Alternative maske-katte

Hej

Jeg har jo en alm sort smoke der for så vidt ser ud til han HAR mørk maske og de mørke ben og lys på kroppen

Han er jo ikke maskekat(selvom der er en del maske i hans tavle). Men findes Maskekatte i andet en siameser og burmeser farverne med creme/mellembrun krop og lidt mørkere maske?

[QUOTE=tzari;961487]Hej

Jeg har jo en alm sort smoke der for så vidt ser ud til han HAR mørk maske og de mørke ben og lys på kroppen

Han er jo ikke maskekat(selvom der er en del maske i hans tavle). Men findes Maskekatte i andet en siameser og burmeser farverne med creme/mellembrun krop og lidt mørkere maske?[/QUOTE]

Tokaneser… Mellemting mellem burmeser og siam, og med akvamarinfarvede øjne (Er cbcs i genotype, siam er cscs og burmeser cbcb)

Det du ser hos ham er at krøllerne får underulden, der er lysere, til at vise sig meget, og derfor ser han mere mørk ud på ben og ansigt, hvor han ikke krøller på samme måde :slight_smile:
Det ses faktisk meget hos de langhårede, hvor underulden viser sig på en anden måde end hos de korthårede, med deres glatliggende tætte pels :slight_smile:
Se bare her på en alm. google søgning på black smoke cat

Tak for forklaringen mht smoke og masker. for jeg har faktisk også undret mig lidt over Gyntens maske sådan i det stille. Men mest på et underbevidst plan :slight_smile:

[QUOTE=tzari;961487]Hej
Han er jo ikke maskekat(selvom der er en del maske i hans tavle). Men findes Maskekatte i andet en siameser og burmeser farverne med creme/mellembrun krop og lidt mørkere maske?[/QUOTE]

Ja da - i Rex’erne! I hvert fald Cornish og Devon, men jeg formoder det så også findes i German og Selkirk (?) Rex’erne fås i alle maskevarianter (cscs, cbcb og cbcs).

Jo men der er det vel fordi der er krydset siam ind i? Altså der er det det samme gen som siam har, ikke? de er jo netop hvide på kroppen og ikke sølvgrå :slight_smile:

Jo, der er C-serien. :slight_smile:
De kan du også se på at Camischa skriver om cs og cb.
C- = ingen maske, alm farvet (orientaler, for nu at trække parallellen)
cbcb = burmeser masket
cbcs = tonkaneser masket
cscs= siameser masket

Det er de tre alleler i C-serien :slight_smile:

Der er maskede Selkirks :slight_smile: Som f.eks. hende her Selkirk Rex - Coomakista Cats

[QUOTE=Eife;961516]Jo, der er C-serien. :slight_smile:
De kan du også se på at Camischa skriver om cs og cb.
C- = ingen maske, alm farvet (orientaler, for nu at trække parallellen)
cbcb = burmeser masket
cbcs = tonkaneser masket
cscs= siameser masket

Det er de tre alleler i C-serien :)[/QUOTE]

Tak :slight_smile: Min hjerne fungerer ikke optimalt i disse dage. Selvfølgelig er det dem. Jeg har så kun set “siameserfarvede” cornish, men de var godt nok osse dejlige… :hjerte: Jeg har jo nok en svaghed for masker & blå øjne :wink:

Deres masker er fra colourpoint perserne og de maskede briter. Hvor har colourpoint perserne egentlig deres maske gen fra?

Siam selvfølgelig :slight_smile:

Tak for forklaring på Gynts wannebee maske farve.

Er der parret siam i Perseren :open_mouth:

Naturligvis - Siam og burmeser og sikkert alt muligt andet :slight_smile: Det er jo de oprindelige maskekatte, der har lagt navn til genetikken bag maskerne. Det er kun cscs-kattene, altså de Siam-maskede, der er helt lyse på kroppen (og der skal garanteret ikke mange generationers dårligt selekteret avl til, før de er knapt så lyse længere, hvis det skal være …).

Ja … http://www.colourpointen.dk/?menu=Racen&ids=3
Det er jo sådan man laver nye farvevarianter og racer, ved at blande to andre sammen … :wink:

Ja, selvfølgelig… Det er der også i birmaen… (Og der er i øvrigt siam og perser i det meste :høhø:)
http://www.cfa.org/Client/persianhimalayan.aspx

Brian Sterling-Webbs opdræt hed Briarry, hvis du har lyst til at “browse” :slight_smile:
F.eks. Briarry Abu Hett

jep nu jeg skal sige det er en dejlig dobbeltmoral med den modstand der er imod designer racer nu de fleste på et plan ER det :stuck_out_tongue: LOL Troede bare colourpointens kom et andet sted fra derfor overraskelsen

Yeaah, right… Så fordi man gjorde sådan i 50’erne (for lige at blive ved colourpointen), så er det dobbelt moral at have nogle andre holdninger mv. nu?

AL raceavl er jo med et bestemt temperament og udseende for øje.
Det der f.eks. bliver argumenteret imod nu om dage, er at mange designerracer laves med profit for øje, uden at skelne til om det nu er en god idé at parre de to eller flere racer.

I princippet er alle racedyr vel ‘designer-dyr’ - altså, det kan godt være, at en del af dem er opstået naturligt, men det ville de jo næppe blive ved med at være, hvis ikke vi blandede os.

Jeg ved ikke hvad det er for en modstand du taler om, personligt er jeg udelukkende indædt modstander af at blande vild- og tamkatteracer eller opfinde racer på baggrund af (potentielt skadelige) genetiske defekter, og så har jeg delvis modstand mod at forsøge at lave alle racer i alle farvevarianter - jeg mener, der er rigeligt korthårsracer i sølv, det ER næppe nødvendigt også at skulle have en sølv burmeser fx - og hvis det er, så lav det som en ny race og ikke som en farvevariant, så alle andre ikke risikerer at få lilla/creme/-tortie killinger, som man ikke aner om er med sølv eller ej … Bare fordi ‘man kan’ er det jo ikke nødvendigt at gøre det :slight_smile:

I øvrigt en spændende historie, jeg lige fandt :slight_smile:
http://pawpeds.com/db/?a=p&id=543704&g=4&p=per&date=iso&o=ajgrep

http://apriorinaked.com/colorhistory.phtml

Nemlig, f.eks. européen håber jeg godt nok aldrig bliver godkendt i hverken, chokolade, cinnamon (og deres fortyndede udgaver), eller golden, ticked tabby, eller masket her på disse brede grader (russerne render rundt i noget golden og også masket som jeg lige husker det, men deres européer er heller ikke “rigtige” européer, som jeg oplever det).
For mig er det også fint at ikke alle racer skal være i alle farver :slight_smile:
Selvom det i mine øjne er “fjollet” at tabby m. hvid ikke er godkendt i EUR, og at en orientaler ikke må være hvid (w), mens en siam må…