Allergi, tun og mad som vor mor lavede den

Hej folkens.

Jeg har kigget lidt omkring inden jeg satte mig til at skrive dette, for jeg har ikke rigtigt fået svar på det jeg egentlig spørger om, og vil egentlig også gerne, spørge om lidt mere… Det er måske nemmere bare at kaste sig ud i det.

For 2½ år siden besluttede min kæreste og jeg os for, at nu var vi så “stabile”, at det ville være rart at få kat igen. Vi er begge vokset op med katte, men jeg har afholdt mig fra det. Mest fordi en ungkarletilværelse ikke egner sig til at være katte-far, og fordi jeg ikke tidligere har haft noget ordentligt at bo i.
Det faldt altsammen på plads, da vi flyttede sammen i en 100 kvm lejlighed.

Vi fandt to søstre, der var resultatet af en åben stuedør, i den Blå Avis og besluttede os for at give dem et hjem. Dyrlæge-tjek og alt muligt senere blev vi således forældre. Der er nu gået to år siden. Kæresten og jeg er ikke sammen længere, og jeg har arvet hus og “børn”, da hun ikke har plads nok, og jeg ikke vil skille dem ad.

Efter kattene blev et års tid skiftede vi til voksenfoder, som det sig hør og bør, og på et tidspunkt fik min ekskæreste så indført Kitekat tørkost, som den ene kat efter noget tid begyndte at reagere overfor. Hun kradsede sig selv skaldet rundt om halsen, og vi måtte afsted til dyrlægen. Det har vi så været en del gange efterhånden. Sidste gang blev jeg sendt hjem med noget hypoallergenisk mad, som jeg skulle fodre den allergiske kat med.

Traditionen tro blev hun fin og fik pels igen, efter vi var afsted, og selvom det har været noget af et cirkus, da foderet er meget dyrt, og den anden kat, der i forvejen er utroligt glad for mad, ikke kunne lade hende være i fred, mens hun spiste, har vi så indført overvåget madtid. Men så for et par uger siden, er hun begyndt at reagere igen.

Det skal lige indskydes, at jeg er tilbage på skolebænken i gang med at tage en to-årig uddannelse og er således på SU. Jeg vil gå gennem ild og vand for mine misser, men vilje er desværre ikke nok, når kontoen er tom. Min mor foreslog, netop af samme årsag, at jeg skulle prøve at fodre dem med rugbrød og leverpostej. Altså… noget old-school kattemad, som ikke har alle de konstruerede enzymer, som moderne all-in-one kattemad har.

De var jævnt uimponerede over den fine leverpostejmad jeg smurte til dem, skar i firkanter og serverede. Så jeg prøvede med en dåse tun i stedet. Det virkede, og det var de godt tilfredse med, og efter et par dage holdt hun op med at klø sig, og efter en uge er pelsen begyndt at vokse tilbage.

Det er jo fantastisk, men men men… Hvordan er det så liiiige med det tun. Nogen siger, at fisk er skidt, andre at det er godt. Nogen siger at tun er godt, andre at der er for mange tungmetaller. nogen siger frisk fisk andre… og så videre og så videre.

Det ville virkelig fryde mig, hvis jeg for det første kunne slippe for at betale 600 kr. for 2½ kg. allergifoder, og at fodringstiden ikke tog to gange en halv time dagligt og indebar lukkede døre og i værste tilfælde vandpistol. Men jeg kan jo ikke blive ved med at fodre dem med tun fra dåse. Skal jeg så bare prøve mig frem og se, hvad kræene kan lide?

Er der overhovedet nogen, der har gjort sig nogle erfaringer med fodring af “naturlig” kost og ikke præfabrikeret posemad og tørkost? Hvad skal man være obs. på? Og er der noget med vitaminer og den slags, som kattene ikke får, fordi de ikke spiser grønt. (Sjovt nok, så er mine katte ret vilde med majs, så det kunne sagtens lade sig gøre at indføre den slags.)

