Min 6.5 år gamle britisk korthår kat Andrea har haft allergi siden hun var ca. 1 år gammel. Hun har nu fået konstanteret forhøjede nyretal og allergien udfordringer ifht at behandle hende med diætfoder.
Vi har ikke mærket noget på hendes adfærd - hun spiser, drikker normalt, bruger kassen og er selskabelig som hun plejer, sover ikke mere en hun plejer - hvilket er en del.
Dyrlægen opdagede det ved det årlige sundhedscheck, idet hun har tabt sig ca. 1 kg, er dehydreret og har tabt muskelmasse.
Jeg har indtil nu givet hende foder fra ‘Burns’ med ‘Chicken and Brown Rice’ fra Zooplus. Min mistanke ifht hendes allergi er at hun ikke kan tåle korn/gluten. Hun kan også godt tåle foder fra James Wellbeloved. Hun reagerer også i pollensæsonen og symptomerne på allergien er kløe/sår i ansigt og hoved - når det har været værst, har jeg siddet hos hende om natten.
I denne uge har hun været indlagt i 24 timer og fået drop - ca. 500 ml. væske. Der er taget blod- og urinprøver, der udelukker katte hiv/aids, leukæmi, stofskifte, parasitter i blodet. Der er ikke spor af protein i hendes urin. Hendes blodtryk er indenfor det normale. Men hendes blodsukker er lavt og hendes nyretal er forhøjede - kreatinin ligger op omkring 360 og hun er derved i kategori 3 ud af 4. Vi skal til kontrol igen om 3 uger, hvor der skal tages blodprøver.
Jeg vil gerne høre, om der er nogle herinde, der har erfaringer med behandling af katte der har BÅDE foderallergi og forhøjede nyretal. Problematikken ligger i at diætfoderet indeholder korn/gluten som hun ikke tåler og ifølge dyrelægen belaster evt. allergibehandling sideløbende med diætfoder også hendes nyrer (hun får ingen medicin nu).
Vores dyrelæge har anbefalet, at vi fortsætter med fodret fra Burns pga. allergien og fordi det har et lavt protein indhold…samt at vi stopper med at give godbidder. Jeg forholder mig kritisk til det. Burns indeholder 28% protein (til sammenligning indeholder Hills K/D 28,5% protein og RC Renal 24,5% protein). MEN fosfor ligger på 1,09% og sodium/salt på 0,29% hvilket er højt i sammenligning med nyrediæt. Burns har også et lavt fedtindhold på kun 12% og hun skulle helst ikke tabe sig mere. Hun får ikke vådfoder, for indtil nu har jeg ikke fundet noget hun kan tåle. Vi sørger for der altid er frisk vand til hende (hun har en drikkeautomat) og vi giver hende tørfoder med vand på.
Lige nu er det lidt pest eller kolera - livskvaliteten for Andrea vejer tungt, da hun kan være meget plaget af sin allergi. MEN jeg er bange for, at hvis vi beholder hende på hendes nuværende foder, så går det stærkt med hendes nyrer. Så jeg vil gerne høre, om der er nogle af jer, der har erfaringer med den her problematik med allergi og nyrediæt. Jeg vil rigtig gerne sætte ind med den rigtige behandling hurtigt - men er klar over, at den nok aldrig bliver optimal pga allergien. En af mine overvejelser er også, om jeg skal forsøge at introducere diætfoder og se hvor voldsom allergireaktionen er. Evt. en kombination af nuværende foder og diætfoder, men ved ikke om det kan forværre nyretallet. Gode råd modtages gerne.