Allergi og hvad så?

Min kæreste har de sidste par måneder døjet med lejlighedsvise anfald med løbende næse og masser af nysen. Hun bestilte tid ved lægen og fik taget blodprøver, og i dag kom svaret så. Hun er blevet allergisk overfor kat. Vi testede det ellers for 3½ år siden, før vi anskaffede Luana, men nu er hun så blevet allergisk…

Er der nogen, der har erfaringer med hold af kat og allergi? Evt vaccination? Det er slet ikke hver dag, hun er plaget af det - måske en dag eller to med to ugers mellemrum

Vi ønsker ikke at skille os af med Luana :frowning:

Hvis det er det eneste, hun er slået ud på, vil jeg helt klart anbefale jer at forsøge med vaccinationsprogrammet. Vaccinationerne er meget specifikke, så jo flere ting, man er allergisk over for, jo mindre mærker man virkningen på den enkelte type allergi :slight_smile:

Det er dog en halvdyr affære og jeg ved ikke, hvor meget man selv skal betale, så det kunne også være en idé at starte med piller for at se, om de kan tage det (især når det ikke er hyppigere på nuværende tidspunkt). Jeg har hørt om mange opdrættere, der har katteallergi og lever med det i hverdagen, så det kan godt lade sig gøre :slight_smile:

Som Temple Bar siger og så masser af rengøring. :slight_smile:

Hun er allergisk overfor græs også, men det er jo kun i sommerhalvåret - og heller ikke der er hun mere generet, end at en enkelt pille tager det :slight_smile:

Det var en rigtig dum besked af få. Det var ikke engang vores egen læge, der gav beskeden. Hun havde bedt om svar pr. mail, og fik at vide, at der kunne gå 4 uger, og så har hun istedet d. 22 december (kun to dage efter hun afleverede prøven) fået en mail fra en anden læge i huset om, at hendes sædvanlige læge ikke var der før efter nytår, men nu var svaret kommet, og der var katte allergi, så hun burde skaffe sig af med katten :frowning:

Tak og glædelig jul, siger jeg da bare :stuck_out_tongue:

Jeg har katteallergi blandt en masse andre allergier. Var faktisk sluppet af med den inden jeg fik min første kat, men skidtet har en tendens til at komme tilbage når man igen udsættes massivt for allergenerne.

Min løsning er en allergipille i døgnet, alle årets dage. Og så supplerer jeg med næsespray og/eller øjendråber til lokalbehandling i blandt andet sommermånederne når folk begynder at slå deres græsplæner.

Indtil videre kan jeg klare mig med den kombination, jeg er ikke den mest egnede kandidat til en vaccination fordi jeg har så mange forskellige allergier.

jeg lever ogå fint med en enekelt tablet daligt 365 dage om året s

Jeg har også katteallergi og klarer mig ligesom flere andre med en tablet (håndkøbs-antihistamin) i døgnet + næsespray i nogle perioder. Ekstra rengøring, hyppig skift af sengelinned o.lign hjælper også meget :slight_smile:

Jeg har også birkepollenallergi og i de slemme sæsoner (april-maj) har det været nødvendigt at supplere behandlingen med binyrebarkhormon (receptpligtig injektion), men alt efter sværhedsgraden kan det sagtens lade sig gøre at leve med katte på trods af allergi :slight_smile: Hvis symptomerne er astma eller der er tale om børn, ville jeg nok overveje at skille mig af med katten - ellers ikke.

Læger er ikke alvidende mennesker, og nogle af dem har temmelig radikale meninger, når det kommer til dyr og allergi. Andre, som min kærestes gamle læge, synes hellere man skal gøre op med sig selv, hvordan man har det. Han har allergi og vi har katte, men vi sover blot ikke sammen med dem (soveværelset er helt kattefrit). Jeg håber I kan bruge nogle af de mange gode råd her i tråden. Hyppig rengøring vil jeg også tilslutte mig. Og så kan jeg give det råd, at hun skal være utrolig omhyggelig med ikke at røre sig i ansigtet, andet end med helt renvaskede hænder. For katteallergener fra hænderne og op i ansigtet får selv den mildeste katteallergi i udbrud. Så niks pille! :slight_smile:

meget sjovt at den læge kan give besked på få dage. De beskeder jeg har er at der går 14 dage fra blodprøven er taget til man får svar

vi blev også noget overraskede - især fordi hun havde fået at vide, at hun skulle regne med 4 uger! Og når det så endda er en anden læge end hende, hun var inde ved, der lige skriver en kort besked: “Hej, din blodprøve viser at du er allergisk overfor græs og kat, og du bør ikke holde kat”, så bliver jeg godt nok sådan lidt…hm… over det :stuck_out_tongue:

Men vi er rigtig glade for at høre, at det ikke ser helt sort ud - Luana er jo vores lille skat :slight_smile:

Jeg er i gang med at bekæmpe min voldsomme græsallergi med piller, de hedder GRAZAX og de skal tages 3 år hver dag, de fjerner også katteallergi.
Jeg har allerede været i gang i 1 ½ år og har allerede mærket STOR forbedring, og kan sagtens være udenfor om sommeren endda osse når der blir slået græs.
De er hammerdyre, men der blev i sommers frigivet tilskud til dem, så det skal du bare lige runde din læge omkring.
Desuden er jeg medlem som gr 1 medlem i danmark så jeg får alle pengene igen, pånær det lille gebyr til apotekerne.

Jeg kender en herinde, der har fået de der vaccinationer mod katteallergi. De har virket godt på hende :slight_smile:

Går det ikke ud over immunforsvaret at tage pillerne hver dag?

jeg har været igennem vaccinationsprogrammet mod kat…
det er brækdyrt, men i dag har jeg kun gener, hvis jeg stikker næsen ned i nypudret perserpels :tihi: (men så er man jo også selv ude om det :tihi: )

Jeg er godt igang med vaccinations programmet mod katte allergi, og det virker super fint.

Dagligt tager jeg en antihistamin, få en recept fra lægen så er de billiger.

Massere af daglig rengøring, ingen tæpper, ofte skift af sengetøj, kattene er i sengen.

Jeg har astma oveni, men min læge syntes heldigvis ikke det er noget problem.