Først og fremmest; velkommen til! :slight_smile:

Hvad end det er leverpostej eller dåsetun (eller noget tredje i den stil), bør det
kun være godbidder eller noget de får en sjælden gang i mellem. Det skyldes
bl.a. at produkter fremstillet til mennesker indeholder et alt for højt indhold af
salt, som katte slet ikke kan kapere. Dernæst er der jo ingen, hverken dyr eller
mennesker, der kan leve udelukkende af én foderkilde. Hvis du selv skulle leve
udelukkende af rugbrød med leverpostej og tun, ville du jo også blive syg.

Når det er sagt, så er der skam rigtig mange der fodrer der dyr med “naturlige” råvarer.
Prøv at søge herinde eller på Google efter BARF (Bones And Raw Food, er det vist).
Men det er faktisk også en videnskab for sig. Der er mange faktorer at tage hensyn til.

Endelig så lyder prisen på det hypoallergene foder helt vanvittig! :uha:
Jeg fodrer selv med et foder der ellers “kun” kan fåes hos dyrlægen, men jeg
bestiller hos http://www.medicanimal.com/ og får dermed 8 kg for ca 540 kr.
Og til den pris får begge to altså samme foder - alt andet er for besværligt.
Nu er hypoallergent foder absolut ikke min stærke side, men jeg er overbevist
om at du kan finde det billigere online - evt. et godt alternativ.

Hej og velkommen :slight_smile:

Jeg fodrer bl.a. med Applaws, som fås i både tør- og vådmad. Jeg har ikke forstand på allergi, men det er fremstillet af naturlige råvarer og er ikke tilsat korn, sukker osv.
Jeg ved ikke om det kan bruges til din kat, men det er ihvertfald billigere end det du bruger, selvom det heller ikke hører til det billigste :slight_smile: Det fås bl.a. på zooplus:
http://www.zooplus.dk/ask?q=applaws&num=20&form=S%F8g&gclid=CJOj-NLe0rMCFYJP3god5TAA1A

Og så vil vi da helt vildt gerne se billeder af kattene. :slight_smile:

Hej og velkommen :slight_smile:

Jeg fodrer bl.a. med Applaws, som fås i både tør- og vådmad. Jeg har ikke forstand på allergi, men det er fremstillet af naturlige råvarer og er ikke tilsat korn, sukker osv.
Jeg ved ikke om det kan bruges til din kat, men det er ihvertfald billigere end det du bruger, selvom det heller ikke hører til det billigste :slight_smile: Det fås bl.a. på zooplus:
http://www.zooplus.dk/ask?q=applaws&num=20&form=S�g&gclid=CJOj-NLe0rMCFYJP3god5TAA1A

Og så vil vi da helt vildt gerne se billeder af kattene. :slight_smile:

Hej!

Jeg ved ikke, hvor du bor, men jeg har også en allergi-kat. Men sagen er den, at hun kun reagerer på nogle fodertyper - og det er ikke helt afklaret hvilke, så når hun begynder at klø sig, så fjerner jeg det sidst tilkomne foder, og sammen med binyrebarkhormon forsvinder kløen lige så stille igen. Sidst var det helt vildt - det havde jeg lige tilført et foder til blandingen, som hedder Sanabelle Dental.
Hun kan f.eks. sagtens tåle Royal Canin Indoor og også Intense Hairball Control. Hun kan også godt tåle Power of Nature, som er fuldstændig kornfrit (og heller ikke er tilsat kartofler, roer, ærter og andet “skrammel” - set fra kattens naturlige foder-behov). Der er flere andre helt almindelige og knap så dyre mærker og varianter, som hun kan tåle. Så prøv dig frem :slight_smile: Jeg ved ikke hvor du bor, men mon ikke du kan købe dig til nogle billige foderprøver hos nogle søde kattegalebrugere i nærheden. Ofte er reaktionen på foderallergi mere eller mindre instant, så det vil i mine øjne være den nemmeste og billigste løsning.

Jeg og mange andre kattegale er svært afhængige af www.zooplus.de, www.zooplus.com, www.zooplus.co.uk mv. Mærker som Hills, Royal Canin, Applaws (som nævnes længere oppe), Orijen og mange, som ikke er direkte kendte på det danske markede (i hvertfald ikke i butikkerne).

Håber du kunne bruge det til noget. :slight_smile: Ellers spørg igen. Vi er en del med foderallergikere herinde :slight_smile:

Sikke noget vrøvl jeg fik skrevet i starten. Se venligst bort fra det :wink:

Hvis din kat også reagerer overfor hypoallergenic foder, så tyder en del på at den er allergisk overfor kylling.
Der er kylling i sådan ca 98% af alle fodermærker, så det kan være ualmindeligt vanskeligt at finde et foder som katten kan tåle…

Men prøv evt James Wellbeloved med LAM… ikke andre varianter, kun lam. Den er uden kylling, heller ikke coated i kyllingesaft eller lignende… en 10 kilos sæk fra den engelske zooplusside koster lige knap 40 euro…

Forsøg evt også at tage kontakt til Ann R, der er bruger herinde… hun ved mere om foderallergi end mange dyrlæger… www.siamis.com

Hvis du vil begynde at råfodre, så tag kontakt til Ann-Dorrit fra www.mysterycoons.dk Hun er en af de få, som driver opdræt med råfodrede katte…

Velkommen til.

Det lyder for mig som om din dyrlæge tager røven godt og grundigt på dig. En ting er at dyrlæger altid er dyrere med foder end andre steder og mange netbutikker er endnu billigere. Jeg har selv en allergikat, som det tog mig ca et år at finde ud af hvad hun ikke kunne tåle. Hun får nu Josera Sensikat som jeg får 10 kg af til 360kr, allergi foder til en helt anden pris end den du skriver. Det køber jeg over www.zooplus.dk

Du skriver din kat er glad for tun, men dåse tun er dyrere end det billigeste gode dåse kattemad du kan få i butikkerne. Du kan i Aldi købe noget dåsemad der hedder LUX og findes i 4 varienter. De er billige og indeholder ikke korn produkter, de er dog ikke disideret allergi foder men det er tun heller ikke.

Hvis du kan huske hvilke foder du har givet dine katte som missen kløet af, kan du slå op hvad det har indeholdt og sammenligne og se om du kan finde lighedspunkter. Du skal huske at at du skal bruge det samme foder over 2 måneder og intet andet i den tid for at kunne teste om din kat tåler foderet. Indtil de 8 uger vil din kat stadig have ting i kroppen fra det gamle foder og kan derfor reagere på det gamle selvom den ikke får det mere.

Jeg smider lige linket fra min egen slåskamp, du kan måske bruge nogen af rådene selvom din kat og min ikke reagerer på det samme. Min kan nemlig ikke tåle fisk og fiskeolie.
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?38366-Foder-allergi-tests

Kig igennem, kig på zooplus og spørg hvis du er i tvivl.

Jeg vil vove at påstå, at hvis katten får en stærk reaktion inden for en kort periode af introduktionen af et nyt foder, så er det da med at forsøge sig med at fjerne det nye foder i første omgang, for at tjekke om det er det nye missen reagerer på. :? 8 uger er lang tid for en mis at gå og have så meget kløe, at de bliver pelsløse og evt. får sår.
Men det er selvfølgelig bare den måde jeg har gjort det på.

