Allergi-piller? Hvilken slags?

Ja… Min dejlige katteelskende veninde flyttede for 1½ måned siden, ind hos mig og bimserne. Hun havde glædet sig til, at ligge og putte med misserne om natten. Men hun er tilsyneladende allergisk, og derfor er det besluttet, at døren ind til hendes værelse, skal være lukket - hele tiden.

Når vi sidder i stuen, hvilket vi jo gør det meste af tiden, render misserne omkring os. Det medfører så, at min veninde nyser virkelig voldsomt, og hendes øjne løber i vand. Hun har fået nogle allergi-piller der hedder Telfast, men det har ikke den ønskede virkning. Faktisk kan hun overhovedet ikke mærke forskel. :ked::ked:

Nogle der kan anbefale nogle allergi-piller til hende?

Jeg bruger Alnok og tager en næsespray når det bliver for slemt. Det virker fint på mig

Der findes rigtig mange antihistamin piller man kan tage efterhånden… Men ikke alle giver nogen effekter… Hvad med næsespray eller øjendråber fra Livostin?

Jeg ville nok tage på apoteket, ellers er der jo Alnok og Benadryl fx. som kan fåes på håndkøb…

Yeps, Alnok gør også tricket for mig :slight_smile:

• Dog vil jeg tilføje, at lige netop Birma (sorry!) kan jeg slet ikke tåle - og uanset om jeg har taget piller osv. så får jeg allergiske reaktioner når jeg omgåes Bimser…

Men jeg tror det er forskelligt fra person til person hvor slemt de forskellige racer er …

Men altså Alnok - og da min allergi ikke var under behandling (jeg er ved at blive vaccineret) tog jeg også Nasonex næsespray (på recept).

/Mette

Min søn døjer meget med allergi/høfeber. Han kan ikke tåle græspollen og i den tid det er værst kan han heller ikke tåle vore katte.
Han får en indsprøjtning hos lægen hvert forår, men får dog for en sikkerheds skyld en Alnok når han skal være sammen med misserne, som han forøvrigt elsker højt.

Jeg ville nok, hvis jeg var din veninde, ikke ikke bare gå ud fra det er kattene der er skyld i det, det kan jo også være en krydsreaktion, hvis hun er allergisk over for noget andet, hvilket jo er muligt på denne årstid.
Det kan jo være hun har været allergisk over for et eller andet og kattene så har forstærket den allergi.
Knus Elin

Telfast er på recept…
Når de ikke virker -
har jeg mine tvivl, om håndkøbsmedicin skulle virke bedre…:frowning:

Jeg ville selvfølgelig kontakte min læge.
De andre forsøg er penge ud af lommen.

Jeg har da købt mine i håndkøb :?

Synes ellers at det er forskelligt, fra person til person, hvilke piller der virker. Alnok har absolut ingen effekt på mig…jo ok, de virker fint som sovepiller :prut:
Telfast derimod virker super :ok:, men åbenbart ikke på din veninde…Jeg ville nok tage et smut forbi lægen

Jeg vil også foreslå at prøve noget andet, evt benadryl.
Mange allergikere oplever at de har bedre effekt af den ene type antihistamin fremfor den anden. Det er vist ret tilfældigt.

Husk, hun skal tage dem FØR hun udsættes for kattene, er reaktionen der først er den vældig svær at slå ned.
En reaktion der er opblusset skal behandles i minimum 3 dage for at lukke alle mastcellerne.

Telfast fås nu også i håndkøb men med svagere styrke. Det er ganske nyt at den er kommet i håndkøb :slight_smile:
Du skal prøve at give din veninde antihistamin Cetirizin tabletter som virker i 24 timer.
Har hun noget imod at bruge næsespray og øjendråber? Dette ville virke bedre og hurtigere hvis hun ikke havde noget imod dette. Der vil jeg anbefalde ud fra de nævnte symptomer Livosin øjendråber som hun drypper 3 gange daglig og af samme navn næsespray. Begge skal omrystes før brug -kramer

[quote=Itzy Bitzy;198969]Jeg har da købt mine i håndkøb :?

