Altankasse blomster til katte?

Hej,
Solen skinner endelig og jeg vil plante nogle blomsterløg på min altan - sikkerhedsnettet vil dække dem, så kattene ikke gnaver i dem, men for en sikkerhedsskyld vil jeg vælge blomster de kan tåle. Udover roser, solsikker og gerbera, kender i nogle kattevenlige blomster? Jeg fandt nogle gamle opslag, men ikke noget konkret om de blomster der passer bedst i en altankasse. Det handlede mere om kryderurter og forskellige planter i haven.

Pelargonier kan de tåle.

…men alt hvad der hedder løgplanter/blomsterløg det ville jeg ikke turde. Der er et stof i løgplanter som de ikke kan tåle

3 Synes om

Det er godt at vide! Tak :blush:

Se på siamis side, hun har virkelig mange planter beskrevet.

Jeg har alle mulige planter og løgblomster i min have og aldrig har jeg haft problemer. Ikke dermed sagt at man ikke skal passe på, kun en oplysning om at man også skal huske at være realistisk i vurderingen af farligheden

2 Synes om

Mange tak, men det var nu ikke giftige planter jeg ledte efter :sweat_smile: Og jeg giver dig ret i at man skal tage det med et gram salt, katten har nok også en idé om hvad den kan tåle. Men mine killinger er inde-katte og de er meget glade for grønne ting og måske lidt mindre forsigtige end en udekat, som har flere valg. Jeg vil give dem et voliere i fremtiden eller en indhegnet have. Indtil da får de en stor altan, med en stor kasse grønt til katte (kattegræs osv) og nogle fine blomster til mig.

2 Synes om

Siamis har også en liste med ugiftige planter :slight_smile:

3 Synes om

Den så jeg ikke, tak :blush:

Du kan jo så noget kattegræs til dem - eller købe en stuebambus eller 2. Når vejret bliver bedre, kan de godt overleve udenfor. Katte kan godt lide at spise grønt, så hvorfor ikke give dem noget, de kan lide og tåle - som så kunne stå inden for nettet :slight_smile:

3 Synes om

Tak. Jeg har allerede kattegræs i den store kasse grønt til katte (som jeg nævnte tidligere) den står nemlig indenfor nettet :blush: stuebambus skriver jeg på indkøbslisten. Men det var nu insp til altankasser jeg manglede.

1 Synes om

Stedmoderblomst, lyng, Susanne med det sorte øje, tallerkenblomst, vedbend (for lidt billigt “fyld”) står alle på positivlisten og burde efter min mening fungere fint i en altankasse.

Derudover ville jeg plante dem, som jeg ikke kunne finde og heller ikke kan huske navnet på, men alle supermarkeder sælger dem i bakker med 6 i forårssæsonen. Giftige eller ugiftige, så har jeg haft dem hvert år i 17 år uden problemer. Det samme med margueritter og kløver (fås i rød eller hvid med fine blomster)

1 Synes om

Mange tak! Det vil jeg prøve :smiling_face_with_three_hearts: