er lederen i de enkelte situationer.
En af dem vil fx altid være den første til at hilse… måske kun et halvst skridt foran, men den første, en vil være den første på ren bakke… osv osv.

En Nemo-kat :slight_smile: Felis ved godt, at jeg smelter total, når jeg ser Ziggy :slight_smile: Og ja han ser sur ud :-)))))

[quote=Ann K;89114]Med kun to katte vil der sjældent være tale om et egentlig hieraki… det er som oftest et demokrati :slight_smile:
Den ene kat har sine opgaver, mens den anden har sine…
Prøv at læge mærke til, hvem der laver hvad… det kan sagtens lade sig gøre at identificere, hvem der er lederen i de enkelte situationer.
En af dem vil fx altid være den første til at hilse… måske kun et halvst skridt foran, men den første, en vil være den første på ren bakke… osv osv.[/quote]

Hmm hvis lederen er den der først går på bakke så stemmer det ikke overens mht hvem der vasker den anden herhjemme… Den ene vasker og den anden gør først på ren bakke :S
Det er forskelligt hvem der kommer ud og hilser. Nogen gange hilser kun 1 så gider den anden ikke og omvendt… -høhø
Hvad kan jeg mon forvente til februar når vi får en 3. :?

Du lever i et demokrati… dine katte trives sammen og har ikke behov for at skulle dominere eller den slags, de er trygge og glade ved hinanden…
Tænk, jeg kan blive helt misundelig :slight_smile:

Nja… ikke som vi har det herhjemme idag og har haft det sidste 1½ år… men de år der før… åh, jeg havde været grøn af misundelse :wink:

Ved alle mine katte har det altid været de rolige men nysgerrige og selvstændige af killingerne der er blevet lederen, dem der har været vilde men temmelig “mor”-s y g e vil stadig hellere have en leder end selv at være lederen…Det sjoveste ved dem jeg har nu er at det er Elvira der bestemmer selvom hun hverken er den største eller ældste, dog har hun boet her en hel uge mere end My som er den næst største af tøserne…Alligevel er rangordenen her således: Elvira, Sorte Satan, My og Midi er ret lige og deles vist om deres plads og så er der hele husets lille “baby” Ninja som de store passer på.

MHT hvem der gør hvad her så er det altid Elvira der hopper først på bakken i samme øjeblik som jeg har skiftet grus, uanset hvornår hun ellers har været på, men det er My, Sorte Satan og Ninja der er hurtigst fremme ved maden, men hvor ser det godt ud hvis de får guf og Sorte Satan det store skrummel vil prøve at snuppe Elviras, det har han kun gjort 1 gang og han fik bare et hurtigt blik og et lille knur så var han væk ggg

Jeg har generelt så få katte, at det kun er når mine hanner bliver fertile, at jeg ser dominans for alvor.

Celina, med 3 kastrater i huset, tror jeg ikke du vil se de store ændringer. Der vil forhåbentlig ikke være behov for en leder.