Synes ellers at det er forskelligt, fra person til person, hvilke piller der virker. Alnok har absolut ingen effekt på mig…jo ok, de virker fint som sovepiller :prut:
Telfast derimod virker super :ok:, men åbenbart ikke på din veninde…Jeg ville nok tage et smut forbi lægen[/quote]

Det er rigtig at det er fuldstændig individuelt hvordan de forskellige præp. virker. Fordi Telfast var på recept betyder ikke at den på nogen måde er bedre. Den var på recept pga den var et forholdsvist nyt præparat og der var nogle andre bivirkninger man skulle være obs på end med antihistamin i håndkøb. :slight_smile:

Hvis hun skal bo hos dig og ikke bare er på besøg. Ville jeg ikke vælge Benadryl da de kun virker i 6-8 timer. Men selvfølgelig hvis det er de eneste hun har effekt af… :stuck_out_tongue: Men prøv først Cetirizin - det er dog lidt nemmere at administrere 1 tablet dagligt end 3 og hvis hun ikke har prøvet nogle af delene først er det jo hip som hap hvilken hun prøver først. Desuden er Cetirizin billigere :smiley:

Jeg får Aerius. De er på recept og skulle virke i 24 timer.

Aerius®
Producent: SP Europe

Indeholder
Middel mod allergi. Antihistamin.

Virksomme stoffer
Desloratadin

Anvendes
ved overfølsomhedsreaktioner, især nældefeber og høfeber.

Virker
ved at hæmme virkningen af histamin, som medvirker ved udviklingen af den allergiske reaktion.
Virkningen varer ca. 24 timer.

Dosering
Findes som tabletter og oral opløsning.
Tabletter. Voksne og børn over 12 år. Sædvanligvis 1 tablet (5 mg) 1 gang i døgnet.
Oral opløsning. Børn 6-11 år. 1 teskefuld (2,5 mg) 1 gang i døgnet. Børn 1-5 år. ½ teskefuld (1,25 mg) 1 gang i døgnet.

Graviditet
Kan anvendes.

Amning
Kan anvendes.

Mulige bivirkninger
Mundtørhed kan forekomme.
Døsighed forekommer sædvanligvis ikke, men kan ses hos enkelte.

OBS
Midlet skal anvendes med forsigtighed ved dårligt fungerende lever eller nyrer.

Findes som

tabletter. 1 tablet indeholder 5 mg (filmovertrukne) desloratadin. Hjælpestoffer: Lactose og farve: Indigotin I E 132 og Titandioxid E 171,
oral opløsning. 1 ml indeholder 0,5 mg. Hjælpestoffer: Smagsstoffer: sorbitol, sucralose, tyggegummi-aroma samt konserveringsmiddel: dinatriumacetat.

Tilskud, udlevering, pakninger og priser
Tilskud Udlevering Dispenseringsform og styrke Pakning Pris i kr.

Recept tabletter 5 mg 10 stk. (blister) 57,70
Recept tabletter 5 mg 30 stk. (blister) 128,65
Recept tabletter 5 mg 100 stk. (blister) 381,45
Recept tabletter 5 mg 100 stk. (blister) (Orifarm) 363,10
Recept oral opløsning 0,5 mg/ml 120 ml 82,40

Jeg lider selv af allergi over for kattepels. Hvis jeg får pels eller uld i øjnene tørre de fuldstændigt ud, huden omkring øjnene hæver, og det klør helt vildt meget.

Jeg ligner en der har fået tæv!!!

Jeg spiser en enkelt lille bitte pille om morgenen og er glad og fro resten af dagen, også selvom jeg tager på katteudstilling, eller sover hos folk med 5+ katte, eller willow kommer og gnider sig i hele mit ansigt.

jeg er SÅ glad for de piller! Tak til dkkorat for at åbne mine øjne for dem! De har gjort en verden til forskel for mig!

Jeg har nogen der hedder Xyzal, og når det er øjnene bruger jeg Tilavist.

Fik lige øje på denne her, og vil gerne dele en ny erfaring netop med Telfast.
Det er rigtigt, at nogle “1.generations” allergipiller kan virke søvndyssende - men hvis man prøver sig frem, så finder man måske ud af noget.
Jeg gjorde: Prometazin virker søvndyssende på mig, men de tager sørme også den helt vilde græspollen-reaktion, som jeg har i år.
Jeg prøvede Telfast 180mg, som er på recept, og de har ikke den store effekt, desværre.
Postafen er et andet af “den gamle type” medicin, de virker ikke så sløvende (på mig ialtfald), men jeg sidder her og nyder at være fri for den helt amok løbenæse, som jeg havde igår på trods af Telfast’en.
Så jeg vil anbefale at prøve de to: Prometazin og Postafen. Evt kan hun tage dem, før hun kommer hjem til dig - det gør jo ikke så meget, hvis de sløver lidt, når hun er hjemme (og ikke ude i trafikken f eks).
Håber, at de hjælper mod katteallergien :ok: