Her i weekenden var vi på Roskilde Dyrskue og her hører man mange ting. Men en ting som gik meget igen var snakken om allergi venlige katte.
De racer som nævnes som allergi venlige er Maine Coon, Norsk Skovkat, Bengal, Sibirisk kat, Birma og Ragdoll?
Nu ved jeg selvfølgelig ikke med de andre racer men jeg tvivler på at nogen katte er mere allergi venlige end andre?
Jeg tror mere på at nogen allergikere kan tåle nogen katte racer bedre end andre. Selv har jeg katte allergi men kan sagtens tåle mine egne, men kan ikek tåle fx huskat og perser, men det gør jo ikke Maine Coon’en allergi venlig.
Jeg sagde til folk at de skulle besøge nogen opdrættere og se om de kunne tåle kattene, de skulle ikke bare købe fordi nogen opdrættere har sagt at deres race er allergi venlig.
Jeg er faktsik lidt rystet over at der bliver sagt fra opdrættere at deres race er mere allergi venlig end andre. For mig lyder det som et billigt salgtrick
Men hvor er det trist for både ejer og kat når det så alligevel ikke går, men OK så er opdrætteren da en kat mindre - hørte desværre fra nogen stykker at opdrætterne ikke gad hjælpe med nyt hjem
Kedelig tendens
Har i andre hørt noget lignende om allergi venlige katteracer? og findes der noget bevis for at nogen katteracer er mere allergi venlige end andre?
Den eneste jeg har hørt skulle være mere allergivenlig end andre katte er den Sibiriske Skovkat. I en artikel jeg læste for et stykke tid siden, stod der at der var forsket i dens genetik og at den skulle have et gen, der gjorde den mindre allergiprovokerende end andre katte.
Min svoger og svigerinde anskaffede af Sibirisk Skovkat, da de skulle have kat, netop pga. af dette og på trods af et ret allergisk barn, har de absolut ingen problemer.
Andre steder har jeg hørt at skaldede katte også bedre til allergikere, men jeg ved det ikke. Det skulle jo være skæl og spyt der fremkalder allergi og ikke selve pelsen.
Så vidt jeg ved så handler det meget om hvilken slags allergi man har.
Netop sibirisk skovkat skulle mangle et enzym i deres spyt som gør at nogle katteallergikere bedre kan tåle dem…
Andre katteallergikere kan bedst tåle katte uden underpels, eller med lang pels som gør at de skæller mindre (så vidt jeg husker) fordi det netop er forskelligt hvad folk kan tåle…
MCO, NFO, RAG og BEN har jeg dog aldrig hørt om som allergivenlige før. Bimse har jeg viiist hørt noget med at de ikke har så meget underuld ifht. de andre racer?
Nej, jeg køber den heller ikke og ville aldrig påstå at abyssinieren er allergivenlig fordi den tilfældigvis er korthåret og har meget lidt underuld og det er der jo nogen allergikere, der har det bedre med. For mig virker det også som et plat salgstrick, men muligvis affødt af at folk ikke ved bedre - ikke nødvendigvis “skumle” hensigter.
Personligt sælger jeg ikke til allergikere, med mindre at de har boet sammen med abyssinieren i en årrække tidligere uden problemer.
Når det gælder allergi så kan alle katte skabe allergi og alle katte kan tåles af andre allergikere. Det afhænger af personen:D
Jeg ved ikke om der er lavet undersøgelser omkring sibirsk skovkat eller om det bare en en historie - jeg synes personligt det lyder meget mærkeligt at denne race skulle være anderledes når det gælder spytsammensætningen end andre racer. Gælder det så også dem der er colourpoint ( og hvor denne farve jo må komme fra andre racer) ??
Jeg har faktisk solgt en del katte gennem tiderne til folk der har allergi overfor katte - og det har i langt de fleste tilfælde gået rigtig godt. Både med aby og med somali. Men det afhænger utroligt meget af katteejeren.
Jeg tror faktisk at det afhænger langt mere af HVOR gerne man vil leve med kat og hvad man er villig til at gøre for at leve med katten.
Men jeg har hørt i mange tilfælde om at folk kan være allergiske overfor en hvilken-som-helst race - eller huskat for den sags skyld. Nogen der kan tåle Aby kan ikke tåle Maine Coon og andre der kan tåle Maine Coon kan ikke tåle Aby.
Sidst men ikke mindst - afhængig af ens allergi - så kan man faktisk VÆNNE sig til den kat man har - sådan at man ikke reagerer overfor for den. Men til gengæld reagerer overfor andre katte - uanset racen.
Da vi havde vores Sophie havde vi besøg af en person som ikke var forberedt på at vi havde kat. Han var den eneste af vores mange gæster som Sophie fandt interessant - måske fordi de andre allerede havde hilst på hende, det havde han bare ikke så derfor skulle han da udfordres.
Det endte med at Sophie hoppede op på skødet af ham og så kunne han jo ikke ignorere hende mere. Udfaldet var at han ikke reagerede…
Dertil skal siges at han havde været sammen med mange forskellige kattetyper og det var første gang at han oplevede at der ingen reaktion var.
Bengalen skulle vist være tålelig for nogle allergikere fordi den ikke har så meget underpels. Nogen siger at den har “vild pels” fra sine forfædre og den skulle i øvrigt heller ikke fælde ret meget. Min den ene fælder næsten heller ikke, men den anden fælder altså ret så meget Heldigvis er jeg ikke selv katteallergiker så jeg har ingen bekymringer i den retning men jeg har allergi i familien og kender lidt forskellige der har det. Indtil videre er min personlige statistik at 1 katteallergiker kan tåle bengal og 2 kan ikke.
Jeg tror bestemt det er forskelligt fra person til person og man kan være heldig at matche en katteallergiker med den rigtige race eller sågar det rigtige katteindivid. Min mor reagere f.eks. på mine bengalere, men hun kan fint tåle deres egen pjuskede og ekstremt fældende huskat. Så måske har hyposensibilisering også en effekt :?
Laura er katte allergiker.
Vi har NFO, MCO og Ragdolls i huset. Og så er der de små besøgskatte på den anden side af indhegningen. Hun HAR tidligere reageret på huskat, det gør hun ikke længere, og har ikke gjort det i 2 år. Birma er i fremgang, men ikke nok til at der kan bo en bimse hos os, burmeser og perser er totalt udelukket, det er nogo. Her er vi ude i vejrtrækningsproblemer, løbeøjne og snotnæse. Og sådan kan vi tage en race af gangen, besøge og pille ve skønne katte. Og det er realt den eneste måde at få viden omkring hvilke racer man kan tåle og hvordan ens allergi arbejder/reagerer.
Og jeg har også hørt at sibieren er allergivenlig, men den har vi nu aldrig besøgt. Laura var dog ed i Fredericia om søndagen og fik faktisk først medicin da hun havde været inde i den anden hal, der var ingen reaktion i kattedelen af afstillingen.
Så der er bestemt ikke nogen facitliste
Tror også det handler om hvad personen reagere allergisk på , og ikke hvilken race der er allergi venlig .En race kan jo være allergi venlig for en person og det modsatte for en anden.
Min bror har en tysk arbejdes ven som er meget allergisk over for katte . Men de skulle dov med ud og grille ved os, for nogle år siden til open air , og vi skulle jo være ude i haven .
Så det skulle jo nok går.
Vejr gudene var så imod os , så det ende med at vi skulle være inde .
Han mærkede ikke til sin allergi hele aften, og vi har ellers en stor flok som jo alle skulle ligge klods op af ham og kæresten.
Han var meget overrasket .
Han spurgte mig så hvorfor og hvordan .??? Og helt ærligt jeg måtte jo være ham svar skyldig ,
Spurgte så min bror af engang ,hvordan det gik hans ven.
Jo efter de havde været hjemme ved os, var de begyndt at kigge efter kat da de begge er vilde med katte , det var jo kun hans allergi som havde været en stoppe klods .
Kærsten havde så forelsket sig i en birma killing som de købte
De mente at siden han ikke mærket noget til sin allergi ved os , så måtte svaret jo være at han kunne tåle semilang håret katte. og det bekræftede killingens opdrætter kærsten i. Og at birma er allergi venlig race. Han havvde ikke været med ude ved opdrætter , da han arbejde nogle måneder i DK . Og man kan godt sige at det var rigtigt dumt
Ja det ende jo med at de var nød til at finde et andet hjem til det lille pus… Da han ikke kunne komme i deres ejet hjem uden han fik åndenøds anfald .
Så semilanghår var ikke svartet på deres problem .