[QUOTE=Bølle-missen;983152]Jeg vil vove at påstå, at hvis katten får en stærk reaktion inden for en kort periode af introduktionen af et nyt foder, så er det da med at forsøge sig med at fjerne det nye foder i første omgang, for at tjekke om det er det nye missen reagerer på. :? 8 uger er lang tid for en mis at gå og have så meget kløe, at de bliver pelsløse og evt. får sår.
Men det er selvfølgelig bare den måde jeg har gjort det på.[/QUOTE]
6-8 uger er den anbefalede tid for en udelukkelses diæt, mange mener 6 uger er for lidt. Men sefølig skal man se fremskridt i løbet af den tid, det skal jo ikke blive værre. Så hvis udbrudet bliver værre end hidtil med nyt foder så skal man tage højde for det. Desuden skal man tage højde for om katten har fået binyrebark inden, da det kan give et falsk resultat da det holder allergien nede og man derfor ikke er i stand til at se hvad katten ikke tåler.

306 kroner på www.zooplus.de. Selv om der findes en dansk version, er det billigere at bruge de udenlandske :slight_smile:

I øvrigt er der endnu en grund til, at du skal undgå at give katten leverpostej. Den vil i de fleste tilfælde indeholde løg, og det kan katte slet ikke tåle. Det kan de få en blodsygdom af. Du har desuden ret i, at det vigtigt, at katte får de rigtige vitaminer og mineraler, især taurin, som altid vil være tilsat det kattefoder, du kan købe. Hvis det er fuldfoder, dvs. foder, der kan stå alene og ikke kræver tilskud af vitaminer m.m.

Hvis man vil fodre med naturligt foder - og herunder hører industrifremstillet leverpostej og tun bestemt ikke! - så er det en større videnskab at sammensætte foderet, så alle kattens behov bliver mødt. Det er ikke noget, man sådan uden videre bør kaste sig ud i uden at få hjælp til det eller sætte sig grundigt ind i det.

Jeg tror, dit bedste bud er at finde alternative steder at handle, dvs. ikke hos dyrlægen. Prøv de steder, der er foreslået her i tråden, og prøv så at finde et godt foder, som katten kan tåle. Som flere skriver, er det vigtigt, at du finder ud af, hvad det er, katten reagerer på, så du kan finde foder, der ikke indeholder den ingrediens.

[QUOTE=galath;983164]306 kroner på www.zooplus.de. Selv om der findes en dansk version, er det billigere at bruge de udenlandske :slight_smile:
[/QUOTE]
I know, men jeg bruger ikke den tyske da jeg ikke forstår et ord tysk. Den danske og den engelske var ens i pris sidst jeg checkede, bare rolig jeg checker for tilbud når jeg mangler :wink:

Det var heller ikke for at blande mig i, hvad du bruger :slight_smile: Synes bare, at det vigtigt at forklare til potentielle zooplus-brugere, at det ikke er ligegyldigt, hvilken side man bruger.

> Men så for et par uger siden, er hun begyndt at reagere igen.

Altså, stadig kun på allergifoderet og uden at have haft adgang til noget andet, heller ikke slikke tallerkner etc.?

Der er alternativer til dyrlægens allergifoder, nogle af de andre er allerede kommet med forslag. Bare fordi et foder beskrives som “allergivenligt” af producenten er det dog ikke sikkert, at det hjælper på lige præcis din kat, hvis foderet indeholder f.eks. kylling eller fisk(-eolie), og det lige præcis er en af de ting, din kat ikke tåler.
James Wellbeloved er et af de absolut renere tørfodre baseret på f.eks. lam. Der er dog fiskeolie tilsat i alle varianter, men hvis din kat tåler tun, er det da en mulighed at prøve.
Ellers kan du prøve at give råt kød (hvad som helst fra køledisken, men er det hakket, skal det være helt friskt!) og så med en BARF-vitamin/mineral-blanding til, f.eks. Felini Complete fra Zooplus.

Tun er ikke kattemad i sig selv. Både som du selv er inde på med tungmetaller. Dertil er der ikke tilsat de vitaminer og mineraler, som katten har brug for (det har kød heller ikke, derfor skal der gives BARF-tilskud til). Nogle kattemads-mærker er justeret i kalk/fosfor-niveau, men stadig uden at være fuldfoder. Du vil på sigt fejlernære dine katte ved at lade dem leve af tun.

Jeg har en super allergisk tandløs lille fræk frøken, der lever af friskhakket svinekød og Felini Complete. Jeg har totalt opgivet at give tørfoder, efter at have været alt igennem, men hun reagerer overfor mere, end de ting, jeg har udredt.

Hvor er det dog dejligt, at se så mange gode svar. Rart at vide, at jeg ikke er alene med bøvlet med det katteræs.

Jeg vil forsøge mig med nogle af de løsninger i foreslår. Men det bliver nok ikke med råfodring, da jeg ikke har nok forstand på det, og mine egne kostvaner i forvejen ikke er for gode.

Og jeg har noteret både producenter og produkter ned. Tror jeg vil prøve det med kyllingen først.

Jeg vil dog lige præcisere, at min dyrlæge har været rigtigt sød og hjælpsom, og gav mig faktisk både våd og tørkost for at prøve det. Da jeg så skulle hente mere, kunne jeg ikke få adgang til den bil jeg nogle gange låner, så jeg måtte ned forbi en dyrlæge i midtbyen (Århus) og de solgte mig så det der hypoallergeniske mad, som vist i øvrigt “kun” kostede 450 kr for en pose med 2½ kilo. Det var temmelig sent, da jeg skrev i nat :slight_smile:

Nogen ville gerne se mine små “vandaler”, så jeg har fundet et par billeder frem. De er lidt misvisende, men det er svært at fange dem, når de laver ulykker.

:slight_smile:

Årh, hvor er især det sidste billede sødt :hjerte:

foder allergi kan man ikke som spdan teste for - kun udelukke fødekilderne en af gangen - og reagerer hun mens hun er på special foderet er hun sandsynligvis hysterisk allergisk over for fjerkræ.
Min pige fik en portion dåsemad med and (4 %) og så var der ballade.
Jeg havde stort held med james wellbeloved med lam.
Skal du have andet grej, kan du bestille på zooplus.co.uk og er det kun det du skal have, så hos kings petfood her i danmark, så bliver prisen den samme når portoen er betalt.
Det fungerede fint til mine 5 krapyler, omend det høje indhold af ris - dvs kulhydrat gjorde dem lidt vel runde.
men det kan ex et aktivitetsbræt hjælpe til med

held og lykke med det, det er noget bøvl, men de kan sagtens få det godt igen.

du kan kan bruge goggles oversættelses program som automatisk oversætter siden når du kommer ind på den …

Hvor er de søde :slight_smile: Jeg håber du får fundet ud af hvad det er den ene ikke kan tåle, før du er helt ruineret :smiley:

Dyrlægerne tjener GODT på at sælge “specialkost”… og vel er det osse specielt - det er specielt dyrt L (og nej jeg siger ikke at det er noget skidt de sælger, bare at mange af dem lever af netop at sælge dyrt tørfoder (eller endnu dyrere dåsefoder…) og derfor ikke altid vil foreslå f. eks. BARF.

Hvor i byen bor du? (nord/syd/vest?) - så kan nogle her måske anbefale dig en god dyrlæge - igen ikke fordi din dyrlæge ikke er ok - men måske var der en der var endnu bedre :slight_smile:

Det bedste du kan gøre inden du farter ud og køber ind, er at finde ud af hvad det kattefoder du hidtil har prøvet indeholdt. Kitekat kan du checke i supermarkedet, mens allergi foderet må du have fat i dyrlægen om (forhåbligt husker du hvad det hed).
Ting du bør checke : hvilke slags kød (kylling, and, lam, fisk) og hvilke fyldstoffer (ris, korn, majs). Der findes ofc flere allergener, men disse hører til de mest almindelige.
For at kunne udelukke hvad din mis ikke tåler, er du nødt til at være på det rene med hvad din mis har reageret på så du har en ide om hvad du kan prøve at undgå næste gang.Vær forberedt på at det kan tage tid.

Dernæst kan jeg kun sige held og lykke :slight_smile: Og sikke et par smukke hyggehoveder du har dig der.