Allergivenlige katte :)

Hej Søde mennesker herinde :slight_smile:

Nu har jeg sagt i LAAANG tid til kæresten at jeg vil have en kat, da jeg savner tosserierne og hyggen med en spindemaskine :inlove:

dog har vi et problem og det er at han har allergi overfor katte…

Jeg ved der er nogle katteracer, som er mere allergivenlige end andre, hvad er det nu for nogen ?

Planer er at vi først skal flytte inden der kommer en misling ind i hjemmet, da vi har 2 hunde, hvor den ene har været vant til kat , da han var lille og den anden har kun mødt et par katte udenfor…

Det er heldigvis 2 små hunde , en dværgpinscher bl. og en chihuahua .

Siberisk skovkat skulle være allergivenlig :slight_smile:

Der er desværre ingen garantier ved NOGEN racer…
Og det hele afhænger jo også af, HVOR allergisk han er…:?

Men ja, os med katteallergi (jeps, jeg har også allergi :cool2:) KAN være heldige at finde en race, vi kan tåle. Jeg har f.eks. fundet ud af, at jeg overhovedet ikke reagerer på siamesere/orientalere. :thumbup:
Jeg kan faktisk ikke tåle min huskat, men det går nu okay alligevel - SÅ slemt er det heller ikke, jeg lever med grundig og ofte rengøring og passer på så vidt muligt ikke at få for mange af hendes hår og skæl op i ansigtet. For hun skal ikke flytte nogen steder. :cool2:

Mht. Siberisk skovkat er der noget om snakken. Der er - så vidt jeg husker - noget med, at VISSE af kattene i den race ikke udskiller så mange allergener som den ‘gennemsnitlige’ kat. Men igen - der er absolut ingen garantier.

Det er SÅ forskelligt fra allergiker til allergiker, hvad man kan tåle, så hvis jeg var jer, ville jeg prøve at smide kærestens ansigt ned i nogle forskellige katteracers pels og se, hvordan det spænder af. :slight_smile:

• Og pelsløse eller krøllede katte er ikke mere allergivenlige. Allergener findes i kattenes spyt og skæl.
    Nogle Cornish Rex-opdrættere påstår at Cornish Rexs er allergivenlige, men som Diana nævner, så reagerer mennesker vidt forskelligt på alle mulige katte.
    Min kæreste er allergisk, og han reagerer altså på mine katte, hvis han får gnedet sig i ansigtet. Men det lever han heldigvis med, og får efterhånden sjældent gjort det.
    For kattens skyld, så få jer en god snak om din kærestes ‘tolerence’, altså hvad han vil kunne leve med. Allergi er noget tricky noget, og risikoen er stor for, at han vil reagere i en eller anden grad, i en eller flere situationer. Og det skal kattemis jo helst ikke blive kastebold af.

Jeg snuppede lige en hurtig googling om Siberisk inden jeg svarede for at være sikker på om jeg nu huskede rigtigt… Og ja, som der nævnes er det i spyt og skæl, og hos den Siberiske mangler det ensym vidst i spyttet der fremkalder den allergiske reaktion. Om det gælder hele racen eller kun nogle af kattene ved jeg ikke, og det kommer jo åbenbart også an på om man er allergisk overfor de allergener som findes i deres spyt eller i deres skæl

Der er kun en vej -. ud at besøge opdrættere. Bed dem om ikke at gøre rent inden I kommer så omgivelserne er godt mættet. Den model har jeg flere gange anvendt - og i alle tilfælde har de ret hurtigt forladt huset med røde øjne, løbende næser osv

Det er netop metoden - man skal have næsen godt ned i katten. Og eftersom der kan være tale om flere forskellige former for allergi, må man prøve sig frem med flere racer, indtil man forhåbentligt rammer én, man ikke reagerer på. :kryds:

Faktisk er der (igen, så vidt jeg husker) hele OTTE forskellige allergener. Den, der hedder F1 er vist den, de FLESTE ikke kan tåle.

Det jeg skrev om den sibiriske kat, har jeg læst et eller andet sted på nettet - der var lavet en undersøgelse, hvor man havde testet en masse katte af netop dén race. Og jeg mener altså, at der var STOR forskel på, hvor ‘allergifremkaldende’ den enkelte kat var. Nogle individer lå meget lavt (altså, de var ‘allergivenlige’), mens andre lå helt normalt.

Og så skal i lige huske på at der altså ikke er nogen garantier for at han nogensinde kommer til at kunne leve sammen med katte…

jeg ved godt der findes mennesker der trods allergier kan tåle at være sammen med/spise de ting de er allergiske overfor.

men der findes også det modsatte, hvor man bare bliver mere og mere plaget fordi man konstant udsættes for de allergener man reagerer på, og det kan altså i værste fald udløse anafylaktisk chok, som kan have dødelig udgang…

Jeg mindes at have hørt, at den Norske Skovkat også skulle være allergivenlig.
I sidste uge fik jeg besøg af en person, der er allergisk overfor katte. Hun reagerede ikke på mine katte, og hun var her i små 2 timer.
Som hun sagde: hvis jeg reagerer så gør jeg det indenfor de første 5 min. Mine øjne begynder at klø, og det begynder at krible i næsen.
Her er pt. 8 voksne og 5 killinger.

Omvendt så kender jeg også et opdræt af Norske Skovkatte, der har måtte stoppe og sælge/omplacere alle deres katte pga. allergi i familien.

Personligt vil jeg ikke umiddelbart sælge en kat til en person/familie, hvor der er konstateret allergi.
:sorry:

Det kommer også meget an på hvor allergisk han er, og om han kan “lære at leve med det”.
Jeg er selv allergisk over for nærmest ALT - inklusiv kat :S Men jeg har så truffet det valg, at jeg godt kan leve med at jeg af og til hoster, nyser, har røde øjne osv. (jeg har alligevel voldsom pollenallergi, så jeg ser i forvejen sådan ud hele sommeren) :stuck_out_tongue: Og jeg kan altså slet ikke undvære at have katte :høhø:

Men som andre siger - det er en god ide at udsætte ham for så mange forskellige racer som muligt… Måske er i heldige at finde en der ikke er så slem :slight_smile:

Min lillebror har katteallergi, men lever sammen med persere uden nogensinde at have vist tegn på en smule ubehag :slight_smile:

Jeg bor jo sammen med en dejlig mand - hvis eneste minus er at han er multi allergiker - både pelsdyr, diverse mad mv. han slår forskelligt ud på forskellige ting - nogle giver eksem, andre giver kløe, nysen og rendende næse… nogle giver sågar hævelse i hals/svælg(det er typisk madvarer…)

Vi har nu boet sammen i knap 4 måneder - og der har ikke været noget… vi har dog de forholdsregler at Margrethe(katten) under ingen omstændigheder kommer i soveværelset!! MArgrethe bor på 1.sal , hvor min kæreste ikke opholder sig så meget - han er hovedsageligt i stueetagen eller i garagen/kælderen…
Jeg gør ret meget rent… (!!) og så sørger jeg for at Margrethe bliver børste og vasket efter behov…

Jeg har affundet mig med at jeg efter Margrethe ikke skal have kat igen - det er trist… men jeg ville ikke kunne bære at skulle af med dem , eller plage kærestens allergi…

Vi får nok heller ikke andre indeboende dyr - men det er så det valg man tager når man lever sammen med en allergiker…

Håber i finder en løsning

Lykke - Har din kæreste overvejet at blive vaccineret? Jeg kender flere herinde, der har haft god succes med vaccinen :slight_smile:

Vivi - Ah, så forstår jeg din kommentar i tråden med Plantorama :slight_smile:

God ide!

Nu havde min mor 1 kat dengang min mand og jeg lærte hinanden at kende (og hun har i dag 2 stk), så min mand havde jo hilst på kat før når han skulle på visit hos min mor, så vi vidste godt at han sikkert ikke var allergisk (men han havde tidligere reageret på hund i sin barndom).
Alligevel stak min mand sin næse ned i gamle Celine’s mave - for 10 år siden - dengang en lillebitte killing hos opdrætteren, for at være helt sikker, da vi ikke ville risikere at tage søde Celine hjem for at finde ud af at vi skulle aflevere hende tilbage pga eventuel allergi. Og vi blev hos opdrætteren til æbleskiver (det var december) og kælede med de andre mislinger, og min mand reagererede overhovedet ikke…

…og vi har 3 styks i dag…

Jeg forstår egentligt godt, hvis man som opdrætter ‘frygter’ at sælge sine killinger til familier med allergi. Man ser jo SÅ mange katte, der skal omplaceres, fordi der er ‘opstået allergi’. Og jeg har fuld forståelse for, at man selvfølgelig ikke vil have, at ens katte bliver kastebolde.

Men vi ER altså mange, der ikke er så slemt ramt, og som sagtens kan have katte på trods af allergi - heldigvis! :slight_smile:

Jeg havde egentligt afskrevet at skulle have kat, da jeg har været allergiker siden teenageårene. Men jeg fik ikke rigtigt noget valg, for herreløse Artemis flyttede ind på mit nedlagte landbrug tilbage i 2003 - med 5 killinger, der vel nok har været ca. 8-10 dage gamle!! :S Og hvem kan lade være med at fodre en tynd og MEGET sulten halvvild mis med killinger? Ikke jeg…

Efter et par måneder blev der sat kattelem i hoveddøren, de ville jo så gerne indenfor…så det fik de lov til. Man måtte også godt sove i sengen. :tihi: Og det gik faktisk bedre, end jeg havde regnet med. :ok:
Jeg synes i øvrigt, at min allergi over for huskatte er blevet mindre slem gennem årene - besynderligt nok. :?

Stor var min overraskelse, da jeg mødte min nuværende kæreste. Han havde Tito, en sort orientaler, som jeg opdagede, at jeg OVERHOVEDET ikke reagerede allergisk på. :thumbup:
Min allergi udmønter sig i høfeber - kløende øjne, nysen, løbende næse, og jeg reagerer stadig sådan, hvis jeg stikker hele ansigtet ned i Artemis’ pels og snuser godt ind…(det lader jeg så bare være med :cool2:). Jeg skal heller ikke gnide mig i øje eller næse, hvis jeg lige har givet hende en kæmpe nussetur. Så skal jeg lige huske at vaske hænder inden jeg rører mig i ansigtet.

Får jeg i ny og næ et høfeberanfald, fordi jeg har fået ‘Artemis’ i øjet eller næsen, så lader jeg det som regel bare gå over af sig selv. Det er UTROLIGT sjældent, at jeg behøver tage en antihistamin. Jeg tror, at jeg cirka spiser 5 piller om året - og et par af dem er endda pga. græspollensæsonen. :høhø:

Jeg har læst, at NOGLE allergikere har haft positive erfaringer med siamesere og orientalere. Men det betyder altså ikke, at ALLE allergikere nødvendigvis kan tåle dem.
Men JEG kan :thumbup: - nu har vi jo Alban og Bailey, og der er INGEN høfeber, uanset hvor meget jeg stikker fjæset ned til dem og kysser og krammer dem. :hjerte:

Allergi kan variere fra lidt løbende næse til voldsomme anfald/livstruende tilstande, alt efter, HVOR allergisk, man er.
Derfor skal man jo også se på, hvor slem ens allergi rent faktisk er.

Jeg vil i øvrigt også godt anbefale allergivaccinerne - det kan godt gøre en markant forskel. :slight_smile: Jeg har selv fået græspollenvaccine, og den hjalp en del. Havde en periode overvejet at få kattevaccinen også, men har vurderet, at jeg ikke synes, jeg har det ‘slemt nok’ til at påbegynde sådan én. :slight_smile: