Hejsa…
Har hørt man kan udstille huskatte - er det rigtigt??
De har jo ingen stambog…:?
Hejsa…
Har hørt man kan udstille huskatte - er det rigtigt??
De har jo ingen stambog…:?
Ja du kan sagtens udstille huskat
Du kan læse meget om det her på Tinas hjemmeside: http://www.gizzemissen.dk/
man ka sagtens udstille alm huskatte. men hvad der helt præcist kræves aner jeg ikke, men det er der helt sikkert en masse andre der ved.
jeg har overvejet at tage trixie med på en hoby-udstilling engang
spørg evt gizzermissen, hun udstiller jo hendes dejlige hankat gizmo
Man kan godt udstille sin huskat, den skal dog være vaccineret og neutraliseret. Derudover skal man selvfølgeligt tænke på om den egner sig til udstilling, altså om den er god til at blive håndteret og nervefast nok til at klare larmen og lugtene fra de andre katte på udstillingen.
En huskat klare sig bedst på udstillinger, hvis den ligner en rigtig huskat. Den skal helst ikke ligne en race for meget, i hvert fald herhjemme og på FIFe udstillinger. Du skal også være medlem hos en hovedklub for at udstille.
Jeg har undret mig over, hvad der gør en huskat til en god huskat? De kan jo ikke bedømmes på typer og standarder ligesom racekatte, men hvad skal der så til? Er det noget med temperament, pelsstand, og at kroppen er proportioneret rigtigt? :?
Jeg tror en god huskat udgøres af godt temperament, lækker pelskvalitet, harmonisk kropsbygning og en god foderstand.
så var jeg ikke helt forkert på den
De gange jeg har overværet en bedømmelse af huskatte, har det overvejende været sammelignen af kattene i gruppen - og typen - den SKAL ligne en HUSKAT - den skal ikke ligne en racekat.
De Rundstrikkede og sorte + sort/hvide huskatte, har jeg en fornemmelse af, står højt i kurs hos dommerne . . . .og de er ved Gud også dejlige
det kunne være jeg skulle overveje at udstille Filur .
Er måske bare lidt nervøs for hans temperament . Og dog for du kan gøre alt hvad du vil med ham bare du ikke roder ved hans poter. Jeg sys jo selv han ligner en huskat uden tvivl.
[quote=Anika;169227]det kunne være jeg skulle overveje at udstille Filur .
Er måske bare lidt nervøs for hans temperament . Og dog for du kan gøre alt hvad du vil med ham bare du ikke roder ved hans poter. Jeg sys jo selv han ligner en huskat uden tvivl.[/quote]
Altså nu er det noget tid siden jeg har haft Filur i hænderne, men her er mine tanker:
Jeg er helt overbevist om at han er kommet meget langt fra den lille hvæsende killing jeg fangede, men hvis du vil forsøge dig tror jeg du skal starte stille og roligt - f.eks. tage ham med ud til folk du kender og lade dem håndtere ham på det fremmede sted og så derefter en hobbyudstilling
Vi er slet ikke uenige om at han er smuk og at han har et dejligt temperament i hjemlige omgivelser. Men efter min erfaring med Freja, ville jeg bestemt tage det meget stille og roligt med Filur - men det er jo din beslutning og det er dig der ved, hvordan han er nu
[QUOTE=Nevadaisy;169238]Altså nu er det noget tid siden jeg har haft Filur i hænderne, men her er mine tanker:
Jeg er helt overbevist om at han er kommet meget langt fra den lille hvæsende killing jeg fangede, men hvis du vil forsøge dig tror jeg du skal starte stille og roligt - f.eks. tage ham med ud til folk du kender og lade dem håndtere ham på det fremmede sted og så derefter en hobbyudstilling
Vi er slet ikke uenige om at han er smuk og at han har et dejligt temperament i hjemlige omgivelser. Men efter min erfaring med Freja, ville jeg bestemt tage det meget stille og roligt med Filur - men det er jo din beslutning og det er dig der ved, hvordan han er nu :)[/QUOTE]
Jeg så jo hvordan han reagerede ved at komme hjem til mig og der var han helt kold og gik direkte hen til min kæreste og ville kæles. Og det samme gjorde han da vi flyttede herhjem. Han er ligeglad med hvem der kæler ham eller roder ved ham, bare de gør det
Så jeg sys han virker helt ligeglad med hvad der sker hos ham. I dag har jeg haft min søster, svoger og deres to børn på besøg og det eneste han gjorde var lige at gemme sig de første to minutter. og når han ikke gad min nevø mere gik han ind under sengen hvor min nevø ikke kunne nå ham. og det var hans eneste raktion.
Hvilken katteklub skal man være medlem af???.
Hvis man skal udstille katte… altså både huskatte og racekatte.
Ja Lucifer er jo så stille, rolig og godtroende… han vader lige hen til fremmede og vil kæles, og “flytter” straks ind, når han er nye steder…
Sååå måske jeg skulle prøve hi,hi
[QUOTE=Timebandit;169242]Hvilken katteklub skal man være medlem af???.
Hvis man skal udstille katte… altså både huskatte og racekatte.
[/QUOTE]
Der er 4 at vælge i mellem - du skal vælge én:
DARAK www.darak.dk
JYRAK www.jyrak.dk
Katteklubben www.katteklubben.com
Racekatten www.racekatten.dk
Du kan også udstille huskatte på TICA shows - her er de opdelt i korthårs og langhårs - og det gør ikke noget hvis de har fælles træk med racer
Personlighed tæller rigtig meget, men ellers harmoni, balance og et godt temperament -love
TICA dommerne gør rigtig meget ud af bedømmelser af huskattene, og de fejres også ligeså meget som racekattene. Det er ikke sjældent at se en huskat på forsiden af det verdensomspændende blad fra dem “The Trend”
Du skal ikke være medlem af noget klub for at udstille din kat på TICA show, men katten skal være kastreret når den er over 8 måneder. Du kan - hvis din kat får finaler - søge titler til den
Næste udstilling i Danmark vil være den 28.-29. november 2009 - hold øje med www.viking-cats.dk
Her er et helt afsnit om huskatte på TICA´s hjemmeside: http://tica.org/public/hhp.php
Og et billede af bedste huskat i hele TICA 2008:
[quote=Anika;169240]Jeg så jo hvordan han reagerede ved at komme hjem til mig og der var han helt kold og gik direkte hen til min kæreste og ville kæles. Og det samme gjorde han da vi flyttede herhjem. Han er ligeglad med hvem der kæler ham eller roder ved ham, bare de gør det
Så jeg sys han virker helt ligeglad med hvad der sker hos ham. I dag har jeg haft min søster, svoger og deres to børn på besøg og det eneste han gjorde var lige at gemme sig de første to minutter. og når han ikke gad min nevø mere gik han ind under sengen hvor min nevø ikke kunne nå ham. og det var hans eneste raktion.[/quote]
Ja, flytninger tager de heldigvis fint. Freja har heller ikke noget problem med at blive flyttet - havde dem f.eks. med på juleferie hos mine forældre - men udstilling kunne hun slet ikke lide og hun var så bange at jeg havde dårlig samvittighed i flere dage bagefter. Men Filur er selvfølgelig ikke Freja og det kan være han kan lide det. Jeg ville også bare fortælle, hvad jeg oplevede med Freja så du kunne have det med i overvejelserne - de har trods alt været ude for nogenlunde de samme ting
Men jeg er utrolig glad for at høre han ikke er blevet mere skræmt overfor børn …for jeg tror næsten det var det der var galt i den anden familie.
Ja, det var det jeg startede med
[quote=dkkorat;169246]Der er 4 at vælge i mellem - du skal vælge én:
[/quote]
Eller du kan vælge at være medlem af TICA-klubben Viking Cats og udstille i Felis Danica under Open Doors. Man er mao. ikke længere nødt til at vælge en af de fire FIFe-hovedklubber.
For lige at skrive lidt mere nu jeg har bedre tid
Jeg har udstillet huskat og gjort det med stor glæde og en del nervøsitet
Min “udstillingskarriere” startede med at jeg af Tina Gizzemissen blev lokket med på en hobbyudstilling i Farmland i Randers i februar 2006. Jeg tog en 7 mdr gammel blanding (May) med og hun blev til min store overraskelse publikums nr. 1. Så var jeg jo lige som bidt…
Så jeg skulle prøve at udstille “rigtigt”. Jeg tog Mea min “huskat” med på en udstilling i Stuer. Det var både super hyggeligt og en stor skuffelse. Jeg blev godt modtaget af alle huskatte-udstillingerne og fik snakket meget og hyggeligt. Men jeg havde Lee Salesa som dommer og han var da bare en skuffelse. Han kiggede knap på katten (gjaldt for alle huskattene, men ikke racekattene) og sagde ikke et ord. Han gav en 3. plads ud af 6 til en langhåret (nfo) blanding der ikke lignede en huskat.
Så jeg gik skuffet hjem, men det skulle jo prøves igen, næste gang fik jeg en super sød dommer der kiggede på kattene, fortalte til både ejer og publikum. Så jeg udstillede Mea i et års tid eller to. Hun kom på 5 udstillinger, indtil hun gik på pension da jeg fik mig en mco. Grunden til dette var primært at Mea synes det var udholdeligt, men det var så også det. (Vi havde en meget uheldig oplevelse på Kattens værn Odenses hobby udstilling i sept. 2006 der gjorde at vi holdt et helt års pause)
Det var alt sammen hos fifé. Så har jeg så set huskatte dømt hos TICA på deres Middelfart udstilling sidste år og det var klart noget andet end hos fifé. Huskattene lader til at have en langt højere status. Hos TICA kan de også få titler, de kan ikke få de alm. titler hos fifé. Dommerne gik langt højere op i at bedømme huskattene og lavede et bedre show ud af det end de fleste dommere jeg har oplevet hos fifé.
Min oplevelse af hvad de dømmer efter (hos fifé) er temperament (charme kommer man langt med), kropsharmoni, pelskvalitet, foderstand samt klargøring af katten. Nogle dommere foretrækker kraftige katte, andre mere lange og spinkle katte, men det er generelt harmoni hos huskatten de kigger efter Samt en “rød” tråd. F.eks. at en kat med medium rundt hovede også har medium runde øjne og medium runde ører…
Men ja, alle udstillingskatte skal kunne klare larm, fremmede lugte og mange lyde. Derudover at blive håndteret og løftet af fremmede mennesker og at blive holdt i et vist antal minutter.
Der kan læses mere om at udstille huskat og der kan ses DK’s mest vindende huskatte her http://www.thunderstone.dk/forside.htm
[quote=DK Thomani;169127]Ja du kan sagtens udstille huskat
Du kan læse meget om det her på Tinas hjemmeside: http://www.gizzemissen.dk/[/quote]
Mange tak for linket til GIZZEMISSEN.
Det er en stor fornøjelse at læse om udstilling af huskat.
Og kan varmt anbefales at læse til jer med huskatte.
Tak også til GIZZEMISSEN for at gøre det arbejde- det er, at
formulere denne tekst.