Så som opdrætter ville jeg aldrig frem hæve en race som allergi venlig . Det kommer an på hvad hver enkel person er allergisk imod.
en lille note er, at man skal kende sine symtomer, reaktions og reaktions tid rigtig godt, så man ved hvornår den kommer. Det er også vigtigt, at man ikke har dopet sig inden mantager på besøg, for så kommer der et falsk bilelde, og det er katten der bliver taberen i det spil. Så realisme er absolut nødvendigt
ved at Tyrkisk Van sku være allergi venlig. Ved en opdrætter som er allergisk hun kan sagtens opdrætte/ bo sammen med dem men ikke med hvilken som helst anden race
Kunne ikke være mere enig. Det er desværre en MEGET udbredt misforståelse blandt Cornish Rexs, som altså udskiller præcis lige så meget af allergenet Fel d1, som alle andre racer (der er nemlig heller ikke tale om flere forskellige allergener).
Jeg har virkelig forsøgt, men jeg kan ikke finde den undersøgelse, som jeg læste for nogle år siden, hvor man ganske rigtigt fortalte om opdagelsen af at Sibireren ofte ikke udskillede allergener i deres spyt sammenlignet med andre katte. Konklussionen i undersøgelsen var derfor, at såfremt man reagerede overfor et bestemt enzyn (= allergenet) i kattes spyt, så burde man forsøge at se om Sibireren kunne være en mulighed - og være opmærksom på at det jo ikke gælder for alle Sibirere, at de ikke udskiller allergenet i spyttet… Det blev i samme undersøgelse kraftigt pointeret at en del allergikere ikke reagerede overfor spyttet, men fx hudskæl, eller hår og at disse allergikere naturligvis ikke ville have gavn af at anskaffe sig en sibirer…
Det var en rigtig god undersøgelse - som desværre siden er blevet misbrugt til netop disse fejlopfattelser af “allergivenlige katteracer”…
Jeg kender efterhånden en del med katte, som vel kan betegnes som katteallergikere (ller måske har de bare katteintolerans?)… nogle er endda opdrættere. Men de har alle fundet frem til lige netop dén race, som de kan tåle - og flere undgår derefter kontakt med de racer, som de ikke kan klare…
som ann k skriver afhænger det helt af om personen er allergisk overfor spyt eller skæl.
en veninde ig dennes søn er allergisk overfor kat. hos mine persere har de dog ingen reaktion. hos en anden veninde der har huskat (udekat) kan de ikke være mere end 5 min før de begynder at reagere.
men det er synd for alle dem der går hen og anskaffer sig en “allergivenlig” kat, for sådan en kan i mine øjne ikke eksistere…
Min far reagere ret kraftigt på katte - men min Perser Exotic går det faktisk fint med - især hvis hun er “nyvasket” og fri for skæl kan han både kæle med hende (ikke mindst være i stue med).
Og så er MCO også allergivenlig, fordi Malle kan bo sammen med den, men ikke flere andre racer
Jeg bliver ofte spurgt om allergivenlige racer - og jeg svarer altid “det afhænger af” … for det mener jeg, ligesom de fleste af jer andre.
Hvis jeg bliver spurgt om lige netop abyssinieren, anbefaler jeg altid at besøge en opdrætter og nævne det inden besøget. Skal jeg have besøg af en “potentiel allergiker” ville jeg fx ikke støvsuge inden besøget, jeg ville sørge for at vedkommende fik en del tid med næsen nede i kattene osv.
Først derefter kan man have en idé om, hvorvidt racen tåles.
Og det er i princippet sådan man skal gøre, uanset hvilken race man ønsker sig.
Der er altså ikke tale om flere allergener, men om allergenet Fel d1 - både i spyt og skæl. Hvorfor folk reagerer forskelligt på forskellige katte aner jeg ikke. Det kan vel være noget med hvor allergiske de er, hvor meget allergenet bliver hvirvlet rundt med pels eller ligger i støv og om der evt. er flere allergier i spil. Men katteallergenet hedder Fel d1, og det har alle katte (evt. i mindre grad hos sib.).
Jeg læste engang i Illustreret Videnskab det der med at sibirisk skovkat er mere allergivenlig. Desværre lå bladet ved min gamle læge og de er som bekendt altid 2489854936 år gamle så ved ikke hvornår eller hvilket blad det var.