Allergi venlig kat?

Med de racer du nævner skulle SNO næsten være allergivenlig så - men det har jeg nu aldrig hørt:-) Det er nok siameserens skyld - de er generelt ikke ret venlige jo! Det ved jeg fra Lady og Vagabonden…

( bare rolig - jeg elsker siamkatte:-))

Min huskat Tip er dog allergivenlig - han er nemlig urolig venlig overfor alle - også dem med allergi…

[QUOTE=Quivive;611157]

Jeg er faktsik lidt rystet over at der bliver sagt fra opdrættere at deres race er mere allergi venlig end andre. For mig lyder det som et billigt salgtrick :frowning:

Kedelig tendens :frowning:

Har i andre hørt noget lignende om allergi venlige katteracer? og findes der noget bevis for at nogen katteracer er mere allergi venlige end andre?[/QUOTE]

Jeg ved at min race ikke er allergivenlig (den er så venlig på alle andre punkter)

Jeg har haft mulige købere der ville bilde mig noget andet ind. Fint, kom og besøg mig. Beklager jeg gør ikke rent vil gerne du udsættes for et maksimalt “angreb”.

Dem der har besøgt mig har ihvertfald ændret mening - det bliver ikke en aby de skal have - jeg har ikke rådet hvad de så skal have - kun sagt de må på turne´.

Jeg vil hellere ha’ anfaldet kommer hjemme hos mig end når katten er flyttet ind. Så bliver det svært for alle parter …

[QUOTE=Wijelo;611169]Den eneste jeg har hørt skulle være mere allergivenlig end andre katte er den Sibiriske Skovkat. I en artikel jeg læste for et stykke tid siden, stod der at der var forsket i dens genetik og at den skulle have et gen, der gjorde den mindre allergiprovokerende end andre katte.

Min svoger og svigerinde anskaffede af Sibirisk Skovkat, da de skulle have kat, netop pga. af dette og på trods af et ret allergisk barn, har de absolut ingen problemer.

Andre steder har jeg hørt at skaldede katte også bedre til allergikere, men jeg ved det ikke. Det skulle jo være skæl og spyt der fremkalder allergi og ikke selve pelsen.[/QUOTE]

Det samme her jeg har både hørt og læst mht. sibirisk skovkat …
Der var engang noget om det på animal planet
Siberian cat - Wikipedia her står der også noget om det …

Der er nogen der siger, at hvis man fodrer barf. Kan man minske allergenet i spyttet. Men ved ikke om der er noget hold i det.

Jeg kommer en del i et semilanghårskatteri, der fodrer BARF. Jeg har altid min akut-astmaspray med, da jeg får brug for den- semilanghårskatte har underuld, som jeg tolererer dårligt. Jeg har svært ved at tro, at BARFfoder har den store indvirkning på katte-allergikere-

Nogle påstår at cornish Rex skulle være allergivenlige - min dyrlæge er en af den :tihi:

Og NOGET er der om det - måske… Adelies opdrætter får omgående kløe i øjnene hvis hun er her sammen med siatalerne og Phumba, mens hun slet ikke slår ud på deres egne CRX’er.

Men jeg tror mere det er individuelt hvilke racer man ikke kan tåle. Én kan måske ikke tåle CRX, en anden kan ikke tåle Siam… og en tredje kan tåle alt andet end semilanghår.

Den eneste måde at tjekke det på er vel at besøge nogle opdrættere og så se om man begynder at nyse/hive efter vejret ect. Selv i det tilfælde vil jeg tro det kan vise sig at man måske kan tåle f. eks. CRX fra bestemte linjer, men ikke nødvendigvis fra alle.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1043202]Nogle påstår at cornish Rex skulle være allergivenlige - min dyrlæge er en af den :tihi:

Og NOGET er der om det - måske… Adelies opdrætter får omgående kløe i øjnene hvis hun er her sammen med siatalerne og Phumba, mens hun slet ikke slår ud på deres egne CRX’er.

Men jeg tror mere det er individuelt hvilke racer man ikke kan tåle. Én kan måske ikke tåle CRX, en anden kan ikke tåle Siam… og en tredje kan tåle alt andet end semilanghår.

Den eneste måde at tjekke det på er vel at besøge nogle opdrættere og så se om man begynder at nyse/hive efter vejret ect. Selv i det tilfælde vil jeg tro det kan vise sig at man måske kan tåle f. eks. CRX fra bestemte linjer, men ikke nødvendigvis fra alle.[/QUOTE]

Noget jeg også tror har betydning er at man vænner sig til “egne” allergener… Altså f.eks. Tina Gizzemissen tåler ganske fint sine egne, men ikke andre af samme slags (som jeg har forstået det), og jeg kendte også en TUA/TUV opdrætter, der fint tålte deres egne, men reagerede både på katteudstillinger, og hos andre opdrættere af samme race :slight_smile:

Jeg er allergisk overfor katte og har altid været det. Men jeg har fundet ud af, at hvis jeg ikke har allergenerne i huset, så kan jeg slet ikke komme nogen steder, hvor der er kat. Jeg har 2 bimser, som jeg kunne mærke de første par dage så var det overstået. Milo har jeg slet ikke reageret på.

Hvis jeg skal nogen steder, hvor der er fremmede allergener, så tager jeg en benadryl og så er det overstået. :thumbup:

Det er nok ikke kun pelstype, men også pelsfarve, som nogle reagerer på.
Jeg har en veninde, som tåler både lang- og korthårskatte - BLOT de ikke er røde, for så nyser hun og får røde, kløende løbeøjne.

Jeg havde en kat i 13 år som jeg desværre måtte aflive i sommers, var ikke allergisk i alle de år ( har aldrig været allergisk over for noget ) ved juletid fik jeg lungebetændelse og lå på hospitalet med kraftig vejrtræknings problemer og hosteanfald der kunne vare 10 - 15 min.
Det blev kun lidt bedre og jeg var så på bispebjergs lungeambulatorie og få taget astma test, allergitest ( priktest ) & blodprøver. Resultatet af priktesten viste sig efter ½ time og sikke et chok den for den viste en kraftig katte allergi :brist:, jeg var inde hos en læge bagefter som sagde jeg havde en heftig katteallergi som gav sig udslag i astma og at jeg skulle skaffe mig af med mine 2 norske skovkatte killinger som jeg fik i november, jeg sagde at det under ingen omstændigheder ville ske - hvortil han svarede - nå men så kan jeg ikke hjælpe dig.
Jeg fik taget nogle flere prøver og var til samtale derovre i tirsdags heldigvis hos en anden læge, han var katte elsker og har haft katte i over 20 år, han sagde at selvfølgelig skulle jeg ikke af med mine katte, da de jo var som børn for mig, men at mine reaktioner på alle testene var kraftige så jeg skal have medicin hver dag så længe jeg har katte.
Lægen sagde at det var individuelt hvilke katte man var allergisk overfor, der var ikke nogen videnskabelig forklaring på dette. Jeg undre mig over at jeg pludselig får det så sent i livet.
Det er også meget forskelligt hvordan allergien viser sig, jeg troede at man altid fik kløe i øjnene og andre steder på kroppen, men det er ikke rigtigt, min allergi har givet mig astma og dermed vejrtrækningsproblemer, ingen andre symptomer.
Som andre her i tråden har skrevet vil jeg tilslutte mig at har man katte allergi og vil have kat så er der kun en vej og det er at " prøve " at møde forskellige racer indtil man finder en som man kan tåle, mildere former for katte allergi kan for det meste klares med 1 antihistamin pille om dagen, de fås i håndkøb og er ikke så dyre.
Har I katte iforvejen og lægen siger at de skal væk så lad være med at høre efter, jeg har læst om mange som har levet med katte allergi og flere katte i hjemmet i mange år, men det kræver altså medicin.
Forøvrigt så kan man også få indsprøjtninger mod det.

Hilsen Sanne :slight_smile: